Jóvenes lectores y satisfacción con la vida familiar

  1. Valdemoros San Emeterio, María Ángeles 1
  2. Eva Sanz Arazuri 1
  3. Ana Ponce de León Elizondo 1
  4. María del Carmen Duque Palacios 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revista:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Ano de publicación: 2020

Volume: 19

Número: 3

Páxinas: 29-41

Tipo: Artigo

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DOI: 10.18239/OCNOS_2020.19.3.2361 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

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Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The objective of the present study was to examine satisfaction with the quality of personal and family life perceived in young people who read as a cultural leisure activity. An ad hoc questionnaire was administered to a sample of 1085 Riojan students, aged be-tween 15 and 19. Descriptive and inferential analyses were carried out. Reading ranks third among the preferred cultural practic-es of young people from La Rioja, with girls being the most readers. In addition, students who perceive having a poorer quality of fam-ily and personal life are the ones who read the most. Therefore, a prospective analysis is suggested to analyse whether reading could be a refuge from everyday problems, as well as a provider of solutions for them. Finally, family-shared cultural leisure is not a com-mon practice in this group, which leads to proposal statement for reflection and action that would promote this habit, given that previous studies have reported its many per-sonal and family functioning benefits

Información de financiamento

El texto que se presenta se vincula a la investigación “De los tiempos educativos a los tiempos sociales: la cotidianidad familiar en la construcción del ocio físico-deportivo juvenil” (EDU2012-39080-C07-05) [años 2012-2015], y es fundamento de la actual investigación “Ocio y bienestar en clave intergeneracional: de la cotidianidad familiar a la innovación social en las redes abuelos-nietos” (EDU2017-85642-R) [años 2017-2020]; ambas cofinanciadas en el marco del Plan Nacional I+D+I con cargo a dos ayudas del Ministerio de Economía y Competitividad, y del Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER).

Financiadores

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