Programa educativo "Trampolín" para adolescentes con problemas graves del comportamientoperfil de sus participantes y efecto de la intervención

  1. José Manuel Orrego 1
  2. Mercedes Paino 2
  3. Eduardo Fonseca-Pedrero 3
  1. 1 Fundación Vinjoy, Oviedo, España
  2. 2 Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo, Oviedo, España
  3. 3 Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad de La Rioja, La Rioja, España
Zeitschrift:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 44

Nummer: 1

Seiten: 38-45

Art: Artikel

DOI: 10.1016/J.AULA.2015.06.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Aula abierta

Institutionelles Repository: lock_openOpen Access Editor

Zusammenfassung

The Trampolín Programme is intended for adolescents with severe behavioural disturbances, and who are considered by the school authorities as the group with more difficulties for ordinary educational intervention. The present study has 2 purposes: a) to examine the behavioural, sociodemographic, family and educational profile of participants in Trampolín programme; b) to analyse the efficacy of Trampolín programme, assessing several educational, social and family indicators. To do this, a selected sample of 43 secondary school pupils from Asturias (Spain) with a mean age of 13.35 years (SD = 1.06), of which 41 (95.3%) were males. The study results revealed, on the one hand, that the sample had some social, family and individual characteristics, which help to identify and describe a distinctive multidimensional profile and, on the other hand, that the Trampolín Programme achieved several improvements in certain indicators considered suitable for the development of these children. In addition to this, a comprehensive description of the responses used in schools was carried out.

Bibliographische Referenzen

  • Andreu, J. M., Peñ a, M. E. y Penado, M. (2013). Impulsividad cognitiva, conductual y no planificadora en adolescentes agresivos reactivos, proactivos y mixtos. Anales de psicología, 29(3), 734–740.
  • Ary, D. V., Duncan, T. E., Duncan, S. C. y Hops, H. (1999). Adolescent problem beha- vior: The influence of parents and peers. Behaviour Research and Therapy, 37(3), 217–230.
  • Baker, K. (2013). Conduct disorders in children and adolescents. Paediatrics and Child Health, 23(1), 24–29.
  • Ballesteros-Alcalde, M. C. (2004). Trastornos del comportamiento en la adolescencia: evaluación clínica individual y familiar. Monografías de psiquiatría, 16(1), 21–33.
  • Bernal, J. y González-Tascón, M. (2009). Medidas de prevención situacional en la nueva cultura del ocio juvenil: especial referencia a las experiencias desarrolladas en Asturias. Revista de derecho penal y criminología, 3(1), 215–260.
  • Carli, V., Hoven, C. W., Asserman, C. W., Hiesa, F. C., Guffanti, G., Sarchiapone, M., et al. (2014). A newly identified group of adolescents at «invisible» risk for psychopat- hology and suicidal behavior: Fndings from the SEYLE study. World Psychiatry, 13(1), 78–86.
  • Castellano-Barca, G. (2002). Factores protectores en el desarrollo psicosocial de niños y adolescentes. A tu Salud, revista de educación para la salud, 39, 7–10.
  • Chun, H. y Mobley, M. (2010). Gender and grade-level comparisons in the structure of problem behaviors among adolescents. Journal of Adolescence, 33(1), 197–207.
  • Emberley, E. y Pelegrina, M. (2011). Prevalencia, sintomatología y distribución del trastorno negativista desafiante. Psicothema, 23(2), 215–220.
  • Eme, R. F. (2007). Sex differences in child-onset, life-course-persistent conduct disorder. A review of biological influences. Clinical Psychology Review, 27(5), 607–627.
  • Fonseca-Pedrero, E., Lemos-Giráldez, S., Paino, M., Santarén-Rosell, M., Sierra- Baigrie, S. y Ordóñez-Camblor, N. (2011). Instrumentos de medida para la evaluación del fenotipo psicótico. Papeles del Psicólogo, 32(2), 129–151.
  • Foster, S. L., Brennan, P., Biglan, A., Wang, L. y al-Gaith, S. (2002). Prevención de problemas de conducta: lo que sí funciona. Series: prácticas educativas, 8, 1–43.
  • González-Menéndez, A., Fernández-Hermida, J. R. y Secades, R. (2004). Guía para la detección e intervención temprana con menores en riesgo. Gijón: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias.
  • Gutiérrez-Saldaña, P., Camacho-Calderón, N. y Martínez-Martínez, M. (2007). Auto- estima, funcionalidad familiar y rendimiento escolar en adolescentes. Atención Primaria, 39(11), 597–603.
  • Gutiérrez, M. C., Santamaría, A., Manuel-Gutiérrez, A., Bernabé, E., Arranz, P., García- Benaite, D., et al. (2008). Trastorno de déficit de atención e hiperactividad: un reto compartido. Semergen Medicina de Familia, 5, 230–234.
  • Hartung, C.M., Lefler, E.K., Fedele, D.A. (2011). Disruptive behaviors and aggression. En: Brown, B.B. y Prinstein, M.J. (Eds.), Encyclopedia of adolescence (pp. 143- 149). San Diego: Academic Press.
  • Howell, J. C. (2003). Preventing and reducing juvenile delinquency. Thausand Oaks, CA:: Sage Publications.
  • Javaloyes, A. y Redondo-Romero, A. (2005). Trastorno del comportamiento: trastorno negativista desafiante, trastorno disocial y otros problemas del comportamiento. Pediatría Integral, 6, 27–37.
  • Labrador, F. J. (2008). Técnicas de modificación de conducta. Madrid: Pirámide.
  • LeClair, J. A. (2001). Children’s behaviour and the urban environment: An ecological analysis. Social Science & Medicine, 53(3), 277–292.
  • Lemos-Giráldez, S. (2003). La psicopatología de la infancia y la adolescencia: consideraciones básicas para su estudio. Papeles del Psicólogo, 85, 19–28.
  • LOGSE. (1990). Boletín Oficial del Estado núm. 238, de 4 de octubre de 1990. Madrid: Gobierno de España.
  • López-Soler, C., Castro, M., Alcántara, M., Fernández, V. y López, J. A. (2009). Prevalencia y características de los síntomas externalizantes en la infancia. Diferencias de género. Psicothema, 21, 353–358.
  • Mengíbar, C. (2010). El adolescente busca su propia identidad. Innovación y experiencias educativas, 32, 1–9.
  • Orrego, J. M. (2014). Perfil psicosocial y modelo de intervención en adolescentes con problemas graves del comportamiento. España: [Tesis de doctorado no publicada], Universidad de Oviedo, Facultad de Psicología.
  • Pardini, D. A. y Fite, P. J. (2010). Symptoms of conduct disorder, oppositional defiant disorder, attention-deficit/hyperactivity disorder, and callous-unemotional traits as unique predictors of psychosocial maladjustment in boys: Advancing an evidence base for DSM-5. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(11), 1134–1144.
  • Perisse, D., Gerardin, P., Cohen, D., Flament, M. y Mazet, P. (2006). Le trouble des conduites chez l’enfant et l’adolescent: une revue des abords thérapeutiques. Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence, 54(8), 401–410.
  • Plattner, B., Giger, J., Bachmann, F., Brühwiler, K., Steiner, H., Steinhausen, H., et al. (2012). Psychopathology and offense types in detained male juveniles. Psychiatry Research, 198(2), 285–290.
  • Quinsey, V. L., Skilling, T. A., Lalumière, M. L. y Craig, W. M. (2004). Juvenil delinquency: Understanding the origins of individual differences. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Raya, A. F., Pino, M. J., Ruiz, R. y Herruzo, J. (2013). Relationship between parenting style and aggression in a Spanish children sample. Procedia, 82, 529–536.
  • Rojas-Marcos, L. (2005). Las semillas de la violencia. Madrid: Espasa- Calpe
  • Rutter, M. y Guiller, H. (1988). Delincuencia juvenil. Barcelona: Martínez- Roca.
  • Sabrià-Pau, J. (2004). Detección precoz de los problemas emocionales y de conducta en el niño. Pediatría Integral, 8(8), 642–650.
  • Samper, P., Tur, A. M., Mestre, V. y Cortés, M. T. (2008). Agresividad y afrontamiento en la adolescencia. Una perspectiva intercultural. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(3), 431–440.
  • Satterfield, J. y Schell, A. (1997). A prospective study of hyperactive boys with conduct problems and normal boys: Adolescent and adult criminality original research article. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(12), 1726–1735.
  • Trepat, E. y Ezpeleta, L. (2011). Sex differences in oppositional defiant disorder. Psicothema, 23(4), 666–671.
  • Tur, A., Mestre-Escrivá, V. y del-Barrio-Gándara, V. (2004). Los problemas de conducta exteriorizados e interiorizados en la adolescencia: relaciones con los hábitos de crianza y con el temperamento. Acción Psicológica, 3(3), 207–221.
  • Van-Goozen, S. y Fairchild, G. (2006). Neuroendocrine and neurotransmitter correlates in children with antisocial behavior. Hormones and Behavior, 50(5), 647–654.