Análisis de la actividad registrada en situación de clase. La Educación Física de nivel primario en contexto

  1. Goicoechea-Gaona, María Victoria 2
  2. Goicoechea-Gaona, María Ángeles 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universidad Nacional del Comahue
    info

    Universidad Nacional del Comahue

    Ciudad de Neuquén, Argentina

    ROR https://ror.org/02zvkba47

Journal:
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação

ISSN: 2179-2534

Year of publication: 2017

Volume: 11

Issue: 20

Pages: 433-450

Type: Article

DOI: 10.19177/PRPPGE.V11E202017433-450 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

n pursuit of a doctoral degree, a research study was conducted into the nature of the activities implemented by Physical Education teachers in their lessons. With the aim of gaining insight into the Physical Education teaching dynamics reality in a concrete area (San Carlos de Bariloche, Argentina), full lessons were observed in educational institutions. Data collection encompassed both filming and hand-written note-taking of the lessons’ contextual data. Crossing both records led to a lesson written text that serves as the basis for the study. This article shows the relationship between the class conditions (physical space and environment) and the teacher’s work, which involves, through the use of language (RIESTRA, 2011), turning the lesson into a social and cultural environment fit for teaching and learning. This hypothesis stems from the concept of the word as environment for the conscience (VOLOSHINOV, 1992). This text documents the way in which the educators make use of problematic or conflictive situations that arise during the lessons in order to develop didactic teaching strategies.

Bibliographic References

  • BRONCKART, J.P. Actividad verbal, textos y discursos. Por un Interaccionismo socio-discursivo. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje, 2004.
  • BRONCKART, J.P. Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007.
  • DEL RÍO, P.; ÁLVAREZ, A. Desarrollo, cultura y educación. La aproximación al diseño cultural. 2002. Texto correspondiente al Curso de Postgrado “El enfoque histórico-cultural como perspectiva teórica y metodológica de investigación”, dictado en el Centro Regional Universitario Bariloche-Universidad Nacional del Comahue, San Carlos de Bariloche, Argentina. 2002.
  • DEL RÍO, P.; ÁLVAREZ, A. Ulises vuelve a casa: Retornando al espacio del problema en el estudio del desarrollo. Infancia y Aprendizaje, n. 66, p. 21-45, 1994.
  • MATURANA, H. Desde la biología a la psicología. Buenos Aires: Lumen, 2003.
  • RIESTRA, D. El papel de los géneros de textos en las secuencias didácticas. En: RIESTRA, D. (Comp.) II Jornadas Internacionales de Investigación y Prácticas en Didáctica de las Lenguas y las Literaturas. Viedma: Universidad Nacional de Río Negro-Grupo de Estudios de Interaccionismo Sociodiscursivo en Educación, 2011. p. 136-146. ISSN 978-987-26198-9-3.
  • TALYZINA, N. F. Una de las vías de desarrollo de la teoría soviética del aprendizaje. En: PÉREZ GÓMEZ, Á. Lecturas de aprendizajes y enseñanza. Madrid: I.C.E., 1988. p. 353-369.
  • VOLOSHINOV, V. El marxismo y la filosofía del lenguaje. Madrid: Alianza Editorial, 1992.