An analysis of the vocabulary used in e-mails by EFL students with learning difficulties
-
1
Universidad de La Rioja
info
ISSN: 1989-0796
Datum der Publikation: 2011
Nummer: 20
Seiten: 1-12
Art: Artikel
beta Ver similares en nube de resultadosAndere Publikationen in: Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas
Projekte im Zusammenhang
Zusammenfassung
El objetivo principal de este artículo es trazar el perfil de vocabulario utilizado por dieciséis aprendices de inglés españoles de educación secundaria con dificultades de aprendizaje para describir a chicos y chicas de su misma edad y fiestas tradicionales del Reino Unido a partir de la información obtenida en un intercambio de e-mails con hablantes nativos de su misma edad basado en el e-mail tándem. Teniendo en cuenta estos textos, se pretende medir (i) el número y las clases de palabras utilizadas por los participantes y (ii) comprobar la frecuencia de las palabras que los informantes son capaces de producir en inglés. Los textos fueron editados en formato electrónico y examinados con el analizador de vocabulario Range. Los resultados indican que (i) los sustantivos y los verbos son las categorías léxicas más utilizadas por los estudiantes; (ii) dichas palabras están dentro de banda de las 1000 más frecuentes del inglés. Palabras clave: e-mail tándem, dificultades de aprendizaje, ocurrencias, tipos, frecuencia.
Bibliographische Referenzen
- Agustín Llach, M. P. and Barreras Gómez, A. 2007. “Vocabulary acquisition and use in the written production of young Spanish EFL learners”. RESLA 20: 9-20.
- Alvarez, J. A., Blanco, M., Ojanguren, A., Brammerts, H. and Little, D. (eds.). 1996. Guía para el aprendizaje de lenguas en tándem a través de Internet. Oviedo: Servicio de Publicaciones, Universidad de Oviedo.
- Belisle, R. 1996. “E-mail activities in the ESL writing class”. The Internet TESL Journal, Vol. II, Nº12, December 1996. [Online]. Available at http://iteslj.org/Articles/Belisle-Email.html. (Accessed 14/03/2011).
- Biesenbach-Lucas, S. 2007. “Students writing emails to faculty: an examination of e-politeness among native and nonnative speakers of English”. Language Learning and Technology, Volume 11, Number 2, 59-81.
- Biesenbach-Lucas, S. and Weasenforth, D. 2001. “E-mail and word processing in the ESL classroom: how the medium affects the message”. Language Learning and Technology Vol. 5, No. 1, 135-165.
- Brammerts, H. 2003. “Autonomous language learning in tandem: The development of a concept”. In T. Lewis and L. Walker. Autonomous language learning in tandem Sheffield: Academy Electronic Publications, pp. 27-36.
- Brammerts, H. and Calvert, M. 2003. “Learning by communicating in tandem”. In T. Lewis and L. Walker. Autonomous language learning in tandem. Sheffield: Academy Electronic Publications, pp. 45-59.
- Brammerts, H. and Kleppin, K. 2003. “Supporting face-to-face tandem learning”. In T. Lewis and L. Walker. Autonomous language learning in tandem. Sheffield: Academy Electronic Publications, pp. 157-168.
- Brammerts, H. and Little, D (eds.). 1996. Leitfaden für das Sprachenlernen im Tandem über das Internet (Manuskripte zur Sprachlehrforschung. 52). Bochum: Brockmeyer. [Online}. Available at http://www.slf.ruhr-unibochum.de/learning/tanbib.html. (Accessed: 13/03/2011).
- Chi-Fen, Emily C. 2006. “The development of e-mail literacy: from writing to peers to writing to authority figures”. Language Learning and Technology May 2006, Volume 10, Number 2, 35-55.
- Crystal, D. 2001. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge UP.
- Danet, B. 2002. “The Language of Email”. European Union Summer School, University of Rome, June 2002, Lecture II. [Online]. Available at http://www.europhd.eu/html/_onda02/04/ss8/pdf_files/lectures/Danet_email.pdf. (Accessed: 13/03/2011).
- Gläsmann, S. and Calvert, M. 2001. Tandem language learning in schools. Sheffield: Philip Armstrong Publications.
- Gonglewski, M., Meloni, Ch. and Brant, J. 2001. “Using e-mail in foreign language teaching: Rationale and suggestions”. The Internet TESL Journal, Vol. VI, Nº3, March 2001. [Online]. Available at http://iteslj.org/Techniques/Meloni-Email.html. (Accessed 14/03/2011).
- Greenbaum, S. and Quirk, R. 1993. A students grammar of the English language. Essex, England: Longman.
- Jiménez Catalán, R. M. and Ojeda Alba, J. 2007a. “The worlds children’s words build”, in Didáctica 19, 155-172.
- Jiménez Catalán, R. M. and Ojeda Alba, J. 2007b. “La carta como instrumento de identificación personal e interacción comunicativa en L2: Análisis del vocabulario de los saludos y despedidas”. In J. Ramírez (coord.) La lengua escrita. SEDLL/Universidad de La Rioja, CD, pp. 503-511.
- Jiménez Catalán, R. M. and Ojeda Alba, J. 2008. “The English vocabulary of girls and boys: Evidence from a quantitative study”. In K. Harrington, L. Litosseliti, H. Sauntson, and J. Sunderland (eds.) Gender and language research methodologies. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 103-115.
- Little, D. 1998. Technologies, media and foreign language learning. Dublin: Authentik.
- Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas. (2001). Estrasburgo: Consejo de Europa. [Online]. Available at http://cvc.cervantes.es/obref/marco/. (Accessed 13/03/2011).
- Miranda, A., Vidal-Abarca, E. and Soriano, M. 2000. Evolución e intervención psicoeducativa en dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.
- Nagel, Pieter S. 1999. “E-mail in the virtual ESL/EFL classroom”. The Internet TESL Journal, Vol. V, Nº7, July 1999. [Online]. Available at http://iteslj.org/Articles/Nagel-Email.html. (Accessed 13/03/2011).
- Nation, Paul S. N. 2001. Learning vocabulary in another language. Cambridge: CUP.
- Ojeda Alba, J. 2010.” Themes and vocabulary in CLIL and non-CLIL instruction”. In Y. Ruiz de Zarobe, and R. M. Jiménez Catalán (eds.) Content and language integrated learning. Bristol: Multilingual Matters, pp. 130-156.
- Richards, J. and Schmidt, R. 2002. Longman dictionary of language teaching and applied linguistics. London: Longman.