Fútbolefectos de una unidad didáctica en la iniciación temprana

  1. Daniel Lapresa Ajamil 1
  2. Javier Arana Idiakez 2
  3. Mario Amatria Jiménez 5
  4. Francisco Javier Fernández Alejandro 3
  5. María Teresa Anguera Argilaga 4
  1. 1 Universidad de La Rioja
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    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

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  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
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    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  3. 3 Comillas Club de Fútbol (España), Spain
  4. 4 Universitat de Barcelona
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    Barcelona, España

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  5. 5 Universidad Pontificia de Salamanca
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    Salamanca, España

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Journal:
Apunts: Educación física y deportes

ISSN: 1577-4015 2014-0983

Year of publication: 2017

Issue: 127

Pages: 59-67

Type: Article

DOI: 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2017/1).127.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

Common early initiation into soccer has justified soccer formats adapted to the needs of children. Experts recommend a 3-a-side format in soccer initiation as the minimum unit to ensure development of all the game’s principles. This paper analyzes the impact on the technical performance of players aged 5-7 of a teaching unit designed to ensure respect for these principles based on a set of premises that promote the numerical superiority of the team on attack. We have built simple logistic regression models to study the quality - adaptation (to the formative process of the child) and success (if it entails continuity of the attack - passes correctly - or leads to a shot) - of the technical contacts made by players aged 5-7 in a 3-a-side soccer game before and after the realization of the teaching unit. We found that the teaching unit under study improves the quality of the technical performance of players aged 5-7.

Funding information

Este trabajo forma parte de los proyectos “La actividad física y el deporte como potenciadores del estilo de vida saludable: evaluación del comportamiento deportivo desde metodologías no intrusivas”, y “Avances metodológicos y tecnológicos en el estudio observacional del comportamiento deportivo”, ambos subvencionados por la Secretaría de Estado de Investigación, Desarrollo e Innovación del Ministerio de Economía y Competitividad; el primero [DEP2015-66069-P (MINECO/FEDER, UE)], durante el trienio 2016-2018; y el segundo [PSI2015-71947-REDT], durante el trienio 2015-2017. Además ha contado con fondos de la Universidad de La Rioja [EGIS16/33].

Funders

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