Análisis observacional de los movimientos ilegales en la iniciación al ajedrez: identificando dificultades en el entendimiento del juego

  1. Daniel Lapresa Ajamil 1
  2. Jorge Miranda 1
  3. Javier Arana 1
  4. Amaia Iza 1
  5. M. Teresa Anguera 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Zeitschrift:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 19

Nummer: 3

Seiten: 90-101

Art: Artikel

DOI: 10.6018/CPD.370871 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Cuadernos de psicología del deporte

Zusammenfassung

Within the observational methodology, and based on a detailed analysis of FIDE laws of Chess, an observation system has been developed ad hoc for analyzing the illegal moves that children commit in chess. The reliability of the resulting data was confirmed by analysis of interobserver agreement, using Cohen’s kappa statistic. The results of the generalizability study confirmed the generalizability of results and the validity of the observation instrument. A Lag Sequential Analysis was performed to identify significant associations between categorical variables in each of the seven types of illegal movements characterized (castling, pinned, king to threatened square, incorrect movement of piece, promotion, occupation, do not remove check). The results obtained in the analysis of illegal movements, reveal the difficulties that the child (under 12 years of age) finds in the understanding and practice of chess.

Informationen zur Finanzierung

Los autores agradecen el apoyo del subproyecto Vías de integración entre datos cualitativos y cuantitativos, desarrollo del caso múltiple, y synthesis review como ejes principales para un futuro innovador en investigación de actividad física y deporte [PGC2018-098742-B-C31] (Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, Programa Estatal de Generación de Conocimiento y Fortalecimiento Científico y Tecnológico del Sistema I+D+i), que forma parte del proyecto coordinado New approach of research in physical activity and sport from mixed methods perspective (NARPAS_MM) [SPGC201800X098742CV0]; así como del proyecto Tecnología i aplicació multimedia i digital als dissenys observacionals [2014 SGR 971], Generalitat de Catalunya Research Group, Grup de recerca i innovació en dissenys (GRID).

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • 1. Aciego, R., García, L. y Betancort, M. (2012). The benefits of chess for the intellectual and socialemotional enrichment in schoolchildren. The Spanish Journal of Psychology, 15(2), 551-559. http://dx.doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n2.38866
  • 2. Allison, P.D. y Liker, J.K. (1982). Analyzing sequential categorical data on dyadic interaction: A comment on Gottman. Psychological Bulletin, 93, 393- 403. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.91.2.393
  • 3. Álvarez, R. (2007). Estadística aplicada a las Ciencias de la Salud. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.Anguera, M.T. (1979). Observational Typology. Quality & Quantity. European-American Journal of Methodology, 13(6), 449-484. https://doi.org/10.1007/bf00222999
  • 4. Anguera, M.T. y Hernández-Mendo, A. (2015). Técnicas de análisis en estudios observacionales en ciencias del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 13-30. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000100002
  • 5. Anguera, M.T., Blanco-Villaseñor, A., HernándezMendo, A. y Losada, J.L. (2011). Diseños observacionales: Ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63-76.
  • 6. Anguera, M.T., Magnusson, M.S. y Jonsson, G.K. (2007). Instrumentos no estandar: planteamiento, desarrollo y posibilidades. Avances en medición, 5, 63- 82.
  • 7. Anguera, M.T., Portell, M., Chacón-Moscoso, S. y Sanduvete-Chaves, S. (2018). Indirect observation in everyday contexts: Concepts and methodological guidelines within a mixed methods framework. Frontiers in Psychology, 9:13. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00013
  • 8. Arana, J., Lapresa, D., Anguera, M.T. y Garzón, B. (2016). Ad hoc procedure for optimising agreement between observational records. Anales de Psicología, 32(2), 589-595. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.2.213551
  • 9. Bakeman, R. (1978). Untangling streams of behavior: sequential analysis of observation data. In G.P. Sackett (Ed.) Observing Behaviour, Vol. II: Data Collection and Analysis Methods (pp. 63-78). Baltimore: University Park Press.
  • 10. Bakeman, R. y Quera, V. (1995). Analyzing interaction: Sequential analysis with SDIS and GSEQ. Cambridge: Cambridge University Press.
  • 11. Bakeman, R. y Quera, V. (2011). Sequential analysis and observational methods for the behavioral sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
  • 12. Barrett, D.C. y Fish, W.W. (2011). Our Move: Using Chess to Improve Math Achievement for Students Who Receive Special Education Services. International Journal of Special Education, 26(3), 181-193.
  • 13. Beliavsky, A. (2006). Práctica moderna de finales. Madrid: Tutor.
  • 14. Berger, K.S. (2007). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Ed. Médica Panamericana.
  • 15. Bilalić, M., McLeod, P. y Gobet, F. (2007). Does chess need intelligence? A study with young chess players. Intelligence, 35(5), 457-470. http://dx.doi.org/10.1016/j.intell.2006.09.005
  • 16. Blanco-Villaseñor, A. y Escolano-Pérez, E. (2017). Observational data analysis using generalizability theory and general and mixed linear models: an empirical study of infant learning and development. Anales de Psicología, 33(3), 450-460. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.271021
  • 17. Blanco-Villaseñor, A., Castellano, J., HernándezMendo, A., Sánchez-López, C.R. y Usabiaga, O. (2014). Aplicación de la TG en el deporte para el estudio de la fiabilidad, validez y estimación de la muestra. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 131- 137.
  • 18. Blanco-Villaseñor, A., Sastre, S. y Escolano, E. (2010). Desarrollo ejecutivo temprano y Teoría de la Generalizabilidad: bebés típicos y prematuros. Psicothema, 22(2), 52-55.
  • 19. Christiaen, J. y Verholfstadt, D. C. (1978). Chess and cognitive development. Nederlandse Tydschrift voorde Psychologie en haar Grensegebieten, 36, 561–582.
  • 20. Cohen, D. (2012). How the child's mind develops. New York: Routledge.
  • 21. Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46. http://dx.doi.org/10.1177/001316446002000104
  • 22. Cronbach, L.J., Gleser, G.C., Nanda, H. y Rajaratnam, N. (1972). The dependability of behavioral measurements: Theory of generalizability for scores and profiles. New York: Jhon Wiley and Sons.
  • 23. Gabin, B., Camerino, O., Anguera, M. T. y Castañer, M. (2012). Lince: multiplatform sport analysis software. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4692-4694. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.320
  • 24. García-García, O., Hernández-Mendo, A., Serrano, V. y Morales-Sánchez, V. (2013). Aplicación de la teoría generalizabilidad a un análisis de tensiomiografía en ciclistas profesionales de ruta. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 53-60.
  • 25. Gobet, F., de Voogt, A. y Retschitzki, J. (2004). Moves in Mind: The Psychology of Board Games. New York, NY: Psychology Press.
  • 26. Gobet, F. y Campitelli, G. (2006). Education and chess: a critical review. In T. Redman (ed.), Chess and Education: Selected Essays from the Koltanowski Conference (pp. 124-143). Dallas: Chess Program at the University of Texas.
  • 27. Hong, S. y Bart, W. (2007). Cognitive effects of chess instruction on students at risk for academic failure. The International Journal of Special Education, 22, 89-96.
  • 28. Kazemi, F., Yektayar, M. y Abad, A.M.B. (2012). Investigation of the impact of chess play on developing meta-cognitive ability and math problem-solving power of students at different levels of education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 32, 372-379. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.056
  • 29. Landis, J.R. y Koch, G.G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 159-174. http://dx.doi.org/10.2307/2529310
  • 30. Quera, V. (2018). Analysis of interaction sequences. En E. Brauner, M. Boos, y M. Kolbe (Eds.), The Cambridge Handbook of Group Interaction Analysis (pp. 295-322). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • 31. Ramos, F.J., Hernández-Mendo, A., Pastrana, J.L. y Blanco-Villaseñor, A. (2012). SAGT: Software para la Aplicación de la Teoría de la Generalizabilidad. Proyecto fin de carrera para la titulación: Ingeniería Técnica en Informática de Gestión de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática. Universidad de Málaga, España.
  • 32. Sánchez-Algarra, P. y Anguera, M.T. (2013). Qualitative/quantitative integration in the inductive observational study of interactive behaviour: Impact of recording and coding predominating perspectives. Quality & Quantity. International Journal of Methodology, 47(2), 1237-1257. https://doi.org/10.1007/s11135-012-9764-6
  • 33. Scholz, M., Niesch, H., Steffen, O., Ernst, B., Loeffler, M., Witruk, E. y Schwarz, H. (2008). Impact of Chess Training on Mathematics Performance and Concentration Ability of Children with Learning Disabilities. International Journal of Special Education, 23(3), 138-148.
  • 34. Smith, J.P. y Cage, B.N. (2000). The Effects of Chess Instruction on the Mathematics Achievement of Southern, Rural, Black Secondary Students. Research in the Schools, 7(1), 19-26.
  • 35. Soler, C., Pérez, J. y Renaldo, R. (2014). Los 7 colores del Ajedrez Educativo. Madrid: Elsevier.
  • 36. Storey, K. (2000). Teaching beginning chess skills to students with disabilities. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 44(2), 45-49. http://dx.doi.org/10.1080/10459880009599782
  • 37. Trinchero, R. (2013). Can Chess Training Improve Pisa Scores in Mathematics? An Experiment in Italian Primary School. Paris: Kasparov Chess Foundation Europe.
  • 38. Waters, A.J., Gobet, F. y Leyden, G. (2002). Visuospatial abilities of chess players. British Journal of Psychology, 93(4), 557-565. http://dx.doi.org/10.1348/000712602761381402