Educación poética en el aula.Un modelo a partir de la creatividad de Mariluz Escribano

  1. Martínez Ezquerro, Aurora 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Year of publication: 2022

Issue Title: enero - junio

Issue: 25

Type: Article

DOI: 10.15645/ALABE2022.25.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Institutional repository: lock_openOpen access Editor lock_openOpen access Editor

Abstract

Poetic education in Secondary Education classes requires a method that develops the competencies of the curriculum. Various studies have conducted research to improve this approach, but the most appropriate research is from Primary Education. It is necessary to provide an appropriate method to the educational level and to the diversity of secondary school students. With these needs in mind, this article analyzes, firstly, the approach that the legislation offers to study poetic education. Later, and with a comparative method, the curricular instruments of the poetic practice of the Secondary manuals are compared. With the results obtained, the usefulness of applying a new collaboration methodology of "active poetic reflection" that improves on the usual practice of textual analysis, is shown and assessed. To these ends, the poetic creation of the writer from Granada Mariluz Escribano is taken as a model, which rescues part of the feminine literary canon that is hidden in the user manuals. The applied method -characterized by its flexibility- constitutes an adequate curricular instrument that develops, among other competences, the ability to interpret, inherent to poetic analysis in a space of shared reflection.

Bibliographic References

  • Barrientos, C. (1999). Claves para una didáctica de la poesía. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 21, 17-34.
  • Blecua, J. M. (coord.) (2016). Lengua Castellana y Literatura 2 Bachillerato. Proyecto Savia. Madrid: SM.
  • Campos F.-Fígares, M. (2016). Clubes de lectura e interculturalidad. En Martínez Ezquerro, A. y Campos Fernández-Fígares, M. (eds.). Cultura en la diversidad: educación lingüística y literaria en las aulas del siglo XXI. Barcelona: Octaedro, 153-165.
  • Campos F.-Fígares, M. y García Rivera, G. (2017). Aproximación a la ecocrítica y la ecolectura: literatura juvenil e imaginarios del agua. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 16 (2), 95-106. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511
  • Campos F.-Fígares, M. y Quiles Cabrera, M.ª C. (eds.) (2019). Repensando la Didáctica de La lengua y la Literatura. Líneas emergentes de investigación. Madrid: Visor Libros.
  • Cirlot, J. (1992). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor, 2.ª ed.
  • Escribano Pueo, M. (2013). Umbrales de otoño. Estudio preliminar de R. Sánchez García. Madrid: Hiperión.
  • Fortuny, J., Martí, S., López, M. y Ráfols, J. (2016). Lengua castellana y Literatura 2 Bachillerato. Proyecto Savia. Barcelona: Teide.
  • García Montero, L. (1999). Lecciones de poesía para niños inquietos. Granada: Comares.
  • García Rivera, G. (1995). Didáctica de la literatura para la enseñanza primaria y secundaria. Madrid: Akal.
  • Gómez Martín, F. (2002). Didáctica de la poesía en la Educación Secundaria. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección Gral. de Información y Publicaciones, MEC.
  • Grence Ruiz, T. (dir.) (2016). Lengua y Literatura 2 Bachillerato. Serie Comenta. Proyecto Saber Hacer. Madrid: Santillana.
  • Lanseros, R. y Merino, A. (2016). Poesía soy yo. Madrid: Visor.
  • Leal Rivas, N. (2020). La competencia lecto-crítica en entornos digitales: una visión holística para L2/LE. Contextos Educativos, 25, 71-89. DOI: https://doi.org/10.18172/con.4267
  • Lobato Morchón, R. y Lahera Forteza, A. (2016). Lengua Castellana y Literatura 2 Bachillerato. Inicia Dual. Madrid: Oxford University Press.
  • Lomas, C. (1999). La educación poética. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 21, 5-16.
  • López Valero, A. y Encabo, E. (2013). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. Madrid: Editorial Síntesis.
  • López Valero, A. y Jerez, I. (2010). Lectura. escritura y democracia de la cultura. experiencias con la creación literaria. Álabe, 2, 1-16. DOI: http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2010.2.2
  • Martínez Ezquerro, A. (2002). Didáctica de las figuras retóricas. Actividades para el aprendizaje creativo de las figuras fonológicas. Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • Martínez Ezquerro, A. (2016). El método de cooperación interpretativa como estrategia lectora. Álabe, 14, 1-20. DOI: http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2016.14.1
  • Martínez Ezquerro, A (2017). De la retórica y poética a la literatura: contexto educativo, disciplinas y manuales en el siglo XIX. Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 35, 185-
  • Martínez Ezquerro, A. (2020). Los versos son mi vida. A Mariluz Escribano, in memoriam. EntreRíos. Revista de Arte y Letras. Monográfico “Mariluz Escribano, El corazón de la gacela”, 29-30, 181-187.
  • Martínez Ezquerro, A., Pérez Pastor, J. L. y Beltrán Falces, C. (2008). Música de las esferas. Literatura en el aula. Logroño: Ediciones del 4 de agosto.
  • Martínez Ezquerro, A. y Quiles Cabrera, M.ª C. (2019). Poesía visual y vídeo-poesía. En Poesía en red y ciberpoesía. Campos Fernández-Fígares. M. y Escandell Montiel. M. (eds.).Revista Caracteres. Disponible en: http://revistacaracteres.net/poesia-en-red-y-ciberpoesia/ Alicante: Fundación Cultural Miguel Hernández, 32-40.
  • Martos, E. y Campos F.-Fígares, M. (2012). La lectura y la escritura en el s. XXI: Cultura letrada y modernidad. Álabe, 5, 1-12. DOI: http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2012.5.13
  • Moreno. V. (1989). El juego poético en la escuela. Pamplona: Pamiela.
  • Moreno, V. (1999). Textos poéticos en la educación secundaria. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 21, 35-48.
  • Muñoz, M. (1983). La poesía y el cuento en la escuela. Madrid: Consejería de Educación y Juventud de la Comunidad de Madrid.
  • Ortega, E. (1986). El baúl volador. Un taller de Literatura en el Bachillerato. Zamora: Consejería de Educación y Cultura. Junta de Castilla y León.
  • Pardo Caicedo, M. y Munita, F. (2021). Resignificar la poesía en las aulas de secundaria: la visión sobre educación poética de tres profesores de referencia en España. Revista Complutense de Educación, 32 (2), 195-204. https://doi.org/10.5209/rced.6829
  • Quiles Cabrera, M.ª C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de internet: de booktubers, bookstagrammers y followers. Contextos Educativos, 25, 9-24. DOI: http://doi.org/10.18172/con.4260
  • Quiles, M.ª C., Palmer, Í. y Rosal, M. (2015). Hablar, leer y escribir. El descubrimiento de las palabras y la educación lingüística y literaria. Madrid: Visor Libros.
  • Quiles, M.ª C., Martínez Ezquerro, A. y Palmer, Í. (2019). Enredos de palabras: gramática y uso de la lengua en nuevos espacios de comunicación. Barcelona: Graó.
  • Rincón, F. y Sánchez-Enciso, J. (1986). El alfar de poesía. Barcelona: Teide.
  • Rodari, G. (1983). La gramática de la fantasía. Barcelona: Avance.
  • Rosal Nadales, M. (2006). Con voz propia. Antología comentada de la poesía escrita por mujeres. Sevilla: Renacimiento.
  • Sánchez García, F. J. (2021). Educar la mirada. El discurso informativo de las fake news en el currículo de Secundaria y Bachillerato. Contextos Educativos, 27, 153-157. DOI: https://doi.org/10.18172/con.4865
  • Sánchez García, R. (2015). El canon abierto. Última poesía en español (1970-1985). Madrid: Visor Libros.
  • Sánchez García, R. (2018). Así que pasen treinta años... Historia interna de la poesía española contemporánea (1950-2017). Madrid: Ediciones Akal.
  • Sánchez García, R. (2019). Canon escolar poético y pedagogía literaria en bachillerato. Las escritoras invisibles en los manuales de literatura. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 33, 43-52.
  • Sánchez García, R. (2020). Mariluz Escribano, historia de una Maestra (cuando la ausencia es un dolor y una bandera). Álabe 21. [www.revistaalabe.com] DOI:10.15645/Alabe2020.21.13
  • Sánchez García, R. (coord.) (2020). Mariluz Escribano, El corazón de la gacela. EntreRíos. Revista de Arte y Letras.
  • Sánchez García, R. y Gahete, M. (coords.) (2017). La Palabra Silenciada. Voces de Mujer en la Poesía Española Contemporánea (1950-2015). Valencia: Tirant Humanidades.
  • Sánchez García, R, y Aparicio Durán, P. (2020). Los hijos de Instagram. Marketing editorial. Poesía y construcción de nuevos lectores en la era digital. Contextos Educativos, 25, -53. DOI: https://doi.org/10.18172/con.4265
  • Sánchez-Enciso, J. (2004). Leer, interpretar y hacer poesía. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 35, 46-58.
  • Sánchez-Enciso, J. y Rincón, F. (1985). Los talleres literarios (una alternativa didáctica al historicismo). Montesinos: Barcelona.
  • Spang, K. (1997). Fundamentos de retórica. Pamplona: Eunsa.
  • Spang, K. (2005). Persuasión. Fundamentos de retórica. Pamplona: Eunsa.