Perfil psicopatológico en adolescentes con problemas graves del comportamiento

  1. Orrego, José Manuel 1
  2. Fonseca-Pedrero, Eduardo 2
  3. Paino, María Mercedes 3
  1. 1 Fundación Vinjoy
  2. 2 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  3. 3 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2016

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 19-27

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2016.3.1.1331 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The study was mainly at analysing which the different psychopathological features as well as the behavioural and emotional problems were in a sample of "highly disruptive" students who are considered by the school authorities from Principado de Asturias, Spain, as the group with more difficulties for ordinary educational intervention. To do this, a representative sample of 43 students with these characteristics, 41 male, with an average age of 13.35 years (SD = 1.06) was selected, and compared their profile with a normal control group of students. The results showed that the disruptive students had higher average scores in most of the scales of the “Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent” than in the Control Group. Moreover, disruptive students showed higher average scores on general syndromes of the “Youth self report” in comparison to the aforementioned Control Group. These results allow identifying and describing a psychopathological profile characteristic of this type of educative group, in order to establish and improve strategies and intervention programs. Future lines should conduct follow up longitudinal studies and analyze other risk markers, such as endophenotypes.

Bibliographic References

  • Achenbach, M. T. y Edelbrock, C. S. (1987). Manual for the youth self report and profile. Burlington, VT.: University of Vermont. Department Psychiatry.
  • Antolín-Suárez, L. (2011). La conducta antisocial en la adolescencia: una aproximación ecológica. (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla: Sevilla.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. http://dx.doi.org/1.1176/appi.books.9780890425596
  • Armas, M. (2007). Prevención e intervención ante problemas de conducta. Estrategias para centros educativos y familias. Madrid: Wolster Kluwer.
  • Baker, K. (2013). Conduct disorders in children and adolescents. Paediatrics and Child Health, 23, 24-29. http://dx.doi.org/1.1016/j.paed.2012.09.007
  • Beddington, J., Cooper, C. L., Field, J., Goswami, U., Huppert, F. A., Jenkins, R., y Thomas,S. M. (2008). The mental wealth of nations. Nature, 455, 1057-106. http://dx.doi.org/1.1038/4551057a
  • Butcher, J. N., Williams, C. L., Graham, J. R., Archer, R. P., Tellegen, A., Ben-Porath, Y.S. y Kaemmer, B. (2003). Minnesota Multiphasic Personality Inventory. Manual for Administration, Scoring and Interpretation (MMPI-A). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Castellón-Mendoza, W. R. (2010). Depresión, ansiedad y conducta disocial adolescente en relación a los estilos de socialización parental. (Tesis Doctoral). Universidad de Deusto. Bilbao.
  • Cerezo, F. (2001). La violencia en las aulas. Análisis y propuestas de intervención. Madrid: Pirámide.
  • Díaz-Aguado, M.J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema, 17, 549-558. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3144
  • Dick, D. M. (2011). Gene-environment interaction in psychological traits and disorders. Annual Review of Clinical Psychology, 7, 383-409. http://dx.doi.org/1.1146/annurev-clinpsy-032210-104518
  • Fonseca-Pedrero, E., Ortuño-Sierra, J., Paino, M., Lemos Giraldez, S., y Muñiz, J. (2015). Experiencias esquizotípicas en la adolescencia: propiedades psicométricas del Schizotypal Personality Questionnarie-Child. Anales de Psicología, 31. http://dx.doi.org/1.6018/analesps.31.2.167431
  • Fonseca-Pedrero, E., Santarén-Rosell, M., Paino, M.,y Lemos Giraldez, S. (2013). Cluster A maladaptive personality patterns in a non-clinical adolescent population. Psicothema, 25, 171-178. http://www.redalyc.org/pdf/727/Resumenes/Resumen_72726347015_1.pdf
  • Fonseca-Pedrero, E., Sierra-Baigrie, S., Lemos Giraldez, S., Paino, M., y Muñiz, J. (2012). Dimensional structure and measurement invariance of the Youth Self-Report across gender and age. Journal of Adolescent Health, 50, 148-153. http://dx.doi.org/1.1016/j.jadohealth.2011.05.011
  • Garrido-Genovés, V. (2005). Manual de intervención educativa en readaptación social. Fundamentos de la invervención. (Vol. 1). Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Gutiérrez-Saldaña, P., Camacho-Calderón, N. y Martínez-Martínez, M. (2007). Autoestima, funcionalidad familiar y rendimiento escolar en adolescentes. Atención Primaria, 39(11), 597-603. http://dx.doi.org/1.1157/13112196
  • Gutman, L. M. y Schoon, I. (2012). Correlates and consequences of uncertainty in career aspirations: Gender differences among adolescents in England. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 608-618. http://dx.doi.org/1.1016/j.jvb.2012.02.002
  • Gore, F. M., Bloem, P. J., Patton, G. C., Ferguson, J., Joseph, V., Coffey, C., y Mathers, C. D. (2011). Global burden of disease in young people aged 10–24 years: a systematic analysis.The Lancet, 377, 2093-2102. http://dx.doi.org/1.1016/S0140-6736(11)60512-6
  • Instituto Nacional de Estadística. (2012). Estadísticas de Condenados / Estadística de Menores. Resultados Provisionales. Año 2011. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Recuperado el 11de enero de 2013 de http://www.ine.es/prensa/np736.pdf.
  • Jiménez, F. y Ávila, A. (2003). Adaptación española del Inventario multifásico de personalidad de Minnesota para adolescentes (MMPI-A). Madrid: TEA.
  • Lecardeur, L., Benarous, X., Milhiet, V., Consoli, A. y Cohen, D. (2014). Prise en charge du trouble bipolaire de type I chez l’enfant et l’adolescent. L'Encéphale, 40(2), 143-153. http://www.isir.upmc.fr/files/2014ACLN3107.pdf
  • LeMarquand, D., Hoaken, P. N., Benkelfat, C. y Pihl, R. O. (2008). Biochemical Factors in Aggression and Violence. En Kurtz, L. (Ed.). Encyclopedia of Violence, Peace, & Conflict.(pp.174-188). Oxford: Elsevier.
  • Lemos-Giraldez, S., Fidalgo, A. M., Calvo, P. y Menéndez, P. (1992). Estructura factorial de la prueba YSR y su utilidad en psicopatología infanto-juvenil. Análisis y Modificación de Conducta, 18, 883-905.
  • Linscott, R. J. y van Os, J. (2013). An updated and conservative systematic review and meta-analysis of epidemiological evidence on psychotic experiences in children and adults: on the pathway from proneness to persistence to dimensional expression across mental disorders.Psychological Medicine, 43, 1133-1149. http://dx.doi.org/1.1017/S0033291712001626
  • Londoño, N., Marín, C., Juárez, F., Palacio, J., Muñiz, O., Escobar, B., Herrón, I., Agudelo, D., Lemos, M., Toro, B., Ochoa, N., Hurtado, M., Gómez, Y., Uribe, A., Luz, A., Pinilla, M., Villa, D., Villegas, M., Arango, A., Restrepo, P. y López, I. (2010). Factores de riesgo psicosociales y ambientales asociados a trastornos mentales.Suma Psicológica, 17, 59-68. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134215244005
  • Mengíbar, C. (2010). El adolescente busca su propia identidad. Innovación y experiencias educativas, 32, 1-9. http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_32/CARMEN_MENJIBAR_1.pdf
  • Mercadillo, R., J., D. y Barrios, F. (2007). Neurobiología de las emociones morales. Salud mental, 30, 1-11. http://www.redalyc.org/pdf/582/58230301.pdf
  • Merikangas, K. R., He, J. P., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L., . . . Swendsen, J. (2010). Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: results from the National Comorbidity Survey Replication--Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49, 980-989. doi: http://dx.doi.org/1.1016/j.jaac.201.05.017
  • Ministerio de Sanidad y Política Social (2006). Encuesta Nacional de Salud de España 2006. Descargado el 29/06/2010; http://www.msc.es/estadEstudios/estadisticas/encuestaNacional/encuesta2006.htm
  • Miranda-Casas, A. y Soriano-Ferrer, M. (2010). Tratamientos Psicosociales Eficaces para el Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. Información Psicológica, 100, 100-114.
  • Mobilli, A. y Rojas, C. (2006). Aproximación al adolescente con trastorno de conducta disocial. Centro Universitario de Ciencias de la Salud de México, 8, 121-128.http://www.redalyc.org/pdf/142/14280212.pdf
  • Moral-Jiménez, M. y Sirvent-Ruiz, C. (2011). Desórdenes afectivos, crisis de identidad e ideación suicida en adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11, 33-56. http://www.ijpsy.com/volumen11/num1/281/desrdenes-afectivos-crisis-de-identidad-ES.pdf
  • Moreno, D., Ramos, M., Martínez, B. y Musitu, G. (2010). Agresión manifiesta y ajuste psicosocial en la adolescencia. Summa Psicológica, 7, 45-54. https://www.uv.es/lisis/gonzalo/12summa.pdf
  • Navarro-Machuca, I., Sánchez-Rizo, I. y Villaseñor, S. (2005). Los trastornos de la personalidad y los trastornos relacionados con el abuso de sustancias. Revista Digital Universitaria, 6, 1-1. http://www.revista.unam.mx/vol.6/num11/art111/nov_art111.pdf
  • Orrego, J. M., Paino, M. y Fonseca-Pedrero, E. (2016). Programa educativo «Trampolín» para adolescentes con problemas graves del comportamiento: perfil de sus participantes y efecto de la intervención. Aula Abierta 44,38-45 http://dx.doi.org/1.1016/j.aula.2015.06.001
  • Orrego, J.M. (2014). Perfil psicosocial y modelo de intervención en adolescentes con problemas graves del comportamiento. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Oviedo.
  • Perisse, D., Gerardin, P., Cohen, D., Flament, M. y Mazet, P. (2006). Le trouble des conduites chez l'enfant et l'adolescent: une revue des abords thérapeutiques. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, 54, 401-441. http://speapsl.aphp.fr/pdfpublications/2006/2006-3.pdf
  • Raine, A. (2013). The anatomy of violence. The biological roots of crime. London: Penguin Books Ltd.
  • Raya, A. F., Pino, M. J., Ruiz, R. y Herruzo, J. (2013). Relationship Between Parenting Style and Aggression in a Spanish Children Sample. Procedia, 82, 529-536. http://dx.doi.org/1.1016/j.sbspro.2013.06.304
  • Rodríguez-Hernández, P. J., Santamaría, M. T. y Figueroa, A. (2010). Trastornos del comportamiento. Guía didáctica. Santa Cruz de Tenerife: Servicio de Promoción de la Salud de la Dirección General de Salud Pública.
  • Senín-Calderón, C. y Rodríguez-Testal, J. F. (2011). Abordaje Terapéutico sobre el pensamiento referencial en un caso de Trastorno Esquizotípico de la Personalidad. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 7, 69-79. http://institucional.us.es/apcs/doc/APCS_7_esp_69-79.pdf
  • Statistical Package for the Social Sciences. (2006). SPSS Base 15.0 User's Guide. Chicago, IL: SPSS Inc.
  • Steiner, H. y Remsing, L. (2007). Practice Parameter for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Oppositional Defiant Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 126-141. http://dx.doi.org/1.1097/01.chi.000024606.62706.af
  • Torrego, J. C., Aguado, J. C., Arribas, J. M., Escaño, J., Fernández, I., Funes, S., Gil, M., Palmeiro, C., Romero, G., De Vicente, J. y Villaoslada, E. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Estrategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona: Graó.
  • Vazquez-Fernández, J. M., Jarabo-Marquina, I. y Araujo-López, I. (2004). Problemas de conducta y resolución de conflictos. Pautas de actuación. Vigo: Editorial Ideaspropias
  • Vinokur, D., Levine, S. Z., Roe, D., Krivoy, A. y Fischel, T. (2014). Age of onset group characteristics in forensic patients with schizophrenia. European Psychiatry, 29, 149-152. http://dx.doi.org/1.1016/j.eurpsy.2012.11.006
  • Walker, K., Bowen, E. y Brown, S. (2013). Psychological and criminological factors associated with desistance from violence: A review of the literature. Aggression and Violent Behavior, 18, 286-299. http://dx.doi.org/1.1016/j.avb.2012.11.021
  • Walkey, F. H., McClure, J., Meyer, L. H. y Weir, K. F. (2013). Low expectations equal no expectations: Aspirations, motivation, and achievement in secondary school. Contemporary Educational Psychology, 38, 306-315. http://dx.doi.org/1.1016/j.cedpsych.2013.06.004
  • Zaida Robles-Pacho, Z. & Romero-Triñanes, E. (2011). Programas de entrenamiento para padres de niños con problemas de conducta: una revisión de su eficacia. Anales de psicología, 27, 86-101. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16717018011