Salud mental en niños y adolescentes de La Riojaresultados de la Encuesta Nacional de Salud de España 2011/12 (ENSE 2011/12)

  1. Zaldívar Allona, Natalia 1
  2. Pérez de Albéniz Iturriaga, Alicia 1
  3. Fonseca Pedrero, Eduardo 12
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Centro de Investigacion Biomedica en Red de Salud Mental
    info

    Centro de Investigacion Biomedica en Red de Salud Mental

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/009byq155

Revista:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Ano de publicación: 2018

Número: 22

Páxinas: 129-148

Tipo: Artigo

DOI: 10.18172/CON.3410 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Contextos educativos: Revista de educación

Repositorio institucional: lock_openAcceso aberto Editor lock_openAcceso aberto Editor

Resumo

Mental disorders are a global health problem, however, in La Rioja, few empirical studies have been carried out that try to analyze emotional and behavioral problems in The child and adolescent population. The main goal was to analyze the mental health state of Riojan Youth from 4 to 14 years old, as well as their relationship with physical health and healthy lifestyle habits. The sample was 101 participants (M = 9.44, SD = 3.12, 57 men, 44 women). It was extracted from the National Health Survey of Spain 2011/12. The Strengths and Difficulties Questionnaire parent’s version and KIDSCREEN-10 were used to evaluate mental health and quality of life, respectively. Questions about healthy habits (food, physical activity, sleep) and previous mental disorders were also used. The results indicated that 5% of the sample presented higher scores (at risk for mental health problems), and 8.9% obtained borderline scores. The SDQ emotional problems subscale was negatively associated with the KIDSCREEN-10 scores. Participants considered “at risk” did not report a worse quality of life or a higher prevalence of previous mental disorders compared to the “no risk” group. No relationship was found between the higher risk of mental health problems and eating habits (except for the consumption of fast food), physical activity or rest. These findings allow us to have a current vision on the state of mental health of Riojan youth in order to allocate resources and implementing programs to promotion emotional wellbeing.

Referencias bibliográficas

  • Almagro, S., Dueñas, M. A. y Tercedor, P. (2014). Actividad física y depresión: revisión sistemática. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(54), 377-392.
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
  • Astill, R. G., Van der Heijden, K. B., Van Ijzendoorn, M. H. y Van Someren, E. J. W. (2012). Sleep, cognition, and behavioral problems in school-age children: A century of research meta-analyzed. Psychological Bulletin, 138(6), 1109-1138.
  • Aymerich, M., Berra, S., Guillamón, I., Herdman, M., Alonso, J., Ravens-Sieberer, U. y Rajmil, L. (2005). Desarrollo de la versión en español del KIDSCREEN, un cuestionario de calidad de vida para la población infantil y adolescente. Gaceta Sanitaria, 19(2), 93-102.
  • Barriuso-Lapresa, L. M., Hernando-Arizaleta, L. y Rajmil, L. (2014). Reference values of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) version for parents in the Spanish population, 2006. Actas Españolas de Psiquiatría, 42, 43-48.
  • Berra, S., Bustingorry, V., Henze, C., Rajmil, L. y Butinof, M. (2009). Adaptación transcultural del cuestionario KIDSCREEN para medir calidad de vida relacionada con la salud en población argentina de 8 a 18 años. Archivos Argentinos de Pediatria, 107(4), 307-314.
  • Biddle, S. J. H. y Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: A review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886-95.
  • Blanchflower, D.G., Oswald, A. J. y Stewart-Brown, S. (2013). Is Psychological Well-Being Linked to the Consumption of Fruit and Vegetables? Social Indicators Research, 114(3), 785-801.
  • Bones, K., Pérez, K., Rodríguez-Sanz, M., Borrell, C. y Obiols, J. E. (2010). Prevalencia de problemas de salud mental y su asociación con variables socioeconómicas de trabajo y salud: resultados de la Encuesta Nacional de Salud de España. Psicothema, 22, 389-395.
  • Cummins, R. A. y Lau, A. D. L. (2005). Personal Wellbeing Index-School Children (PWI-SC) (3rd Ed.). Melbourne: Deakin University.
  • Davies, S. J., Pearson, R. M., Stapinski, L., Bould, H., Christmas, D. M., Button, K. S., ... Evans, J. (2015). Symptoms of generalized anxiety disorder but not panic disorder at age 15 years increase the risk of depression at 18 years in the Avon Longitudinal Study of Parents and Children (ALSPAC) cohort study. Psychological Medicine, 46(1), 73-85.
  • Edwards, D. J., Edwards, S. D. y Basson, C. J. (2004). Psychological well-being and physical self-esteem in sport and exercise. International Journal of Mental Health Promotion, 6, 25-32.
  • FEAFES-Confederación Española de Agrupaciones de Familiares y Personas con Enfermedad Mental (2008). Salud mental y medios de comunicación. Guía de estilo.
  • Fonseca-Pedrero, E. (Ed.) (2017). Bienestar emocional en adolescentes riojanos. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Fonseca Pedrero, E. y Debbané, M. (2017). Schizotypal traits and psychotic-like experiences during adolescence: An update. Psicothema, 29, 5-17.
  • Gallagher, S. K. y Mechanic, D. (1996). Living with the mentally ill: effects on the health and functioning of other members. Social Science and Medicine, 42, 1691-1701.
  • Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-586.
  • Gore, F. M., Bloem, P. J., Patton, G. C., Ferguson, J., Joseph, V., Coffey, C., Sawyer S. M. y Mathers, C. D. (2011). Global burden of disease in young people aged 10-24 years: a systematic analysis. Lancet, 377, 2093-2102.
  • Janssen, I. y Leblanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7, 40.
  • Jiménez, M. G., Martínez, P., Miró, E. y Sánchez, A. I. (2008). Bienestar psicológico y hábitos saludables: ¿están asociados a la práctica de ejercicio físico? International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 185-202.
  • Kessler, R. C., Amminger, G. P., Aguilar-Gaxiola, S., Alonso, J., Lee, S. y Ustün, T. B. (2007). Age of onset of mental disorders: a review of recent literature. Current Opinion in Psychiatry, 20(4), 359-364.
  • Kulkarni, A. A., Swinburn, B. A. y Utter, J. (2015). Associations between diet quality and mental health in socially disadvantaged New Zealand adolescents. European Journal of Clinical Nutrition, 69(1), 79-83.
  • Lara, E., Garín, N., Ferrari, A. J., Tyrovolas, S., Olaya, B., Sánchez, L., … Haro, J. M. (2014). The Spanish burden of disease 2010: Neurological, mental and substance use disorders. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 8(4), 207-217.
  • Leiva, L., George, M., Simonsohn, A., Antivilo, A., Squicciarini, A. M., Vargas, B. y Guzman, J. (2015). Salud mental escolar: Logros de una intervención preventiva en salud mental en niños y niñas del primer ciclo de enseñanza básica. Psicoperspectivas, 14, 31-41.
  • Lluch Canut, M. T. (1999). Construcción de una escala para evaluar la salud mental positiva. (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Barcelona.
  • Mason, W. A., Chmelka, M. B. y Thompson, R. W. (2012). Responsiveness of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in a sample of high-risk youth in residential treatment. Child and Youth Care Forum, 41(5), 479-492.
  • Matalí, J. L. (2016). Adolescentes con trastornos de comportamiento. ¿Cómo podemos detectarlos? ¿Qué se debe hacer? Hospital San Joan de Déu, Barcelona.
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2013). Encuesta Nacional de Salud 2011-2012. Instituto Nacional de Estadística, 1–12. Recuperado de
  • https://www.msssi.gob.es/estadEstudios/estadisticas/encuestaNacional/encuesta2011.htm.
  • Ministerio de Sanidad y Consumo Español (2012). Encuesta Nacional de Salud 2006-2007. Madrid: Autor.
  • Oddy, W. H., Robinson, M., Ambrosini, G. L., OSullivan, T. A., de Klerk, N. H., Beilin, L. J., … Stanley, F. J. (2009). The association between dietary patterns and mental health in early adolescence. Preventive Medicine, 49(1), 39-44.
  • Organización Mundial de la Salud (2001). Salud mental: nuevos conocimientos, nuevas esperanzas. Informe sobre la salud en el mundo, 169. Ginebra: OMS. Recuperado de http://www.who.int/whr/2001/es/
  • Organización Mundial de la Salud (2004). Invertir en Salud mental. Ginebra: OMS. Recuperado de http://www.who.int/mental_health/advocacy/en/spanish_final.pdf.
  • Organización Mundial de la Salud (2005). Prevención de los Trastornos Mentales: Intervenciones Efectivas y Opciones Políticas. Ginebra: OMS. Recuperado de http://www.who.int/mental_health/evidence/Prevention_of_mental_disorders_spanish_version.pdf.
  • Organización Mundial de la Salud. (2006). Manual de recursos de la OMS sobre Salud Mental, Derechos humanos y legislación, Ginebra: OMS. Recuperado de http://www.who.int/mental_health/policy/legislation/WHO_Resource_Book_MH_LEG_Spanish.pdf.
  • Ortuño-Sierra, J., Aritio-Solana, R. y Fonseca-Pedrero, E. (2017). Mental health difficulties in children and adolescents: The study of the SDQ in the Spanish National Health Survey 2011-2012. Psychiatry Research, 259, 236-242.
  • Ortuño-Sierra, J., Fonseca-Pedrero, E., Inchausti, F. y Sastre i Riba, S. (2016). Evaluación de dificultades emocionales y comportamentales en población infanto-juvenil: El cuestionario de capacidades y dificultades (SDQ). Papeles del Psicólogo, 37(1), 14-26.
  • Ortuño-Sierra, J., Fonseca-Pedrero, E., Aritio-Solana, R., Velasco, A. M., de Luis, E. C., Schumann, G., … Lawrence, C. (2015). New evidence of factor structure and measurement invariance of the SDQ across five European nations. European Child and Adolescent Psychiatry, 24(12), 1523-1534.
  • Ortuño-Sierra, J., Fonseca-Pedrero, E., Paino, M. y Aritio-Solana, R. (2014). Prevalencia de síntomas emocionales y comportamentales en adolescentes españoles. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 7(3), 121-130.
  • Parés-Badell, O., Barbaglia, G., Jerinic, P., Gustavsson, A., Salvador-Carulla, L. y Alonso, J. (2014). Cost of disorders of the brain in Spain. PLoS ONE, 9(8).
  • Parizi, A. S., Garmaroudi, G., Fazel, M., Omidvari, S., Azin, S. A., Montazeri, A. y Jafarpour, S. (2014). Psychometric properties of KIDSCREEN health-related quality of life questionnaire in Iranian adolescents. Quality of Life Research, 23(7), 2133-2138. http://doi.org/10.1007/s11136-014-0655-2.
  • Paula-Pérez, I. y Martos-Pérez, J. (2009). Síndrome de asperger y autismo de alto funcionamiento: Comorbilidad con trastornos de ansiedad y del estado de ánimo. Revista de Neurología, 48, Suppl 2, S31-34.
  • Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A. y Rohde, L. A. (2015). Annual research review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 56, 345-365.
  • Ravens-Sieberer, U., Herdman, M., Devine, J., Otto, C., Bullinger, M., Rose, M., y Klasen, F. (2013). The European KIDSCREEN approach to measure quality of life and well-being in children: development, current application, and future advances. Quality of Life Research, 23(3), 791-803.
  • Ravens-Sieberer, U., Erhart, M., Gosch, A. y Wille, N. (2008). Mental health of children and adolescents in 12 European countries.Results from the European KIDSCREEN study. Clinical Psychology & Psychotherapy, 15(3), 154-163.
  • Rodríguez, F. (2009). Aspectos explicativos de comorbilidad en los TGD, el síndrome de Asperger y el TDAH: Estado de la cuestión. Revista Chilena de Neuropsicología, 4(1), 12-19.
  • Shumaker, S. y Naughton, M. (1995). The International Assessment of Health-Related Quality of Life: a theoretical perspective. En Shumaker, S. y Berson, R. (Eds.), The international assessment of healthrelated quality of life: theory, translation, measurement and analysis. Oxford: Rapid Communications.
  • Schulte-Koerne, G. (2016). Mental health problems in a school setting in children and adolescents. Deutsches Arzteblatt International, 113(11), 183.
  • Urzúa, A., Cortés, E., Vega, S., Prieto, L. y Tapia, K. (2009). Psychometric properties of the quality of life questionnaire KIDSCREEEN-27 in Chilean adolescents. Terapia Psicológica, 27(1), 83-92.
  • Wiles, N. J., Northstone, K. y Lewis, G. (2009). Junk food diet and childhood behavioural problems: Results from the ALSPAC Cohort. European Journal of Clinical Nutrition, 63(4), 491-498.