Inclusion of physical education in the hospital classroom from the Service-Learning perspective [Inclusión de la educación física en el aula hospitalaria en clave de Aprendizaje y Servicio]

  1. Valdemoros San Emeterio, María Ángeles 1
  2. Alonso Ruiz, Rosa Ana 1
  3. Gallardo Garrachón, Alba 1
  1. 1 Universidad de La Rioja, España
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2024

Issue Title: Hacia una Educación Física transformadora: Aprendizaje-Servicio

Volume: 17

Issue: 35

Pages: 1-16

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V17I35.9686 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Physical activity has a great impact on people’s health and well-being, while in the context of Hospital Pedagogy, there is a lack of initiatives that consider this area as an educational and transversal strategy to enhance the quality of life. The main goal is to design and implement a Service-Learning project aimed at the students who attend the Hospital Classroom in the San Pedro Hospital (Logroño). A needs assessment has been conducted in the collective under study through semi-structured interviews with teaching and healthcare personnel and administering an ad hoc questionnaire to the families of hospitalized children. Based on the diagnosis, a Service-Learning project was designed for a classroom of 4th grade of Primary Education of the involved Preschool and Primary Education Center, involving them in the initiative. A multifocal assessment was carried out through rubrics, evaluating the learning process of the students involved as well as the project itself. The results obtained were very positive. The conclusions of the study certify the suitability of the methodology Service-Learning for promoting a healthy lifestyle in the students who use the Hospital Classroom, as well as for fostering awareness among the students of Primary Education towards this collective.

Bibliographic References

  • Abarca-Sos, A., Murillo, B., Julián, J. A., Zaragoza, J., & Generelo, E. (2015). La Educación Física: ¿Una oportunidad para la promoción de la actividad física? Retos, 28, 155-159.
  • Albar, P. J. & Antúnez, N. (2022). Aprendizaje Servicio en proyectos de arte y salud. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 15, 81-95. https://doi.org/10.5281/zenodo.5979894
  • Alonso, R. A. & Valdemoros, M. A. (Ed.) (2024). Adquisición de competencias clave para el aprendizaje permanente desde el Aprendizaje-Servicio. Tirant lo Blanch.
  • Bagur, S., & Verger, S. (2022). Educación Inclusiva y Pedagogía Hospitalaria: las Actitudes Docentes Promotoras de la Inclusión. Revista brasileña de educación especial, 28, 379-398. https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0140
  • Bastidas, S., Sánchez, J. E., Sierra, Y. L., & González, L. F. (2023). The hospital classroom, an opportunity for educational inclusión. Human Arenas. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-2997062/v1
  • Calvo, M. I. (2017). La pedagogía hospitalaria: clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula: Revista de pedagogía de la Universidad de Salamanca, 23, 33–47.
  • Contreras, S. & Romero, F. (2020). Concepciones sobre afectividad en docentes que trabajan en aulas hospitalarias en Chile. Educación, 24(56), 27-47. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.002
  • Da Silva, D. O., Nunes, D. O., Batista, R. & Colombo, Y. P. H. (2018). The importance of play in the context of child hospitalization. Journal of Nursing, 12(12), 3484-91. https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i12a234923p3484-3491-2018
  • Decreto 41/2022, de 13 de julio, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria y se regulan determinados aspectos sobre su organización, evaluación y promoción en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Boletín Oficial de La Rioja, nº 135, de 15 de julio de 2022.
  • Furco, A. (2004). El impacto educacional del aprendizaje-servicio. ¿Qué sabemos a partir de la investigación? Ponencia en el VII Seminario Internacional de aprendizaje y servicio solidario. Buenos Aires, 6-7 octubre de 2004.
  • García, J. B. (2018). Aulas Hospitalarias: espacios y currículos específicos para situaciones únicas. Participación educativa, 5(8), 195-208. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6785350
  • Gómezescobar, A. & Simón-Medina, N. (2022). Las Matemáticas pueden ser divertidas. Un caso práctico mediante Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 33(3), 425-434. https://doi.org/10.5209/rced.74267
  • González-Fernández, F. T., Benito-Colio, B., Martínez-Aranda, L. M. & García-Taibo, O. (2022). Initial perspectives towards service-learning methodology in the professional competences of primary education graduates with a specialization in physical education. A pilot study. Cuadernos del Profesorado, 15(31), 91-102. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i31.7203
  • Gútiez, P. & Muñoz, V. (2021). Aulas Hospitalarias: Diferentes actuaciones. Una realidad de inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, Monográfico, Aulas Hospitalarias, 13-25. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7926112.pdf
  • Hoag, J. A., Bingen, K., Karst, J., Palou, A., Yan, K., & Zhang, J. (2022). Playing With a Purpose: The Impact of Therapeutic Recreation during Hospitalization. Journal of Pediatric Hematology/Oncology Nursing, 39(1), 6-14. https://doi.org/10.1177/27527530211059437
  • Iglesias, E., González, J., Lalueza, J. L. & Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en tiempos de pandemia: Por una educación crítica, intergeneracional, sostenible y comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
  • León, M. (2017). El valor de las actuaciones pedagógicas en el ámbito hospitalario. AULA: Revista de Pedagogía, 23, 49. https://doi.org/10.14201/aula2017234970
  • Linacero, B. O. & Rumeu, O. L. (2014). Pautas de orientación vocacional para alumnos con necesidades educativas especiales. Journal of Developmental and Educational Psychology, 6(1), 363-364. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.755
  • Lizasoain, O. (2021). De qué hablamos cuando hablamos de pedagogía hospitalaria. Edutec, 77, 5-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2143
  • Majó, F. (2014). El entorno social como medio educativo a través de la educación física. En L. Rubio, L. Campo, & E.M. Sebastiani (Coord.), Aprendizaje Servicio y Educación Física. Experiencias de compromiso social a través de la actividad física y el deporte (pp. 101-111). Graó.
  • Martín, X., Bär, B., Gijón, M., Puig, J. & Rubio, L. (2021). El mapa de los valores del Aprendizaje-Servicio. Alteridad: Revista de Educación, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.01
  • Martínez, M. J. (2014). Otras metodologías son posibles... y necesarias. Cuando la cooperación al desarrollo encontró al ApS (aprendizaje servicio). En Centro de Cooperación al Desarrollo (Ed.), Universidad y Cooperación al Desarrollo. Contribuciones de las universidades al Desarrollo Humano (pp. 135-154). Universidad Politécnica de Valencia.
  • Martínez-Lozano, V., Rodríguez, R., Marco, M. & Macías, B. (2020). Percepciones del alumnado universitario sobre el aprendizaje-servicio como herramienta para su desarrollo personal y profesional. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 9, 81-101.
  • Márquez, C. (Dir.) (2021). Transformación universitaria. Retos y oportunidades. Universidad de Salamanca.
  • Molina, M. C. (2020). Pedagogía hospitalaria. Claves teóricas y enfoques para la práctica. Octaedro.
  • Ortiz, L. (2019). La pedagogía hospitalaria, un reto gigante para la virtualidad. Reflexiones y Saberes, 10, 17-24. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/download/1067/1508
  • Palomares, A., Sánchez, B., & Garrote, D. (2016). Educación inclusiva en contextos inéditos: la implementación de la Pedagogía Hospitalaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1507-1522. https://doi.org/10.11600/1692715x.14242240815
  • Puig, J. M., Batlle, R.; Bosch, C. & Palos, J. (2006). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Octaedro.
  • Puig, J. M. (Coord) (2015). ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje servicio? 11 ideas clave. Graó.
  • Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de inclusión social. Boletín Oficial del Estado, nº 289, de 3 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/eli/es/rdlg/2013/11/29/1/con
  • Ruiz-Omeñaca, J. V. (2014). La educación en valores desde los deportes de equipo [Tesis doctoral]. Universidad de La Rioja, España.
  • Ruiz-Omeñaca, J. V. (2022). El Aprendizaje-Servicio. En J. Garduño (Coord), Pedagogía y didáctica en la formación del educador físico (pp. 75-110). Qartuppi.
  • Santos, M. L., Martínez, L. F., & Cañadas, L. (2018). Actividades Físicas en el Medio Natural, Aprendizaje-Servicio y discapacidad intelectual. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 52-60. https://doi.org/10.25115/ecp.v11i22.1917
  • Santos, S. D. S., Moussalle, L. D., & Heinzmann-Filho, J. P. (2020). Effects of physical exercise during hospitalization in children and adolescents with cancer: a systematic review. Revista Paulista de Pediatria, 39, e2019313. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2021/39/2019313
  • Solís, M. G. & López, C. (2020). El aprendizaje-servicio como estrategia didáctica para la profesionalización, la sostenibilidad y la transformación social. Una experiencia en el grado de educación social. Campo Abierto. Revista de Educación, 40(1), 73-86.
  • Teijeiro, Y., Rodríguez, J., y Cores, A. (2022). Los materiales didácticos en las escuelas de hospital: un proyecto de aprendizaje-servicio para atender a la diversidad del alumnado hospitalizado. Revista Brasileira de Educação Especial, 28, 33-48. https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0094
  • Valdemoros, M. A. (2010). Los valores en el ocio físico-deportivo. Análisis y propuestas educativas. Universidad de La Rioja.
  • Valdemoros, M. A. & Alonso, R. A. (Coord.) (2022). Aprendizaje-servicio en clave intergeneracional: evaluación de experiencias. Thomson Reuters Aranzadi.
  • Valdemoros, M. A., Sáenz de Jubera, M., Alonso, R. A., & Ponce de León, A. (2022). Investigar para innovar. Acciones de Aprendizaje-Servicio digitalizadas en clave intergeneracional. Prisma Social: revista de investigación social, 37, 290-314.