La educación en valores desde el deporteinvestigación sobre la aplicación de un programa integral en deportes de equipo

  1. Ruiz Omeñaca, Jesús Vicente 2
  2. Ponce de León Elizondo, Ana 1
  3. Sanz Arazuri, Eva 1
  4. Valdemoros San Emeterio, María Ángeles 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 CEIP Las Gaunas (España)
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2015

Issue: 28

Pages: 270-276

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I28.35586 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

It is attributed to the sport in general, and to team sports in a specific way, a vast potential in the field of education in values. However, ultimately, sport is an environment whose educational influence depends on the orientation given to the practice and pedagogical action that revolves around it. Based on these premises, the study analyzed the influence of a comprehensive program of education in values for team sports, in the system of values of the participants and their performance at the heart of the sport. We used the Questionnaire on Values in Team Sports (QVTS) in relation to the first object of research and information from the notebook to live the values in sport, the newspaper�s class of students, the recording of the moments of shared evaluation and interactions in class, in relation to the second. The main results referred to a system of values consistent with an ethical orientation of the sport that is maintained throughout the programme. Also made explicit the positive coexistence, prosocial actions, constructive positioning in situations of exclusion and discrimination, the commitment to the sport performance and the negotiated resolution of conflict situations.

Bibliographic References

  • Andreu, E. (2006). El deporte y los valores humanos. Journal of Human Sport and Exercise, 1 (1), 7-14.
  • Díaz Cambló, S.; Hernández Mendo, A. (2012). La socialización deportiva a través del cine. EFDeportes.com, 164. Recuperado de http://www.efdeportes.com/ efd164/la-socializacion-deportiva-a-traves-del-cine.htm
  • Durán, J. (2013). Ética de la competición deportiva: Valores y contravalores del deporte competitivo. Materiales para la historia del deporte, 11, 89-115.
  • Escartí, A.; Gutiérrez; M., Pascual; C., Marín; D., Martínez; C. y Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: un estudio «observacional». Revista de Educación, 341, 373396.
  • Gutiérrez Sanmartín, M. (2004). Educación en física y educación en valores. En López Pastor, V.; Monjas, R; Fraile, A. (Ed.), Los últimos diez años de la educación física escolar (pp. 175-188). Valladolid: Universidad de Valladolid, Centro Buendía.
  • Gutiérrez Sanmartín, M.; Escartí, A.; Pascual, C.; Villar, E.; Pons, J.; Brustad, R. y Balagué, G. (2002). La Educación Física como medio para enseñar responsabilidad a jóvenes en riesgo. VII Congreso AEISAD. Gijón, España.
  • Gutiérrez Sanmartín, M. y Vivó, P. (2005). Enseñando razonamiento moral en las clases de educación física escolar. Motricidad. European Journal of Human Movement, 14, 1-22.
  • Hellison, D. (1991). The whole person in physical education scholarship: toward integration. Quest, 43, 307-318.
  • Hellison, D. (1995). Teaching responsibility through physical activity. Champaign, Illinois: Human Kinetics.
  • Kemmis, S. y McTaggart, T. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Barcelona: Laertes.
  • Nieto, S. (2010). Paradigmas, características y modalidades de la investigación en educación. En Nieto, S. (coord.), Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación científica, (pp. 79-91). Madrid: Dykinson.
  • Pardo, R. (2008). La transmisión de valores a jóvenes socialmente desfavorecidos a través de la actividad física y el deporte. Estudio múltiple de casos: Getafe, L´Aquila y Los Ángeles (Tesis doctoral). Universidad Politécnica de Madrid, Madrid. Recuperado de http://goo.gl/VmsuXl
  • Planchuelo, L. (2008). Intervención y Evaluación del Desarrollo Moral en Educación Física en Primaria (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, Málaga. Recuperado en http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/tesisuma/17678109.pdf
  • Ponce de León, A., Ruiz Omeñaca, J. V.; Valdemoros, M. A. y Sanz, E. (2014). Validación de un cuestionario sobre valores en los deportes de equipo en contextos didácticos. Universitas Psychologica, 13 (3), 15-25.
  • Ponce de León, A.; Sanz, E., Valdemoros, M. A. y Ramos, R. (2009). Los valores personales en el ocio físico-deportivo. Un estudio con jóvenes, padres y profesores. Bordón 61 (1), 29-41.
  • Ruiz Omeñaca, J. V. (2004a). Pedagogía de los valores en la educación física. Madrid. C.C.S.
  • Ruiz Omeñaca, J. V. (2004b). Un programa de educación física basado en la educación en valores: propuestas, materiales curriculares y análisis de resultados. Actas de IV Congreso Estatal y II Iberoamericano de Actividades Físicas Cooperativas. Valladolid: La Peonza.
  • Ruiz Omeñaca, J. V. (2012). Nuevas perspectivas para una orientación educativa del deporte. Madrid: C.C.S.
  • Sierra, B. (2009). Aspectos epistemológicos de la investigación científica: los paradigmas. En Pantoja, A. (coord.), Manual práctico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp. 71-98). Madrid: EOS.
  • Stenhouse, L. (2007). La investigación como base de la enseñanza (4ª edición). Madrid: Morata.
  • Torregrosa, M. y Lee, M. (2000). El estudio de los valores en psicología del deporte. Revista de Psicología del Deporte, 9 (1 y 2), 71-83.
  • Vivó (2001). Desarrollo de valores y razonamiento moral a través de la educación física en educación secundaria (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia.