Preocupación del profesorado por el ocio nocivo de su alumnado de Educación Secundaria Postobligatoriafactores vinculados

  1. Rosa Ana Alonso-Ruiz 1
  2. María Ángeles Valdemoros San Emeterio 1
  3. Jesús Vicente Ruiz Omeñaca 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 CEIP Las Gaunas Logroño (La Rioja)
Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2016

Volume: 30

Issue: 86

Pages: 33-48

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The purpose of this study was to identify the concern of Spanish post-compulsory secondary education teachers regarding harmful leisure experiences of students and their relationship with some personal and professional characteristics of teachers. T-Student parametric tests and one-factor ANOVA were conducted on a sample of 516 teachers. The main concern of Spanish teachers is students' drug consumption and, more specifically, alcohol consumption. Women and teachers in the east and the south of Spain are more concerned about insecurity and violence in the streets. Teachers with an experience between 13 and 24 years are more worried about alcohol consumption. It is a priority for future research to analyze harmful behaviors of students at this educational level in order to train teachers adequately and effectively.

Bibliographic References

  • Allen, J.P., Pianta, R.C., Gregory, A., Mikami, A.Y. y Lun, J. (2011). An interaction-based approach to enhancing secondary school instruction and student achievement. Science, 333 (6045), 1034–1037.
  • Álvarez, M., Fernández-Villarán, A. y Mendoza, L. (2014). Ocio como ámbito de socialización juvenil. En C. Ortega y F. Bayón (coords.), El papel del ocio en la construcción social del joven. Bilbao: Universidad de Deusto, 97-123.
  • Caballo, M.B., Caride, J.A. y Gradaílle, R. (2012). Entre los tiempos escolares y los tiempos de ocio: su incidencia en la vida cotidiana de los adolescentes que cursan la Educación Secundaria Obligatoria en España. Educar em Revista, 45, 37-56. Curitiba, Brasil: UFPR.
  • Caride, J.A. (1998). Educación del ocio y del tiempo libre. En Beas, M. y García, J. (coords.), Atención a los espacios y tiempos escolares. Granada: Grupo Editorial Universitario, 17-31.
  • Caride, J.A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor, 188, 301-313. DOI: 10.3989/arbor.2012.754n2001.
  • Carrera, E. (2009). Asociacionismo en el tiempo libre. En J.C. Otero (ed.), La pedagogía del ocio: Nuevos desafíos. Lugo: Axac, 9-23.
  • Clerton de Oliveira, J., Francileudo, F.A. e Ibiapina, L. (2014). El tiempo de ocio para el estilo de vida contemporáneo: significados a lo largo de la vida. En C. Ortega y F. Bayón (coords.), El papel del ocio en la construcción social del joven. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto, 61-77.
  • Cotnoir, C., Paton, S., Peters, L., Pretorius, C. y Smale, L. (2014). The Lasting Impact of Influential Teachers. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED545623.pdf.
  • Cuenca, M. (2002). La educación del ocio. Ámbitos de acción futura. Revista de Educación, número extraordinario, 149-167.
  • Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: modelos y propuestas. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Cuenca, M. (Coord.) (2006). Aproximación Multidisciplinar a los Estudios de Ocio. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Cuenca, M. (2009). Ocio humanista. Dimensiones y manifestaciones actuales del ocio. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Cuenca, M. (2013). Ocio valioso en tiempos de crisis. La crisis social y el estado del bienestar: las respuestas de la pedagogía social. Oviedo: Universidad de Oviedo, 5-20.
  • Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Bilbao: Universidad de Oviedo.
  • Cuenca, M. y Goytia, A. (2012). Ocio experiencial: antecedentes y características. Arbor, 188, 265-281. DOI: 10.3989/arbor.2012.754n2001.
  • Derevensky, J.L., St-Pierre, R.A., Temcheff, C.E. y Gupta, R. (2013). Teacher awareness and attitudes regarding adolescent risky behaviours: Is adolescent gambling perceived to be a problem? Journal of Gambling Studies, 30 (2)  435-451. DOI:  10.1007/ s10899-013-9363-z.
  • Dewhirst, S., Pickett, K., Speller, V., Shepherd, J., Byrne, J., Almond, P., Grace, M., Hartwell, D. y Roderick, P. (2014). Are trainee teachers being adequately prepared to promote the health and well-being of school children? A survey of current practice. Journal of Public Health, 36 (3), 467-475 DOI: 10.1093/pubmed/fdt103.
  • Dickson, L., Derevensky, J.L. y Gupta, R. (2008). Youth gambling problems: examining risk and protective factors. International Gambling Studies, 8 (1), 25–47.
  • Eccles, J.S. y Roeser, R.W. (2011). Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21 (1), 225–241.
  • Ferreira, J.P., Pose, H. y De Valenzuela, A.L. (2015). El ocio cotidiano de los estudiantes de Educación secundaria en España. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 25-49 DOI: 10.7179/PSRI_2015.25.02.
  • González, G., Huéscar, E. y Moreno, J.A. (2013). Satisfacción con la vida y ejercicio físico. European Journal of Human Movement, 30, 131-151.
  • Grossman, J.B., Chan, C.S., Schwartz, S.E. y Rhodes, J.E. (2012). The test of time in schoolbased mentoring: the role of relationship duration and re-matching on academic outcomes. American Journal of Community Psychology, 49 (1–2), 43–54.
  • Ladouceur, R., Ferland, F., Côté, M.A. y Vitaro, F. (2004). Teachers’ knowledge and training needs regarding youth gambling. School Psychology International, 25, 472-479. DOI: 10.1177/0143034304048780.
  • Méndez, I. y Cerezo, F. (2010). Bullying y factores de riesgo para la salud en estudiantes de secundaria. European Journal of Education and Psychology, 3 (2), 209-218.
  • Morales, P. (2002). La evaluación de los valores y de las actitudes. En Díez de Santos (ed.), La educación para la salud en el siglo XXI: comunicación y salud. Madrid: Díez de Santos, 67-88.
  • Niederer, I., Kriemler, S., Zahner, L., Bürgi, F., Ebenegger, V., Hartmann, T., Meyer, U., Schindler, C., Nydegger, A., Marques-Vidal, P. y Puder, J.J. (2009). Influence of a lifestyle intervention in preschool children on physiological and psychological parameters (Ballebeina): study design of a cluster randomized controlled trial. BMC Public Health, 9: 94 DOI: 10.1186/1471-2458-9-94.
  • Otero, J.A. (2009). La pedagogía del ocio: nuevos desafíos. Lugo: Axac.
  • Quintana, J.M. (1991). El tiempo libre como ámbito humano y cultural. En Quintana, J.M., Iniciativas sociales en educación informal. Madrid: Rialp, 402-415.
  • Sansanwal, R.M., Derevensky, J.L.,  Lupu, I.R. y  Lupu, V. (2015). Knowledge and Attitudes Regarding Adolescent Problem Gambling: A Cross-Cultural Comparative Analysis of Romanian and Canadian Teachers. International Journal of Mental Health and Addiction, 13 (1), 33-48. DOI: 10.1007/s11469-014-9507-0.
  • Stebbins, R.A. (2012). The idea of leisure. First principles. New Jersey: Transaction Publishers.
  • Schwartz, S.J. (2007). The structure of identity consolidation: Multiple correlated constructs or one superordinate construct? Identity, 7, 27-49.
  • Valdemoros, M.A., Ponce de León, A., Sanz, E. y Ramos, R. (2007). El valor de la salud en las experiencias de ocio físico-deportivo de jóvenes y adolescentes: conceptualización y estado de la cuestión. Contextos educativos, 10, 117-132.
  • Valdemoros, M.A., Ponce de León A., Sanz, E. y Caride, J.A. (2014). La influencia de la familia en el ocio físico-deportivo juvenil: nuevas perspectivas para la reflexión y la acción. Arbor, 190 (770): a192. DOI: http://dx.doi.org/10.3989/ arbor.2014.770n6013.
  • Valdemoros, M.A., Sanz, E. y Ponce de León, A. (2014). Funcionamiento interno familiar, condicionante de acciones educativas que fomenten la participación de los estudiantes. En F. Veiga (coord.), Atas do I Congresso Internacional Envolvimento dos alunos na escola: perspetivas da psicologia e educação. Lisboa: Instituto de Educação, 749761.
  • Weinstein, E. y Rosen, E. (2000). Teaching children about health: A multidisciplinary approach. Englewood: Morton Publishing Company.
  • World Leisure and Recreation Association (1993). International Charter for Leisure Education. European Leisure and Recreation Association (ELRA), Summer 1993, 13-16.
  • Zacarés, J.J., Iborra, A., Tomás, J.M. y Serra, E. (2009). El desarrollo de la identidad en la adolescencia y adultez emergente: Una comparación de la identidad global frente a la identidad en dominios específicos. Anales de psicología, 25 (2), 316-329.