Educación emocional en jóvenes con discapacidad intelectual

  1. Lucas-Molina, Beatriz 1
  2. Ávila Clemente, Vicenta 1
  3. Pérez de Albéniz, Alicia 2
  4. Fonseca-Pedrero, Eduardo 2
  1. 1 Universitat de València. España
  2. 2 Universidad de la Rioja. España
Journal:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Year of publication: 2020

Issue Title: REVISTA ESPAÑOLA DE DISCAPACIDAD | Diciembre 2020 - Mayo 2021

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 151-162

Type: Article

DOI: 10.5569/2340-5104.08.02.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Institutional repository: lock_openOpen access Editor lock_openOpen access Editor

Abstract

The goal of the present study was to analyze the impact of an intervention in emotional education in a group of young people with intellectual disabilities. The participants were 16 young people (7 women) with mild or moderate intellectual disability between the ages of 18 and 28 (M = 24; SD = 3.04) who were taking part of the UNINCLUV employment training program at the University of Valencia. The Bar-On Emotional Intelligence questionnaire: youth version (EQ-i:YV; Baron and Parker, 2000) and the Assertive Behavior Scale (CABS; Woods et al., 1978) were administered. The study design was longitudinal with pretest, intervention, and posttest, without control group. No differences were observed in the scores obtained by the participants before and after treatment in the different dimensions of emotional intelligence (intrapersonal, interpersonal, stress, adaptability, mood). However, there was a greater use of assertive strategies and a lower use of passive strategies among the participants after the intervention. Likewise, the participants expressed a high degree of satisfaction with the program. The results indicate the need to continue with the design and implementation of university programs that enhance both the inclusion and the socio-emotional skills with intellectual disabilities, in order to improve the quality of life of this group.

Bibliographic References

  • Aierdi, A. et al. (2008). Inteligencia Emocional. Educación Secundaria Obligatoria (14-16 años). San Sebastián: Diputación Foral de Guipúzcoa.
  • Bar-On, R. y Parker, J. D. A. (2000). Emotional Quotient Inventory: Youth Version (EQ-i:YV). Technical manual. Toronto: Multi-Health Systems.
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • Bisquerra, R. (2002). “La competencia emocional”. En M. Álvarez y R. Bisquerra (coords.), Manual de orientación y tutoría (pp. 144/69-144/83). Barcelona: Praxis.
  • Bisquerra, R. et al. (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
  • Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). “Las competencias emocionales”. Educación XXI, 10, pp. 61-82.
  • Bisquerra, R. y Pérez-Escoda, N. (2015). “¿Pueden las escalas Likert aumentar en sensibilidad?”. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8(2), pp. 129-147.
  • Cerrillo, R. et al. (2013). “Inclusión de jóvenes con discapacidad intelectual en la Universidad”. Revista de Investigación en Educación, 11(1), pp. 41-57.
  • Dunn, L. M. et al. (2007). PEABODY. Test de vocabulario en Imágenes. Madrid. TEA Ediciones.
  • Fernández-Berrocal, P. et al. (2017). “Avances en la investigación sobre com¬petencias emocionales en educación”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88(31), pp.15-26.
  • Ferrándiz, C. et al. (2012). “Social and emotional intelligence in childhood and adolescence: Spanish validation of a measurement instrument”. Revista de Psicodidáctica, 17(2), pp. 309-339.
  • Filella, G. et al. (2014). “Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria”. Estudios sobre Educación, 26, pp. 125-147.
  • Fuller, M. et al. (2006). “Listening to students: the experiences of disabled students of learning at university”. En M. Adams y S. Brown (eds.), Towards Inclusive Learning in Higher Education: Developing Curricula for Disabled Students (pp. 32-43). Londres: Routledge Falmer.
  • Fundación Universia (2017). Universidad y Discapacidad. III Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad. Recuperado de https://bit.ly/2JGxRyn.
  • González, G. et al. (2019). “Inteligencia emocional en personas reclusas con discapacidad intelectual”. Siglo Cero, 50(1), pp. 7-25.
  • IBM Corp Released (2013). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0. Armonk, NY: IBM Corp.
  • Izuzquiza, D. (2012). “El valor de la inclusión educativa de jóvenes con discapacidad intelectual en las instituciones de educación superior: El Programa Promentor”. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(1), pp.109-125.
  • La Malfa, G. et al. (2009). “Emotional development and adaptive abilities in adults with intellectual disability: a correlation study between the Scheme of Appraisal of Emotional Development (SAED) and Vineland Adaptive Behavior Scale (VABS)”. Research in Developmental Disabilities, 30(6), pp.1406–1412.
  • Miller, K. D. et al. (2016). “Inclusive higher education is reaping benefits for individuals with intellectual disabilities: One program’s story”. Think College Insight Brief, 29, pp.1-6.
  • Moore, E. J. y Schelling, A. (2015). “Postsecondary inclusion for individuals with an intellectual disability and its effects on employment”. Journal of Intellectual Disabilities, 19(2), pp. 130–148.
  • Muñoz de Morales, M. y Bisquerra, R. (2013). “Diseño, aplicación y evaluación de un plan de educación emocional en Guipúzcoa: análisis cuantitativo”. EduPsykhé Revista de Psicología y Educación, 12(1), pp.3-22.
  • Navas, P. et al. (2010). “La conducta adaptativa en personas con discapacidad intelectual”. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 41(235), pp. 28-48.
  • Palazón, A. et al. (2011). “Relación entre la aplicación de metodologías docentes activas y el aprendizaje del estudiante universitario”. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(2), pp. 27-41.
  • de la Peña, V. et al. (2003). “Comportamiento asertivo y adaptación social: Adaptación de una escala de comportamiento asertivo (CABS) para escolares de enseñanza primaria (6-12 años)”. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 8(2), pp. 11-25.
  • Prohn, S. M. et al. (2019). “Supports' Perspectives on the Social Experiences of College Students with Intellectual Disability”. Inclusion, 7(2), pp. 111-124.
  • Rey, L. et al. (2013). “Subjective Quality of Life of People with Intellectual Disabilities: The Role of Emotional Competence on Their Subjective Well‐Being”. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 26(2), pp. 146-156.
  • Ross, J. et al. (2013). “Postsecondary education employment and independent living outcomes of persons with autism and intellectual disability”. Journal of Postsecondary Education and Disability, 26(4), pp. 337–351.
  • Ryan, J. y Struths, J. (2004). “University Education for All? Barriers to Full Inclusion of Students with Disabilities in Australian Universities”. International Journal of Inclusive Education, 8(1), pp. 73-90.
  • Verdugo, M. A. et al. (2011). Discapacidad intelectual: definición, clasificación y sistemas de apoyo. Undécima edición. Madrid: Alianza Editorial.
  • Woods, R. et al. (1978). Assessment of assertive behavior in elementary school children. Chicago: Association for Advancement of Behavior Therapy.