Competencias profesionales derivadas de las prácticas externas. Análisis de su adquisición

  1. Acedo Ramírez, M.A. 1
  2. Azcona Ciriza, E. 1
  3. Riaño Gil, C. 1
  4. Ruiz Cabestre, F.J. 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Proceedings:
La sociedad del Aprendizaje. Actas del III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2015 Madrid 14-16 de octubre 2015
  1. Ángel Fidalgo Blanco (ed. lit.)
  2. María Luisa Sein_Echaluce (ed. lit.)
  3. José García-Peñalvo (ed. lit.)

Publisher: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid

ISBN: 978-84-608-2907-2

Year of publication: 2015

Pages: 28-33

Congress: III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2015, Madrid 14-16 de octubre 2015

Type: Conference paper

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The aim of this study is to assess the satisfaction ofstudents of the Degree in Business Administration who have doneinternships in companies during the academic year 2013-14.Satisfaction results obtained allow us to state that the studentundergoing training has acquired and developed the professionalskills associated with the performance of their professional activity.However, it is not obtained a significant assessment about therelationship between skills acquired in the degree and the practices,nor regarding the applicability of the acquired knowledge to thepractices. Therefore, it appears that the relationship between theprofessional competencies defined in the curriculum and skillsdemanded by companies and institutions is not as strong as it should.However, according to the perception of the student, businesspractices meet some of its key objectives such as increasingemployability, which represents a very important aspect in a reality inwhich the unemployment rate among youth is very high.

Funding information

Este trabajo ha recibido apoyo financiero de la convocatoria de proyectos de innovación docente 2013/14 de la Universidad de La Rioja (APIDUR 13-14).

Funders

  • Universidad de La Rioja Spain
    • APIDUR 13-14

Bibliographic References

  • Ballesteros, B., Manzano, N. y Moriano, J. A. (2001): “Seguimiento y evaluación en la UNED del sistema de prácticas de los alumnos en empresas”. Relieve, 7(1), 3- 21.
  • Cajide, J. et al. (1997): “La reforma de las titulaciones universitarias de Física, Farmacia, Agrónomos y Agroalimentaria. Un estudio comparativo”. En Actas del VIII Congreso Nacional de Modelos de investigación Educativa. Sevilla: AIDIPE/ICE de la Universidad de Sevilla.
  • García, J. V. y Pérez, M. C. (2008): “Espacio Europeo de Educación Superior, competencias profesionales y empleabilidad”. Revista Iberoamericana de Educación, 46(9), 1-12.
  • Marhuenda, F.; Bernad, J. C; Navas, A. (2010): “Las prácticas en empresa como estrategia de enseñanza e inserción laboral: Las empresas de inserción social”. Revista de Educación, 351, 139-161.
  • Martínez, F. M. (2009): “El proceso de inserción laboral: Implicaciones educativas para mejorar la empleabilidad”. Revista Complutense de Educación, 20(2), 455-471. Marzo, M; Pedraga, M. y Rivera, P. (2006): “Definición y validación de las competencias de los graduados universitarios”. Revista de la Educación Superior, 25(4), 49-70.
  • Ministerio de Empleo y Seguridad Social: “Datos de los registros del servicio público de empleo estatal. Demandantes de empleo, paro, contratos y prestaciones por desempleo”, Edita Ministerio de Empleo y Seguridad Social, enero 2015.
  • Montoro, M. A.; Mora, E. M. y Ortiz-de-Urbina, M. (2012): “Análisis de las competencias de Dirección de Empresas y su grado de aplicación en las prácticas en empresas”. Revista Complutense de Educación, 23(1), 241-263.
  • Yorke, M. (2004): Employability in higher education: What is, what is not. LTSN Generic Centre, ESECT, York.