La utilización de la web 2.0 por los estudiantes de Sociedad del Conocimiento de Educación Social y Pedagogía de la UNED

  1. Santiago Campión, Raúl 1
  2. Santoveña Casal, Sonia María 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2012

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 121-133

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Starting from the concept of New Literacy where the "new" is conceived from a sociocultural perspective. The main aim of the research study is to measure the use given to the web 2.0 sources by the students of the Society of Knowledge, Technology, and Education subject from the UNED, Pedagogy and Social Education degree. The assessment method is a survey. The sources that are mostly used are those of the videos whereas the least used are the podcasts. The results indicate that the students do not view these new sources as innovating sociocultural work experience which imply participation and collaboration on line.

Bibliographic References

  • Ajjan, H. y Hartshorne, R. (2008) Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests.   Internet and Higher Education 11, 71–80
  • Alexander, B. (2006). A new way of innovation for teaching and learning. Educause Review, 41(2), 32−44.
  • Centre for Learning & Performance Technologies (C4LPT) (2011). Top Tools 2011. En: http://c4lpt.co.uk/top­100­tools­for­ learning­2011/ 
  • Comunidad de Madrid (2009). Aula virtual y abierta de la Comunidad de Madrid.  Obtenido el 20 de diciembre de 2010 desde el  portal de la Universidad Complutense de Madrid: http://www.ucm.es/centros/cont/descargas/documento7533.pdf.
  • Consejería  de   Innovación,  Ciencia   y  Empresa  de  Andalucía   (2009).  Universidad  Digital   2010.  Universidades  Andaluzas.  Obtenido el 20 de diciembre de 2010 desde el sitio web de la Universidad de la Coruña: http://www.uco.es/crue­tic­ sg/documentos/presentaciones/Universidad%20Digital%202010.ppt 
  • Freire, P. (1998). Política y Educación. México: Siglo Veintiuno Editores.
  • García, J. L.; González, M.A. y Ballesteros, B. (2001). Unidad didáctica de Pedagogía: Introducción a la Investigación en  Educación.  Madrid: Universidad de Nacional Educación a Distancia.
  • Grupo 9 de Universidades (G9). ¿Quiénes somos? Obtenido el 18 de diciembre de 2010 desde el sitio web del Grupo 9 de  Universidades: https://www.uni­g9.net/portal/quienesSomos.html
  • Labels (2012). Web Oficial de Google España, en: http://googleespana.blogspot.com.es/2012/05/hoy­es­el­7­cumpleanos­de­ youtube­y.html
  • Lankshear, C. y Knobel, M. (2008).  Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Ediciones  Morata, S.L.
  • Parr, B. (2010). YouTube Surpasses Two Billion Video Views Daily, en http://mashable.com/2010/05/17/youtube­2­billion­ views/
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1−6.
  • Rittberger, M. y Blees, I. (2009). Web 2.0 Learning Environment: Concept, Implementation, Evaluation, eLearning Papers, 15.  http://www.elearningeuropa.info/files/media/media19743.pdf 
  • Unidad de Gestión y Coordinación de Ada­Madrid (2009). Aula a distancia y abierta de la Comunidad de Madrid 2009­-2010.  Obtenido   el   21   de   diciembre   de   2010   desde   el   sitio   web   de   la   Universidad   Rey   Juan   Carlos:   http://apoyocv.escet.urjc.es/campusvirtual/adamadrid/documentacion/adamadrid0910.pdf