El enfoque STEAM como proyecto educativo en un entorno ruralanálisis comparativo en República Dominicana

  1. Eloy Bermejo Malumbres
  2. Gonzalo Peña Ascacíbar
  3. Caterina Clemente
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2023

Issue Title: La educación en contextos rurales en Iberoamérica: caminos, perspectivas y desafíos

Volume: 91

Issue: 1

Pages: 145-161

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE9115520 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Since the 1990s, the Dominican Republic has been implementing considerable measures to promote education in the country. Although there are still steps to consolidate, there are noteworthy initiatives such as the Liceo Científico Dr. Miguel Canela Lázaro, which, since its creation in 2013, bases its educational project on the implementation of the STEAM methodological approach in a rural environment, differentiating itself from the rest of the centers in the province where it is located, which are based on a more traditional system. For this reason, this paper analyses, through a combination of qualitative and quantitative dimensions, the comparison between this public secondary school and the other seventeen in the province of Hermanas Mirabal. The aim is to explore the Dominican educatio-nal context, the innovation in the development of the Liceo Científico project and to observe whether STEAM education constitutes a differential element taking into account the national test scores prior to university entrance. Finally, the particularities of the Liceo Científico and, in general, the acquisition of learning in the Dominican educational system are evaluated on a concrete level

Bibliographic References

  • Acción Empresarial por la Educación (2015). Informe de Progreso Educativo. ¡Decididos a Mejorar! https://bit.ly/3C4kWOA
  • Aldana, W. y Caplan, M. (2019). Experiencia STEAM en América Latina como metodología innovadora de educación. I Simposio Gordon Institute.
  • Ashby, C.M. (2006). Higher Education: Science, Technology, Engineering, and Mathematics Trends and the Role of Federal Programs. Testimony before the Committee on Education and the Workforce, House of Representatives. Washington D.C. Government Accountability Office. http://bit.ly/3IZ1Myc
  • Asinc, E. y Alvarado, B. (2019). Steam como enfoque interdisciplinario e inclusivo para desarrollar las potencialidades y competencias actuales. Memorias del quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador. Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestas (pp. 1504-1514). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano. https://bit.ly/3iTwKsp
  • Bermejo, E., Peña, G., Tonse, A. y de León, G. (2020). Docencia virtual y segregación escolar en tiempos del coronavirus: estudio de caso del Liceo Científico en República Dominicana. En La educación, la empresa y la sociedad: una mirada transdisciplinaria Tomo IV (pp. 518-537). Eidec.
  • Bermejo, E., Peña, G. y Zanni, S. (2021). La aplicación del aprendizaje invertido en República Dominicana durante la enseñanza virtual: una experiencia educativa flipped en el Liceo Científico Doctor Miguel Canela Lázaro. En O. Buzón-García, C. Romero-García y A. Verdú (eds.), Innovaciones metodológicas con TIC en educación (pp. 1306-1323). Dykinson.
  • Bascopé, M., y Reiss, K. (2021). Place-based STEM education for sustainability: a path towards sociological resilience. Sustainability, 13(15), 8414. http://bit.ly/41BobZy
  • Bautista, A. (2021). STEAM education: contributing evidence of validity and effectiveness. Journal for the Study on Education and Development, 44(4), 755-768. https://bit.ly/3Y3ftAs
  • Bosch, H., Blasi, M. D., Pelem, M., Bergero, M., Carvajal, L. y Geromini, N. (2011). Nuevo Paradigma Pedagógico para la Enseñanza de Ciencias y Matemática. Avances en Ciencias e Ingeniería, 2(3), 131-140. http://bit.ly/3ZAUDK4
  • Brazell, J. (2010). Connecting STEM and Arts (TEAMS) to spur U.S. innovation. https://www.edutopia.org/blogs/connecting-stem-arts-jim-brazell
  • Cano, C., Montes Bermúdez, D. y Díaz Arango, V. (2021). Experiencias STEM+H en instituciones educativas de Medellín: factores que prevalecen en su implementación. Sociología y tecnociencia: Revista digital de sociología del sistema tecnocientífico, 11(1), 1-22. https://doi.org/10.24197/st.Extra_1.2021
  • CLADE (2020). Campaña Latinoamericana por el Derecho a la Educación. El derecho a la educación en América Latina y el Caribe. De la garantía del derecho al cumplimiento del ODS 4 en el siglo XXI: políticas, sentidos y disputas. https://bit.ly/3yBjlyT
  • CLADE (2021).Campaña Latinoamericana por el Derecho a la Educación. Banco Interamericano de Desarrollo: Lineamientos para educación y proyectos financiados en América Latina y el Caribe. https://bit.ly/3ruRBYI
  • Celis, D.A. y González, R.A. (2021). Aporte de la metodología Steam en los procesos curriculares. Revista Boletín Redipe, 10(8), 286-299.
  • Chavarría, M., y Saldaño, A. (2010). La robótica educativa como una innovadora interfaz educativa entre el alumno y una situación problema. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(2), 1-12.
  • Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2018). Research methods in education. Routledge.
  • Connor, A.M., Karmokar, S. y Whittington, C. (2015). From STEM to STEAM: Strategies for enhancing engineering y technology education. International Journal of Engineering Pedagogies, 5(2), 37-47. https://online-journals.org/index.php/i-jep/article/view/4458
  • Crocker, A. (2012). STEAMy Discussion at Alumni + Parents’ Weekend. https://www.risd.edu/news/stories/steamy-discussion
  • Domènech-Casal, J. (2019). STEM: Oportunidades y retos desde la Enseñanza de las Ciencias. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1(2), 154–168. https://doi.org/10.17345/ute.2019.2
  • Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata.
  • Galván-Mora, L. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2), 48-69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598
  • García-Carmona, A. (2020). STEAM, ¿una nueva distracción para la enseñanza de la ciencia? Ápice. Revista de Educación Científica, 4(2), 35-50. https://doi.org/https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.2.6533
  • Giliberti, L. (2013). Sistema educativo, jóvenes y desigualdades sociales: un estudio sobre la escuela dominicana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 151-162. https://bit.ly/3Zb8B5j
  • Greca, I. M., Ortiz-Revilla, J. y Arriassecq, I. (2021). Diseño y evaluación de una secuencia de enseñanza aprendizaje STEAM para educación primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1802-1819. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1802
  • Horwedel, D. (2006). Operation STEM. Diverse: Issues in Higher Education, 23(20), 36. https://eric.ed.gov/?id=EJ764771
  • Karim, M.E., Lemaignan, S. y Mondada, F. (2015). A review: Can robots reshape K-12 STEM education? 2015 IEEE International Workshop on Advanced Robotics and its Social Impacts, ARSO 2015, Lyon. https://bit.ly/3EGjeVp
  • Khine, M. S., y Areepattamannil, S. (2019). STEAM education. Theory and practice. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-04003-1
  • Kim, H., y Chae, D. H. (2016). The development and application of a STEAM program based on traditional Korean culture. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(7), 1925-1936. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1539a
  • Liao, C. (2016). From interdisciplinary to transdisciplinary: An arts-integrated approach to STEAM education. Art Education, 69(6), 44-49. https://doi.org/10.1080/00043125.2016.1224873
  • Martín-Páez, T., Aguilera, D., Perales-Palacios, F. J., y Vílchez-González, J. M. (2019). What are we talking about when we talk about STEM education? A review of literature. Science Education, 103(4), 799–822. https://doi.org/10.1002/sce.21522
  • Murillo, F.J., y Carrillo, S. (2021). El desafío de la segregación escolar en República Dominicana. Un estudio por nivel socioeconómico en el nivel de primaria. Perfiles educativos, 43(174),10-25. http://bit.ly/3xYldka
  • Nistor, A., Gras-Velazquez, A., Billon, N., y Mihai, G. (2018). Science, Technology, Engineering and Mathematics Education Practices in Europe. Scientix Observatory report. European Schoolnet. https://bit.ly/2ADrCai
  • OTP (2015). Oficina Técnica Provincial Hermanas Mirabal. Liceo Científico Dr. Miguel Canela Lázaro. Por una cultura de paz y desarrollo. Génesis de un proyecto. https://bit.ly/3M3yYEt
  • OTP (2020a). Oficina Técnica Provincial Hermanas Mirabal. Estudio comparativo egresados/as Liceo Científico y otros centros educativos en la Provincia Hermanas Mirabal. Análisis de los datos de Pruebas Nacionales de las clases graduandas 2016-2019. https://bit.ly/3fF0vjD
  • OTP (2020b). Oficina Técnica Provincial Hermanas Mirabal. Análisis de la situación socio-económica de las familias de los/as estudiantes del Liceo Científico Dr. Miguel Canela Lázaro.
  • Perales-Palacios, F. J., y Aguilera, D. (2020). Ciencia-Tecnología-Sociedad vs. STEM: ¿evolución, revolución o disyunción? Ápice. Revista de Educación Científica, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.1.5826
  • Perignat, E., y Katz-Buonincontro, J. (2019). STEAM in practice and research: an integrative literature review. Thinking skills and creativity, 31, 31-43. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.10.002
  • Pitt, J. (2009). Blurring the boundaries - STEM education and education for sustainable development. Design and technology education: an international journal, 14(1), 37-48. https://bit.ly/3kJenwd
  • Poggi, M. (2010). Radiografía de la educación en América Latina. Desafíos para las políticas educativas. Presente y futuro de la educación iberoamericana, 7, 3-26. http://bit.ly/3ZMOv1j
  • Porter, A., Roessner, J., Oliver, S., y Johnson, D. (2006). A systems model of innovation processes in university STEM education. Journal of Engineering Education, 2(2), 12. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/j.2168-9830.2006.tb00874.x
  • Queiruga-Dios, M.A., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, M., Sáiz-Manzanares, M.C., y Vázquez-Dorrío, J.B. (2021). Implementation of a STEAM project in compulsory secondary education that creates connections with the environment. Journal for the Study of Education and Development, 44(4), 871-908, https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1925475
  • Sanders, M. (2009). Integrative STEM Education: Primer. The Technology Teacher, 68(4), 20-26. https://www.iteea.org/File.aspx?id=56320
  • Sanders, M. (2012). Integrative STEM education as “best practice”. En H. Middleton (Ed.), Explorations of best practice in technology, design, y engineering education (vol. 2, pp. 103–117). Griffith Institute for Educational Research. https://bit.ly/3SyZJUN
  • SITEAL (2021). Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. Indicadores estadísticos. https://siteal.iiep.unesco.org/indicadores
  • Tsupros, N., Kohler, R., y Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1 Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach at Carnegie Mellon University.
  • UNESCO (2019). International Bureau of Education. Exploring STEM competences for the 21st century. https://bit.ly/2Fk3NUn
  • UNICEF (2017). Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Niños y niñas fuera de la escuela en República Dominicana. https://www.unicef.org/dominicanrepublic/
  • Venville, G., Wallace, J., Rennie, L., y Malone, J. (2002). Curriculum integration: eroding the high ground of science as a school subject? Studies in Science Education, 37, 43-83. https://bit.ly/3KYTOq0
  • Viceministerio de Asuntos Técnicos y Pedagógicos (2018). Año del fomento de las exportaciones. Desde el arte y la ciencia hacia una educación integral. Sistematización de experiencia del Liceo Científico Dr. Miguel Canela Lázaro. https://bit.ly/3V1F6Bq
  • Viceministerio de Supervisión, Evaluación, y Control de la Calidad de la Educación (2022). Estrategia de familiarización para las pruebas nacionales 2022. https://bit.ly/3rqPtRC
  • Wells, J.G. (2008). STEM education: The potential of technology education. 95th Annual Mississippi Valley Technology Teacher Education Conference. St. Louis. https://bit.ly/3xXYDZh
  • White, H. (2010). Our education system is not so much “broken” - as it is totally outdated! https://bit.ly/3y2e6as
  • Williams, J. (2011). STEM Education: Proceed with caution. Design and technology education; an International Journal, Special edition: STEM-Underpinned by research?, 16(1). http://bit.ly/3L3ljyO
  • Yakman, G. (2008). ST?@M education: An overview of creating a model of integrative education. En M. J. de Vries (Ed.) PATT-17 and PATT-19 Proceedings (pp.335-358). ITEEA. https://bit.ly/3YmEVRG
  • Yakman, G., y Lee, Y. (2012). Exploring the exemplary STEAM education in the U.S. as a practical educational framework for Korea. Journal of Korea Association Science Education, 32(6), 1072-1086, https://bit.ly/3ZrsaGb
  • Zamorano, T., García, Y. y Reyes, D. (2018). Educación para el sujeto del siglo XXI: principales características del enfoque STEAM desde la mirada educacional. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, 41. https://bit.ly/3Efpbcw