Adelardo López de Ayala y su versión «El alcalde de Zalamea» de Calderón de la Barca

  1. Escudero Baztán, Juan Manuel 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Anuario calderoniano

ISSN: 1888-8046

Year of publication: 2021

Issue Title: Calderón y la comedia palatina : antecedentes y proyecciones

Issue: 14

Pages: 303-319

Type: Article

More publications in: Anuario calderoniano

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

This paper analyzes in detail a little-known rewriting of the Calderonian tragedy El alcalde de Zalamea carried out in the middle of the 19th century by the writer and playwright Adelardo López de Ayala. The text of the nineteenth-century version is inserted into the aesthetic controversy over the value of baroque theater in the so-called «Calderonian quarrel», which confronted supporters and detractors of the dramaturgy of don Pedro Calderón de la Barca. The version written by López de Ayala shows him as a firm defender of the theater of the great baroque playwright.

Bibliographic References

  • Adams, Nicholson B., «Siglo de Oro Plays in Madrid, 1820-1850», Hispanic Review, 4, 1936, pp. 342-368.
  • Alonso Cortés, Narciso, «El teatro español en el siglo xix», en Historia general de las literaturas hispánicas, ed. Guillermo Díaz-Plaja, Barcelona, Vergara, 1968, vol. IV, pp. 261-337.
  • Bretón de los Herreros, Manuel, Obra dispersa, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 1965, pp. 209-212.
  • Caldera, Ermanno, La commedia romantica in Spagna, Pisa, Giardini, 1978 [hay traducción española: Madrid, Castalia, 2001].
  • Cook, John A., Neo-classic Drama in Spain. Theory and Practice, Westport, Greenwood Press, 1974.
  • Escudero Baztán, Juan Manuel, «El alcalde de Zalamea». Edición crítica de las dos versiones (Calderón de la Barca y Lope de Vega, atribuida), Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 1998.
  • Escudero Baztán, Juan Manuel, «El gracioso trágico calderoniano: un caso de multiplicidad», Anuario Calderoniano, 3, 2010, pp. 115-135.
  • Escudero Baztán, Juan Manuel, «Las versiones dramáticas áureas de la leyenda de los amantes de Teruel», Iberoromania, 81.1, 2015, pp. 2-15.
  • Flynn, Gerard, «The refundiciones of Manuel Bretón de los Herreros», Estudios Iberoamericanos, 3, 1977, pp. 257-266.
  • Gies, David T., El teatro en la España del siglo XIX, Cambridge, Cambridge University Press, 1996.
  • López de Ayala, Adelardo, El alcalde de Zalamea, comedia en tres actos y en verso, de D. Pedro Calderón de la Barca, BNE, Ms. R-219.
  • — El alcalde de Zalamea, comedia en tres actos y en verso, de D. Pedro Calderón de la Barca, Madrid, Impr. de José Rodríguez, 1864.
  • Miret, Pau, «Bretón de los Herreros y el teatro del Siglo de Oro: del honor calderoniano al amor burgués», Anuari de Filologia, 20, 8, 1997, pp. 43-44.
  • Miret, Pau, Las ideas teatrales de M. Bretón de los Herreros, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2004.
  • Muro, Miguel Ángel, «Introducción», en Manuel Bretón de los Herreros, Obra selecta, vol. I, Teatro largo original. Marcela o ¿a cuál de los tres?, Muérete ¡y verás!, El pelo de la dehesa, La escuela del matrimonio, Logroño, Universidad de La Rioja / Instituto de Estudios Riojanos, 1999, pp. 31-63.
  • Muro, Miguel Ángel, «La comedia: de Bretón de los Herreros a Tamayo y Baus», en Historia del teatro español. Vol. II, siglo XIX, dir. Javier Huerta Calvo, Madrid, Gredos, 2003, pp. 1949-1951.
  • Qualia, Charles B., «Dramatic Criticism in the Comedies of Bretón de los Herreros», Hispania, 14, 1941, pp. 71-78.
  • Rozas, Juan Manuel, Significado y doctrina del «Arte nuevo» de Lope de Vega, Madrid, Sociedad General Española de Librería, 1976.
  • Ruiz Vega, Francisco A., «Una refundición calderoniana de Manuel Bretón de los Herreros: Con quien vengo, vengo», Berceo, 134, 1998, pp. 55-73.
  • Vellón Lahoz, Javier, «Moralidad y censura en las refundiciones del teatro barroco: No hay cosa como callar, de Bretón de los Herreros», Revista de Literatura, 58, 115, 1996, pp. 159-168.