Pensamiento computacional en la resolución de problemas contextualizados en un cuento en Educación Infantil

  1. Terroba Acha, Marta 1
  2. Ribera Puchades, Juan Miguel 1
  3. Lapresa Ajamil, Daniel 1
  1. 1 Universidad de La Rioja, Logroño
Revue:
Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia

ISSN: 2254-8351

Année de publication: 2020

Volumen: 9

Número: 2

Pages: 73-92

Type: Article

D'autres publications dans: Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia

Dépôt institutionnel: lock_openAccès ouvert Editor lock_openAccès ouvert Editor

Résumé

Over the last years, educational computering and robotics have become a reality in the classroom context.Computational thinking has become a subject worth of study, mainly due to the growing number of papers around its introduction in Early Years Education. In Infant Education, the development of computational thinking contributes to the student ́s cognitive development and fosters the learning skills. This present research project is based on the resolution of a sequence of mathematical problems set in a context familiar to Infant Education students, which is close to their interests and motivation. By means of a floor robot with advanced remote control, Next 1.0., it is intended to initiate the students in the language of robotics and computational thinking. Through affectivity, experiences which motivate students to search for solutions to the approaches proposed it is intended tobe generated.

Références bibliographiques

  • Citas Alsina, C. (2006). La matemática hermosa enseña con el corazón. Sigma: revista de matemáticas = matematika aldizkaria, (29), 143-150.
  • Anguera, M. T., Portell, M., Chacón-Moscoso, S. y Sanduvete-Chaves, S. (2018). Indirect observation in everyday contexts: concepts and methodological guidelines within a mixed methods framework. Frontiers in Psychology, 9(3), 1-20. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00013
  • Britz, J. y Richard, N. (1992). Problem solving in the early childhood classroom. Washington, DC: NEA.
  • Castro, E. y Castro, E. (Coord.) (2016). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en educación infantil. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Chamorro, M. C. (1990). La Cuadrícula. Didáctica. Lengua y literatura, 2, 43-60.
  • Charles, R. I., Lester, F. K., y O'Daffer, P. (1987). How to evaluate progress in problem solving. Reston, VA: NCTM.
  • Csikszentmihalyi, M. y Csikszentmihalyi, I. S. (1998). Experiencia óptima: Estudios psicológicos del Flujo en la Conciencia. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Diago Nebot, P. D., Arnau Vera, D., y González-Calero, J. A. (2018). Elementos de resolución de problemas en primeras edades escolares con Bee-bot. Edma 0-6: Educación matemática en la infancia, 7 (1), 12-41.
  • Diago, P. D., Arnau, D., y González-Calero, J. A. (2018). La resolución de problemas matemáticos en primeras edades escolares con Bee-bot. Matemáticas, Educación y Sociedad, 1(2), 36-50.
  • English, L. D. y Gainsburg, J. (2016). Problem solving in a 21st century mathematics curriculum. En L. D. English y D. Kirshner (Eds.), Handbook of international research in Mathematics Education (3rd ed., pp. 313-335). New York, NY: Taylor and Francis.
  • González, O. (2007). Chivos, chivones. Pontevedra: Kalandraka ediciones.
  • González-Calero, J. A., Cózar, R., Villena, R., y Merino, J. M. (2017). Interpretación de planos mediante el uso de robots educativos. En J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (pp. 529). Zaragoza: SEIEM.
  • Jackson, S. A. y Csikszentmihalyi, M. (2002). Fluir en el deporte (M. Valenciano. Trad.). Barcelona: Paidotribo.
  • Jiménez-Gestal, C., Berciano, A., y Salgado-Somoza, M. (2019). Cómo trabajar la orientación espacial de modo significativo en Educación Infantil: implicaciones didácticas. Educación matemática, 31(2), 61-74. http://doi.org/10.24844/EM3102.03
  • Latorre, A., Del Rincón, D., y Anal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Hurtado Ediciones.
  • Lesh, R., English, L. D., Riggs, C., y Sevis, S. (2013). Problem solving in the primary school (K-2). Mathematics Enthusiast, 10(1–2), 35-60.
  • Montoro, A. B. y Gil, F. (2011). Concentración y disfrute con actividades matemáticas. En M. Marín et al (Eds.), Investigación en educación matemática XV (p. 451- 460). Ciudad Real: SEIEM.
  • Moreno-León, J., Robles, G., y Román-Gonzalez, M. (2017). Programar para aprender en Educación Primaria y Secundaria: ¿Qué indica la evidencia empírica sobre este enfoque? ReVisión, 10(2), 45-51.
  • Muñiz, J. y Fonseca-Pedrero, E. (2017). Construcción de instrumentos de medida en psicología (2a edición). Madrid, FOCAD: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos.
  • Ochaíta, E. (1983). La teoría de Piaget sobre el desarrollo del conocimiento espacial. Estudios de psicología, 4(14-15), 93-108. https://doi.org/10.1080/02109395.1983.10821356
  • Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books, Inc.
  • Pérez, G. y Diago, P. D. (2018). Uso de lenguajes de programación simbólicos en resolución de problemas con Bee-bot. En L. J. Rodríguez-Muñiz, L. Muñiz-Rodríguez, A. Aguilar-González, P. Alonso, F. J. García García y A. Bruno (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXII (p. 652). Gijón: SEIEM.
  • Pérez, G. y Diago, P. D. (2018). Estudio exploratorio sobre lenguajes simbólicos de programación en tareas de resolución de problemas con Bee- bot. Magister, Revista de Formación del Profesorado e Investigación Educativa, 30 (1), 9-20. https://doi.org/10.17811/msg.30.1.2018.9-20
  • Piñeiro, J. L., Ramírez, R., y Segovia, I. (2017). Detección del talento matemático en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación matemática en la infancia, 6 (2), 56-71.
  • Pólya, G. (1945). How to solve it. Princeton, New Jersey: Princeton University.
  • Puig, L. (1996). Elementos de resolución de problemas. Granada: Comares.
  • Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del Segundo Ciclo de Educación Infantil.
  • Reeve, J. (1994). Motivación y emoción. Madrid: McGraw-Hill. Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Ros-Esteve, M., López-Iñesta, E., y Diago, P. D. (2019). Introducción de pensamiento computacional mediante actividades desenchufadas en la resolución de problemas de matemáticas. En J. M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J. M. Muñoz-Escolano y Á. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIII (p. 650). Valladolid: SEIEM.
  • Santos-Trigo, M. (2014). Problem solving in mathematics education. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 496-501). Nueva York, NY: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4978-8_129.
  • Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical Problem Solving. Academic Press: Orlando, FL.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition and sense making in mathematics, en. En GROUWS (ed.): Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning, 334-370. New York, Macmillan.
  • Simon, M. A. (1995). Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 26(2), 114-145.
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid, Ediciones Morata.
  • Stake, R. E. (2006). Multiple case study analysis. New York: Guilford Press.
  • Van de Walle, J. A. (2003). Designing and selecting problem-based task. En F. K. Lester y R. I. Charles (Eds.), Teaching mathematics through problem solving: Prekindergarten-grade6 (pp. 67-80). Reston, VA: NCTM.
  • Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  • Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 366(1881), 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
  • Whitaker, K. J., Kolind, S. H., MacKay, A. L., y Clark, C. M. (2008). Cuantificación del desarrollo: investigación de vóxeles altamente mielinizados en el cuerpo calloso preadolescente. Neuroimage , 43 (4), 731-735. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2008.07.038
  • Yee, F. P. (2013). Resolución de problemas en matemática. En L. P. Yee (Ed.), La enseñanza de la matemática en la educación básica (pp. 65-91). Santiago, Chile: Academia Chilena de la Ciencia.
  • Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. RED, Revista de Educación a distancia, 46(4), 1-47.
  • Zapata-Ros, M. (2018). Pensamiento computacional. Una tercera competencia clave. En: M. Zapata-Ros (ed.). El pensamiento computacional como una nueva alfabetización en las culturas digitales. Murcia: Universidad de Murcia, 2018, pp. 4-87.