La clase de educación física escolar como generadora de un ocio físico-deportivo

  1. Lanuza Brosed, Raúl 1
  2. Ponce de León Elizondo, Ana 1
  3. Sanz Arazuri, Eva 1
  4. Valdemoros San Emeterio, María Ángeles 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2012

Issue: 22

Pages: 13-15

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Institutional repository: lock_openOpen access Editor lock_openOpen access Editor

Abstract

this article tries to know the relationships that can be found between School Physical Education and Leisure Physical Sportive Practice among the population of teenagers and young people from Huesca who study Compulsory Secondary Education, Bachillerato, Professional Studies, taking into account the gender. In this research, the satisfaction level referred to the experienced physical education lessons is expressed through the level of benefit that is assigned to those experiences when young people start extracurricular physical-sportive practice. Among the main conclusions, it is checked that poorly one out three of students from Huesca, states that physical education lessons were useful to access extracurricular practice. As well, the consideration that physical education lessons are a way to access to extracurricular physical-sportive practice is mainly associated to women. The more useful are the lived experiences during P.E. lessons, the more is the number of feminine students who go on practicing and less is the number of people that give up sport. In fact, seven out of ten of feminine students who refer to these lessons as very useful, keep on practicing and three of them abandon physical activity. This relationship is not established taking about masculine genre.

Bibliographic References

  • Cervelló, E., & Santos-Rosa, F. J. (2000). Motivación en las clases de educación física: un estudio de la perspectiva de las metas de logro en el contexto educativo. Revista de Psicología del Deporte, 9 (1), 51-70.
  • Gálvez, A. A. (2004). Actividad física habitual de los adolescentes de la región de Murcia. Análisis de los motivos de práctica y abandono de la actividad físico-deportiva. Tesis Doctoral. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Hellín, P., Moreno, J. A., & Rodríguez, P. L. (2006). Influencia social del género y de la percepción de competencia en la valoración de las clases de educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes, 5, 37-49.
  • Kristjansdottir, G., & Vilhjalmsson, R. (2001). Sociodemographic differences in patterns of sedentary and physically active behavior in older children and adolescents. Acta Paediatr 90, 429-435.
  • Moreno, J. A., & Hellín G. (2007). El interés del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria hacia la Educación Física. Revista electrónica de investigación educativa, 9(2). Recuperado de http:// redie.uabc.mx/contenido/vol9no2/contenido-moreno.pdf.
  • Moreno, J. A.; Rodríguez, P. L. y Gutiérrez, M. (2003). Intereses y actitudes hacia la Educación Física. Revista Española de Educación Física, 11 (2), 14-28.
  • Pavón A. I., & Moreno J. A. (2006). Características de la Práctica Físico-deportiva en estudiantes universitarios. Conexões, 4 (1), 125-141.
  • Ponce de León, A., Sanz E., Ramos, R., & Valdemoros, M. A. (2010). -MACOFYD-. Cuestionario de motivaciones, actitudes y comportamientos en el ocio físico-deportivo juvenil. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Ponce de León, A., Valdemoros, M. A., & Sanz, E. (2010). El influjo educativo de los profesores en el abandono de la práctica físicodeportiva de los adolescentes. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 13(4), 211-220.
  • Sanz, E. (2005). La práctica físico-deportiva de tiempo libre en universitarios. Logroño: Universidad de La Rioja.