Los géneros escénicos del teatro dieciochesco españolapuntes bibliográficos para una revisión teórica

  1. Alberto Escalante Varona
Journal:
Cuadernos de investigación filológica

ISSN: 0211-0547

Year of publication: 2022

Tome: 51

Pages: 3-23

Type: Article

beta Ver similares en nube de resultados
DOI: 10.18172/CIF.5307 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de investigación filológica

Sustainable development goals

Abstract

This article offers an approach for a theoretical classification of 18th century Spanish theatrical genres. The starting point is the theatrical fact itself and the scenic configuration of complex plays versus the simple ones. This works as a conditioning fact of the writing of plays based on standardized poetic features. The state of the art is reviewed to present a new classification based on two related criteria: the extension of the piece and its scenography. Thus, a new theoretical proposal is offered for the study of the dramatic literature of the end of the 18th century considering representational features rather than thematic constituents.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. (1992). “La teoría dramática en la España del siglo XVIII”. Teatro: Revista de Estudios Teatrales, I, 57-73.
  • ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. (1995). “Revisando el teatro clásico español: la refundición de comedias en el siglo XIX”. En Pérez-Bustamente Mourier, A. S., Romero Ferrer, A. y Cantos Casenave, M. (coords.), Historia y crítica del teatro de comedias del siglo XIX... y la burquesía también se divierte. El Puerto de Santa María, Fundación Pedro Muñoz Seca, pp. 27-39.
  • ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. y LOLO, B. (coords.) (2008). Teatro y música en España. Los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid.
  • ANDIOC, R. (1976). Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid, Castalia.
  • ANDIOC, R. y COULON, M. (2008). Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808). Madrid, Fundación Universitaria Española.
  • ANGULO EGEA, M. (2006). Luciano Francisco Comella (1751-1820). Otra cara del teatro de la Ilustración. Universidad de Alicante.
  • BERBEL RODRÍGUEZ, J. J. (2003). Orígenes de la tragedia neoclásica española (1737-1754). Sevilla, Universidad de Sevilla.
  • BRETÓN DE LOS HERREROS, M. (1965). Obra dispersa, edición de Juan M. Díez Taboada y Juan Manuel Rozas. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
  • CALDERONE, A. (2008). “El texto espectacular de los sainetes”. En Álvarez Barrientos, J. y Lolo, B. (coords.), Teatro y música en España: los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, pp. 265-288.
  • CAÑAS MURILLO, J. (1990). “Apostillas a una historia del teatro español del siglo XVIII”. Anuario de Estudios Filológicos, XIII, 53-63.
  • CAÑAS MURILLO, J. (1994). La comedia sentimental, género español del siglo XVIII. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
  • CAÑAS MURILLO, J. (2000). Tipología de personajes en la comedia española de buenas costumbres. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
  • CAÑAS MURILLO, J. (2017). La tragedia neoclásica española. Madrid, Liceus.
  • CAÑAS MURILLO, J. (2021). Sobre géneros dramáticos en la España de la Ilustración. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
  • CARNERO, G. (1995). “Introducción al siglo XVIII español”. En Carnero, G. (coord.), Historia de la literatura española. Siglo XVIII (I). Madrid, Espasa Calpe, pp. XIX-LXXVIII.
  • CARNERO, G. (1997). Estudios sobre teatro español del siglo XVIII. Zaragoza, Universidad de Zaragoza.
  • COULON, M. (1993). Le sainete à Madrid à l’époque de don Ramón de la Cruz. Université de Pau.
  • EL SAYED IBRAHIM SOHEIM, E. S. (1992). Don Antonio Valladares de Sotomayor, autor dramático del siglo XVIII. Tesis doctoral dirigida por Emilio Palacios Fernández. Universidad Complutense de Madrid.
  • ESCALANTE VARONA, A. (2021). Manuel Fermín de Laviano (1750-1801): un autor de la Villa y Corte de Madrid. Madrid, Maia Ediciones/Sociedad Española de Estudios del Siglo XVIII.
  • FERNÁNDEZ CABEZÓN, R. (1990). Lances y batallas. Gaspar Zavala y Zamora y la comedia heroica. Valladolid, Aceña Editorial.
  • FERNÁNDEZ GÓMEZ, J. F. (1996a). “El humor y la crítica como elementos didácticos del sainete”. En Sala Valldaura, J. M. (coord.), El teatro español del siglo XVIII, vol. I. Universitat de Lleida, pp. 363-376.
  • FERNÁNDEZ GÓMEZ, J. F. (1996b). “El sainete y la Ilustración”. En El mundo hispánico en el Siglo de las Luces, tomo I. Madrid, Editorial Complutense, pp. 593-604.
  • GARCÍA GARROSA, Mª J. (1990). La retórica de las lágrimas. La comedia sentimental española, 1751-1802. Valladolid, Caja Salamanca.
  • GARRIDO MIÑAMBRES, G. (2010). República poética. Textos programáticos de la literatura española (siglos XVIII y XIX). Madrid, Dykinson.
  • HERRERA NAVARRO, J. (1996). “Precios de piezas teatrales en el siglo XVIII (Hacia los derechos de autor)”. Revista de literatura, 58 (115), 47-82.
  • HUERTA CALVO, J. (coord.) (2008). Historia del teatro breve en España. Madrid, Iberoamericana/Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964563491
  • MCCLELLAND, I. L. (1970). Spanish Drama of Pathos, 1750-1800. I: High Tragedy. II: Low Tragedy. Liverpool, Liverpool University Press.
  • NARGANES, D. (2010). Luis Moncín y la comedia de moros y cristianos. Madrid, Cultiva.
  • PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (1988). “El teatro en el siglo XVIII (hasta 1808)”. En Díez Borque, J. Mª (coord.), Historia del teatro en España. II. Siglos XVIII-XIX. Madrid, Taurus, pp. 57-376.
  • PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (1992). “Las comedias de santos en el siglo XVIII: críticas a un género tradicional”. En Blasco Pascual, F. J., De la Fuente Ballesteros, R., Caldera, E. y Álvarez Barrientos, J. (coords.), La comedia de magia y de santos. Madrid, Júcar, pp. 245-260.
  • PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (1998). El teatro popular español del siglo XVIII. Lleida, Milenio.
  • PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (2012). “El teatro popular”. En Farré, J., Bittoun-Debruyne, N. y Fernández, R. (eds.), El teatro en la España del siglo XVIII. Homenaje a Josep Maria Sala Valldaura. Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, pp. 159-176.
  • PÉREZ MAGALLÓN, J. (2015). “Estudio y anexos”. En Fernández de Moratín, L., La comedia nueva y El sí de las niñas. Madrid, Real Academia Española, pp. 173-284.
  • PRESAS, A. (2015). “No solo ópera. Interacciones generativas en la escena lírica madrileña en la segunda mitad del siglo XVIII”. Cuadernos dieciochistas, 16, 91-123. DOI: https://doi.org/10.14201/cuadieci20151691123
  • RAFFI-BÉROUD, C. (2001). “Teatro musical o político breve. Siglo XVIII – principio del siglo XIX”. Foro hispánico: revista hispánica de Flandes y Holanda, 19, 65-74. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004489257_007
  • ROMERO FERRER, A. (2015). “La Ilustración y el ‘redescubrimiento’ del pueblo: el sainete y la tonadilla escénica o el teatro como ‘pintura’ de la vida civil y de las costumbres españolas”. En Gimeno Puyol, Mª. D. y Viamonte Lucientes, E. (coords.), Los viajes de la Razón. Estudios dieciochistas en homenaje a María Dolores Albiac Blanco. Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 237-247.
  • ROMERO FERRER, A. (2017), “Notas adicionales sobre costumbrismo y teatro en el siglo XVIII (sobre la construcción y representación del imaginario peninsular)”. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 23, 277-285. DOI: https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2017.i23.016
  • SALA VALLDAURA, J. M. (1994). El sainete en la segunda mitad del siglo XVIII. La mueca de Talía. Lleida, Universitat de Lleida.
  • SALA VALLDAURA, J. M. (2005). De amor y política. La tragedia neoclásica española. Madrid, CSIC.
  • SALA VALLDAURA, J. M. (2010). Caminos del teatro breve del siglo XVIII. Lleida, Universitat de Lleida.