Análisis descriptivo y secuencial de la fase ofensiva del fútbol 5 en la categoría prebenjamín

  1. Lapresa Ajamil, Daniel 1
  2. Amatria Jiménez, Mario 1
  3. Egüén García, Román 1
  4. Garzón Echevarría, Belén 1
  5. Arana Idiakez, Javier 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Federación Riojana de Fútbol
Journal:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Year of publication: 2008

Volume: 3

Issue: 8

Pages: 107-116

Type: Article

DOI: 10.12800/280 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cultura, ciencia y deporte

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

This work focuses on six-year old child and their contact with football -5 football's game-. The method of working used in the desenvelopment of this study is the observational methodology. This article is an approximation to the offensive actions using descriptive statistics and secuential analysis. The article in question concluded that actual football competition -in the age of 6 years old-, shows a lack of adjustment between football characteristics and child real possibilities.

Bibliographic References

  • Anguera, M.T. (1988). Observación en la escuela. Barcelona: Grao.
  • Anguera, M.T., Blanco, A., Losada, J., Ardá, T., Camerino, O., Castellano, J., & Hernández, A. (2003 a). Instrumento de codificación y registro de la acción de juego en fútbol (SOF-1). [Electronic version]. Revista Digital de Alto Rendimiento en Fútbol, Universidad de Extremadura.
  • Anguera, M.T., Blanco, A., Losada, J., Ardá, T., Camerino, O., Castellano, J., Hernández, A., & Jonsson, G. (2003 b). Match y player analysis in soccer: Computer coding and analytic posibilities. [Electronic version]. International Journal of Computer Science in Sport, 2 (1), 118-121.
  • Anguera, M.T., Blanco, A., Losada, J., Ardá, T., Camerino, O., Castellano, J., Hernández, A., & Jonsson, G. (2004). SOF-4: Instrumento de registro y codificación en el fútbol. [Presentación multimedia]. II Congreso Internacional de Actualización en Psicología del Deporte. Buenos Aires: Argentina.
  • Arana, J., Lapresa, D., Garzón, B., & Álvarez, A. (2004). La alternativa del fútbol 9 para el primer año de la categoría infantil. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Ardá, A. (1998). Análisis de patrones en fútbol a 7. Tesis Doctoral inédita. La Coruña: Universidad de La Coruña.
  • Benedek, E. (1994). Fútbol Infantil. Barcelona: Paidotribo.
  • Castellano, J., Blanco, A., Hernández, A., Anguera, M. T., Losada, J., Ardá, T., & Camerino, O. (2005). Optimización de un sistema de observación en fútbol: SOF. [Electronic version]. En I Congreso Virtual de Investigación en la Actividad Física y el Deporte. Vitoria: Instituto Vasco de Educación Física.
  • Casal, C.A., y Ardá, T. (2003). Metodología de la enseñanza del fútbol. Barcelona: Paidotribo.
  • Gimeno, F., Saenz, A., Vicente, J. y Aznar (2007). Deportividad y violencia en el fútbol base: un programa de evaluación y de prevención de partidos de riesgo. Revista de psicología del deporte, 16 (1), 103-118.
  • Jonsson, G. (2006). SOF-coder: Technological and multimedia system for recording data in soccer. En III Congreso Vasco del Deporte. Socialización y deporte: Revisión Crítica (pp. 291-300). Vitoria: Diputación Foral de Álava.
  • Landis, J.R., y Koch, G.G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, (33), 159-174.
  • Lapresa, D., Arana, J., & Ponce de León, A. (1999). Orientaciones educativas para el desarrollo del deporte escolar. Logroño: Universidad de La Rioja y Federación Riojana de Fútbol.
  • Lapresa, D., Arana, J., & Navajas, R. (2001). La alternativa del fútbol 9 en el primer año de infantil: Una propuesta ante el fútbol 11. Revista El Entrenador Español de Fútbol, (88), 34-41.
  • Lapresa, D., Arana, J., & Garzón, B. (2006). El fútbol 9 como alternativa al fútbol 11, a partir del estudio de la utilización del espacio de juego. Revista Apunts Educación Física y Deportes, (86), 34-44.
  • Lapresa, D., Arana, J., & Carazo, J. (2005). Pautas para la ade- cuación de contenidos al desarrollo psicomotor de prebenjamines y benjamines. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Lyon, R.M. (2001). Prevent injuries in young soccer players. Wisconsin: Journal of medical collage of Winconsin.
  • Morris, T. (2000). Psychological characteristics and talent identification in soccer. Journal of Sport Sciences, (18), 715-726.
  • Noldus Information Technology. (2004). Theme: Reference manual; version 5. 0. Wageningen: Noldus Information Technology.
  • Olmedilla, A., Andreu, M.D., Abenza, L., Ortín, F.J. y Blas A. (2006). Lesiones y factores deportivos en futbolistas jóvenes, CCD, 5 (2), 59-66.
  • Olmedilla, A., Ortega, E. y Abenza, L. (2007). Percepción de futbolistas juveniles e influencia del trabajo psicológico en la valoración entre variables psicológicas y lesiones. Cuadernos de psicología del deporte, 7 (2), 75-88.
  • Pacheco, R. (2004). La enseñanza y el entrenamiento del fútbol 7. Un juego de iniciación al fútbol 11. Barcelona: Paidotribo.
  • Romero, C. (1997). Proyecto docente. Granada: Universidad de Granada.
  • Romero, C., & Vegas, G. (2003). Situación del fútbol 7 en España [Poster]. En IIIas Jornadas Internacionales de Escuelas de Fútbol. Málaga: Real Federación Española de Fútbol.
  • Torres, J., & Rivera, E. (1994). Juegos y deportes alternativos y adaptados en Educación Primaria. Granada: Imprenta Rosillo’s.
  • Vegas, G. (2006). Metodología de enseñanza basada en la implicación cognitiva del jugador de fútbol base. Tesis Doctoral inédita. Granada: Universidad de Granada.
  • Wickstrom, R. (1990). Patrones motores básicos. Madrid: Alianza Editorial.
  • Wein, H. (1995). Fútbol a la medida del niño. Madrid: CEDIF.
  • Anguera, M.T. (2004). Hacia la búsqueda de estructuras regulares en la observación del fútbol: detección de patrones temporales. Cultura, Ciencia y Deporte, 1 (1), 7-13.
  • Blanco, A., Castellano, J., Hernández Mendo, A., Anguera, M.T., Losada, J., Ardá, T., Camerino, O., & Jonsson, G. (2006). Observación y registro de la interacción en fútbol: Sof-5. En III Congreso Vasco del Deporte. Socialización y deporte: Revisión Crítica (pp. 275-289). Vitoria: Diputación Foral de Álava.