¿Pueden las aplicaciones educativas de los dispositivos móviles ayudar al desarrollo de las inteligencias múltiples?

  1. Santiago Campión, Raúl
  2. Amo Filvà, Daniel
  3. Díez Ochoa, Alicia
Revista:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Ano de publicación: 2014

Título do exemplar: Nuevos escenarios de aprendizaje

Número: 47

Tipo: Artigo

DOI: 10.21556/EDUTEC.2014.47.63 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Resumo

In this article a practical and concrete proposal is presented in order to deal with the development and strengthening of the Multiple Intelligences Theory through the use of mobile educational apps. The first part will consist in a description of the concept and educational relevance of the Multiple Intelligences Theory, to then consider the advantages of mobile devices in this context and, finally, put forward three educational apps for each of the nine intelligences.

Referencias bibliográficas

  • Armstrong, T. (2006). Inteligencias múltiples en el aula. Guía práctica para educadores. Barcelona: Paidós D.L.
  • Bragg, L. (2003). Children's perspectives on mathematics and game playing, in Mathematics education research : innovation, networking, opportunity : proceedings of the 26th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, held at Deakin University, MERGA Inc., Pymble, N.S.W., pp. 160-167.
  • Díez Ochoa, A.; Santiago Campión, R.; Navaridas Nalda, F. (2012). Catalogación y análisis de la calidad de apps para dispositivos móviles: el Proyecto Eduapps. en Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, ISSN 1136-7733, Nº 259-260, 2012, pág. 52
  • Geddes, S. (2004). Mobile Learning in the 21st century: Benefit for learners. Consultado el 01 de junio de 2013 en: http://knowledgetree.flexiblelearning.net.au/edition06/dowload/geddes.pdf
  • Gardner, H. (2011). Premio Príncipe de Asturias de Ciencias Sociales: http://www.rtve.es/alacarta/videos/premios-principe-de-asturias/howard-gardner-nuevo-premio-principe-asturias-ciencias-sociales/1097758.shtml
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books.
  • Harvard Graduate School of Education, Project Zero (1988). Project Spectrum Recuperado de http://www.pz.gse.harvard.edu/project_spectrum.php
  • Munzenmaier, C. y Rubin, N. (2013). Bloom’s Taxonomy: What’s Old Is New Again. Recuperado de:
  • http://educationalelearningresources.yolasite.com/resources/guildresearch_blooms2013%20%281%29.pdf Revisado agosto 2013
  • Parsons, D. y Ryu, H. (2006). A framework for assessing the quality of mobile learning. Consultado el 01 de junio de 2013 en: http://www.masey .ac.nz/hryu/M-learning.pdf
  • Santiago, R. y Díez, A. (2012) Dispositivos móviles y educación; ejemplos de las 3 mejores apps para cada nivel educativo. Biribilka, Revista de Centros de Apoyo al Profesorado, Gobierno de Navarra