La influencia de la familia en el ocio físico-deportivo juvenilnuevas perspectivas para la reflexión y la acción

  1. María Ángeles Valdemoros-San-Emeterio 1
  2. Ana Ponce-de-León-Elizondo 1
  3. Eva Sanz-Arazuri 1
  4. José Antonio Caride-Gómez 2
  1. 1 Universidad de La Rioja, España
  2. 2 Universidad de Santiago de Compostela, España
Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura
  1. Rodríguez Gutiérrez, Milena (coord.)

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2014

Issue Title: Entre Cuba y España: Gertrudis Gómez de Avellaneda en su bicentenario (1814-2014).

Issue: 770

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2014.770N6013 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The family has a decisive influence on the construction of youth leisure, as the domain of coexistence in which people spend their free time and as a main agent in leisure activities. The manner of this influence depends on various factors or circumstances, among which how the family functions internally emerges as one of the most important. Scientific research has produced contradictory findings, undermining theories that the family’s style of upbringings, educational and/or economic level, parental behaviour and family structure are influential factors in teenagers’ physical and sports leisure, while bolstering the idea of the importance of family cohesion, communication and flexibility in the way the family functions. Further study of these factors is therefore warranted, and family action-intervention-education programmes need to be designed to boost young people’s autonomy and responsibility with regard to their leisure

Bibliographic References

  • Agate, J.R., Zabriskie, R.B., Agate, S.T. y Poff, R. (2009).Family Leisure Satisfaction and Satisfaction with Family Life. Journal of Leisure Research, 41, 2, pp. 205-223.
  • Álvarez Rodríguez, J. y Rodríguez Sabiote, C. (2008). El valor de la institución familiar en los jóvenes universitarios de la Universidad de Granada. Bordón, 60, 1, pp. 7-21.
  • Aristegui, I. y Silvestre, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor, 188, pp. 283-291. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2002
  • Blasco, T., Capdevilla, L., Cruz, J., Pintanel, M. y Valiente L. (1996). Evolución de los patrones de actividad física en estudiantes universitarios. Revista de Psicología del Deporte, 9-10, pp. 51-63.
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, pp. 119-146.
  • Borawski, E.A., Levers-Landis, C.E., Lovergreen, L.D. y Trapl, E.S. (2003). Parenting monitoring, negotiated unsupervised time, and parental trust: the role of perceived parenting practices in adolescent health risk behaviors. Journal of Adolescent Health, 33, pp. 60-70. http://dx.doi.org/10.1016/S1054-139X(03)00100-9
  • Bumpus, M.F., Crouter, A.C. y McHale, S.M. (2001). Parental autonomy granting during adolescence: exploring gender differences in context. Developmental Psychology, 37, pp. 163-173. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.37.2.163
  • Caballo, B., Gradaílle, R. y Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiares. Situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, pp. 179-202. http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.5
  • Cantallops, J., Ponseti, F. J, Vidal, J., Borràs, P. A., y Palou, P. (2012). Adolescencia, sedentarismo y sobrepeso: análisis en función de variables sociopersonales de los padres y del tipo de deporte practicado por los hijos. Retos, 21, pp. 5-8.
  • Caride, J.A. (1998). Educación del ocio y del tiempo libre. En: Beas, M. y García, J. (coords.), Atención a los espacios y tiempos escolares. Granada: Grupo Editorial Universitario, pp. 17-31.
  • Caride, J.A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor, 188, pp. 301-313. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2004
  • Carlson, S.A., Fulton, J.E., Lee, S.M., Foley, J. T.; Heitzler, C. y Huhman, M. (2010).Influence of Limit-Setting and Participation in Physical Activity on Youth Screen Time. Pediatrics, 126, 1, pp. 89-96. http://dx.doi.org/10.1542/peds.2009-3374
  • Consejo Superior de Deportes (2010a). Plan integral para la actividad física y el deporte [en línea]. [Fecha de consulta: 2 de septiembre de 2013]. Disponible en http://goo.gl/exySU0
  • Consejo Superior de Deportes (2010b). Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010 [en línea]. [Fecha de consulta: 2 de septiembre de 2013]. Disponible en http://goo.gl/TcS2QY
  • Cuenca, M. (1997). La intervención educativa en ocio y tiempo libre. En AAVV: Nuevos espacios de la educación social. Bilbao: Universidad de Deusto, pp. 253-286.
  • Cuenca, M. (2002). La educación del ocio. Ámbitos de acción futura. Revista de Educación, número extraordinario, pp. 149-167.
  • Cuenca, M. (2009). Ocio humanista. Dimensiones y manifestaciones actuales del ocio. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Cuenca, M. (2013). Ocio valioso en tiempos de crisis. En Torío, S., García-Pérez, O., Peña, J.V. y Fernández, C. (coords.). La crisis social y el estado del bienestar: las respuestas de la pedagogía social. Oviedo: Universidad de Oviedo, pp. 5-20.
  • Cuenca, M. y Goytia, A. (2012). Ocio experiencial: antecedentes y características. Arbor, 188, pp. 265-281. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2001
  • De Bourdeaudhuij, I. y Van Oost, P. (1998). Family characteristics and positive health behaviors in adolescents and families. Psychology and Health, 13, pp. 785-803. http://dx.doi.org/10.1080/08870449808407432
  • Demaray, M. K. y Malecki, C. K. (2002). The relationship between perceived social support and maladjustment for student at risk. Psychology in the Schools, 39, 3, pp. 305-316. http://dx.doi.org/10.1002/pits.10018
  • Domínguez, M. y Arroyo, A. (2001). La socialización de los hijos en las familias monoparentales. Revista de Educación, 325, pp. 99-112.
  • Duda, J. L. y White, S.A. (1992). Goal orientations and beliefs about the causes of sport success among elite skiers. The Sport Psychologist, 6, pp. 334-343.
  • Dumith, S.C., Domingues, M.R., Gigante, D.P., Hallal, P.C., Menezes, A.M.B. y Kohl, H.W. (2010). Prevalence and correlates of physical activity among adolescents from Southern Brazil. Revista de Saúde Pública, 44, 3, pp. 457-467. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102010000300009
  • Elias, N. y Dunning, E. (1986). Quest for excitement. Sport and Leisure in the Civilizing Process. Oxford-New York: Basil Blackwell Publisher.
  • Elzo, J. (2004). Tipología y socialización de las familias españolas. Arbor, 702, pp. 205-229. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2004.i702.566
  • Fraguela, R., Lorenzo, J.J. y Varela, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29, 2, pp. 429-446.
  • Fuemmeler, B.F., Anderson, C.B. y Mâsse, L.C. (2011). Parent-child relationship of directly measured physical activity. International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity, 8, 17, pp. 1-9. http://dx.doi.org/10.1186/1479-5868-8-17
  • García-Roca, J. (1999). Composición y funciones básicas de la familia. En Gimeno, A. La familia: el desafío de la diversidad. Barcelona: Ariel, pp. 33-62.
  • Gorely, T., Atkin, A.J., Biddle, S.J.H. y Marshall, S.J. (2009). Family circumstance, sedentary behaviour and physical activity in adolescents living in England: Project STIL. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 6, 33. http://dx.doi.org/10.1186/1479-5868-6-33
  • Griffin, P. (1985). Boys' participation styles in a middle school physical education team sports unit. Journal of Teaching in Physical Education, 4, pp. 100-110.
  • Gutiérrez Sanmartín, M. (2004). El valor del deporte en la educación integral del ser humano. Revista de Educación, 335, pp. 105-126.
  • Hornberger, L.B., Zabriskie, R.B. y Freeman, P. (2010). Contributions of Family Leisure to Family Functioning Among Single-Parent Families. Leisure Sciences, 32, 2, pp. 143-161. http://dx.doi.org/10.1080/01490400903547153
  • Iglesias de Ussel, J. (1998). Familia. En Giner, S., Lamo de Espinosa, E. y Torres, C. (eds.). Diccionario de Sociología. Madrid: Alianza Editorial, pp. 293-295.
  • Jackson, Y. y Warren, J. S. (2000). Appraisal, social support, and life events: predicting outcomes behavior in school-age children. Child Development, 71, 5, pp. 1441-1457. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00238
  • Juang, L. P. y Silbereisen, R. K. (1999). Supportive parenting and adolescent adjustment across time informer East and West German. Journal of Adolescence, 22, 6, pp. 719-736. http://dx.doi.org/10.1006/jado.1999.0267
  • Kahn, J.A., Huang, B., Gillman, M.W., Field, A.E., Austin, S.B., Colditz, G.A. y Frazier, A.L. (2008). Patterns and determinants of physical ativity in U.S. adolescents. Journal of Adolescent Health, 42, pp. 369-377. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.11.143
  • Kitzman-Ulrich, H., Wilson, D.K., St. George, S.M., Lawman, H., Segal, M., Fairchild, A. (2010). The Integration of a Family Systems Approach for Understanding Youth Obesity, Physical Activity, and Dietary Programs. Clinical Child and Family Psychology Review, 13, 6, pp. 231-256. http://dx.doi.org/10.1007/s10567-010-0073-0
  • Kristjansson, A.L., James, J.E., Allegrante, J.P., Sigfusdottir, I.D. y Helgason, A.R. (2010). Adolescent substance use, parental monitoring, and leisure-time activities: 12-year outcomes of primary prevention in Iceland. Preventive Medicine, 51, pp. 168-171. http://dx.doi.org/10.1016/j.ypmed.2010.05.001 Lin, C.H., Lin, S.L. y Wu, C.P. (2009). The effects of parental monitoring and leisure boredom on adolescents' Internet addiction. Adolescence, 44, 176, pp. 993-1004.
  • Martínez-Pampliega, A.; Iraurgi, I. y Sanz, M. (2011). Validez estructural del FACES-20Esp: Versión española de 20 ítems de la Escala de Evaluación de la Cohesión y Adaptabilidad Familiar. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 29, 1, pp. 147-165.
  • McDavid, L., Cox, A. E. y Amorose, A.J. (2011). The relative roles of physical education teachers and parents in adolescents' leisure-time physical activity motivation and behavior. Psychology of Sport and Exercise, 13, 2, pp. 99-107. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.10.003
  • Moreno, J. A. y Hellín, G. (2002). ¿Es importante la Educación Física? Su valoración según la edad del alumno y el tipo de centro. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 8 [en línea]. [Fecha de consulta: 2 de agosto de 2013]. Disponible en http://cdeporte.rediris.es/revista/
  • Nelson, M. y Gordon-Larsen, P. (2006). Physical activity and sedentary behaviour patterns are associated with selected adolescent health risk behaviours. Pediatrics, 117, 4, pp. 1281-1290. http://dx.doi.org/10.1542/peds.2005-1692
  • Olson, D.H. (2000). Circumplex model of marital and family systems. Journal of Family Therapy, 22, 2, pp. 144-167. http://dx.doi.org/10.1111/1467-6427.00144
  • Olson, D., Sprenkle, D. H., y Russell, C. R. (1979). Circumplex Model of marital and family systems. I. Cohesion and adaptability dimensions, family types, and clinical applications. Family Process, 18, pp. 3-28. http://dx.doi.org/10.1111/j.1545-5300.1979.00003.x
  • Pate, R.R., Mitchell, J.A., Byun, W. y Dowda, M. (2011). Sedentary behaviour in youth. British Journal of Sport Medicine, 45, 11, pp. 906-913. http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2011-090192
  • Pérez Milena, A., Martínez Fernández, M. L., Mesa, I., Pérez Milena, R., Leal, F.J. y Jiménez Pulido, I. (2009). Cambios en la estructura y en la función familiar del adolescente en la última década (1997–2007). Atención primaria, 41, 9, pp. 479-486. http://dx.doi.org/10.1016/j.aprim.2009.03.015
  • Pérez Milena, A., Pérez Milena, R., Martínez Fernández, M. L., Leal, F. J., Mesa, I. y Jiménez Pulido, I. (2007). Estructura y función de la familia durante la adolescencia: relación con el apoyo social, el consumo de tóxicos y el malestar psíquico. Atención primaria, 39, pp. 61-65. http://dx.doi.org/10.1157/13098670
  • Piéron, M.; Ruiz Juan, F. (2013). Influencia del ámbito familiar e iguales en los hábitos físico-deportivos de los jóvenes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 51, pp. 525-549.
  • Piko, B. y Keresztes, N. (2008). Sociodemographic and socioeconomic variations in leisure time physical activity in a sample of Hungarian youth. International Journal of Public Health, 53, pp. 306–310. http://dx.doi.org/10.1007/s00038-008-7119-9
  • Ponce de León, A., Sanz, E., Valdemoros, M.A., y Ramos, R. (2009). Los valores personales en el ocio físico-deportivo. Un estudio con jóvenes, padres y profesores. Bordón, 61, 1, pp. 29-41.
  • Quintana, J.M. (1991). El tiempo libre como ámbito humano y cultural. En Quintana, J.M. Iniciativas sociales en educación informal. Madrid: Rialp, pp. 402-415.
  • Rangul, V., Holmen, T.L., Bauman, A., Bratberg, G.H., Kurtze, N. y Midthjell, K. (2011). Factors predicting changes in physical activity through adolescence: the young-HUNT study, Norway. Journal of Adolescent Health, 48, pp. 616-624. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.09.013
  • Reitman, D., O'Callaghan, P. M. y Mitchel, P. (2005). Parent as coach: enhancing sports participation and social behaviour for ADHD-diagnosed children. Child and Family Behavior Therapy, 27, 2, pp. 57-68. http://dx.doi.org/10.1300/J019v27n02_06
  • Richards, R., Poulton, R., Reeder, A.I., y Williams, S., (2009). Childhood and Contemporaneous Correlates of Adolescent Leisure Time Physical Inactivity: A Longitudinal Study. Journal of Adolescent Health, 44, pp. 260-267. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2008.08.005
  • Roberts, K. (2012). El ocio de los jóvenes en la sociedad contemporánea. Arbor, 188, pp. 327-337. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2006
  • Romero, C. (2002). La familia desde una perspectiva sistémico-dinámica. En Gervilla, E. (coord.). Educación familiar. Nuevas relaciones humanas y humanizadoras. Madrid: Narcea, pp. 155-165.
  • Ruiz de Azúa, S., Rodríguez, A. y Goñi, A. (2005). Variables socioculturales en la construcción del autoconcepto físico. Cultura y Educación, 17, 3, pp. 225-238. http://dx.doi.org/10.1174/113564005774462582
  • Ruiz-Juan, F., Piéron, M., y Baena-Extremera, A. (2012). Socialización de la actividad físico-deportiva en adultos: relación con familia, pareja y amigos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 34, 1, pp. 34-59.
  • Sacker, A. y Cable, N. (2006). Do adolescent leisure-time physical activities foster health and web-being in adulthood? Evidence from two British birth cohorts. European Journal of Public Health, 16, 3, pp. 331-335. http://dx.doi.org/10.1093/eurpub/cki189
  • Sanz, E., Ponce de León, A. y Valdemoros M.A. (2012). Parental predictors of physical inactivity in Spanish adolescents. Journal of Sports Science and Medicine, 11, 1, pp. 95-101.
  • Satir, V. (2007). Terapia familiar paso a paso. Mexico: Editorial Pax México.
  • Schnabel, U. (2011). Ocio: la felicidad de no hacer nada. Barcelona: Plataforma editorial.
  • Sharp, E.H., Caldwell, L.L., Graham, J.W. y Ridenour, T.A. (2006). Individual motivation and parental influence on adolescents' experiences of interest in free time: a longitudinal examination. Journal of Youth and Adolescence, 35, 3, pp. 359-372. http://dx.doi.org/10.1007/s10964-006-9045-6
  • Smetana, J.G. y Daddis, C. (2002). Domain-specific antecedents of parental psychological control and monitoring: the role of parenting beliefs and practices. Child Development, 73, pp. 563-580. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00424
  • Smith, K.M., Freeman, P.A. y Zabriskie, R. B. (2009). An Examination of Family Communication within the Core and Balance Model of Family Leisure Functioning. Family Relations, 58, 1, pp. 79-90. http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-3729.2008.00536.x
  • Thérond, C., Duyme, M. y Capron, C. (2002). Socioeconomical status (SES) and children behaviour disorders. VIII Conference of the European Association for Research on Adolescence. EARA. Oxford.
  • Tobío, C. (2002). Conciliación o contradicción: cómo hacen las madres trabajadoras. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 97, pp. 155-186.
  • Toftegaard-Stockel, J., Nielsen, G.A., Ibsen, B. y Andersen, L.B. (2011).Parental, socio and cultural factors associated with adolescents' sports participation in four Danish municipalities. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 21, pp. 606-611. http://dx.doi.org/10.1111/j.1600-0838.2010.01093.x
  • Tomás, M.T.C., Tort, B.E. y Costa, J.A.G. (2007). Characteristics that define the "botellón" phenomenon in university students and adolescents. Adicciones, 19, 4, pp. 357-372.
  • Torres, R. (2007): Metáforas sociales del tiempo en España. Una investigación empírica. En Prieto, C. (coord.), Trabajo, género y tiempo social. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense, pp. 173-204.
  • Tuero, C., Zapico, B., y González, B. (2012). Deporte en edad escolar y agentes sociales: estudio preliminar sobre la relación entre familia, monitores y deportistas en la provincia de León. Retos, 21, pp. 34-37.
  • Ussher, M.; Owen, C. G.; Cook, D. y Whincup, P. (2007). The relationship between physical activity, sedentary behavior and psychological wellbeing among adolescents. Social Psychiatry and Psychiatry Epidemiology, 42, pp. 851-856. http://dx.doi.org/10.1007/s00127-007-0232-x
  • Van der Horst, K., Oenema, A., Te Velde, S.J. y Brug, J. (2010). Do individual cognitions mediate the association of socio-cultural and physical environmental factors with adolescent sports participation? Public Health Nutrition, 13, 10A, pp. 1746-1754. http://dx.doi.org/10.1017/S1368980010002314
  • Van Der Horst, K., Paw, M.J.C.A., Twisk, J.W.R. y Van Mechelen, W. (2007). A brief review on correlates of physical activity and sedentariness in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39, 8, pp. 1241-1250. http://dx.doi.org/10.1249/mss.0b013e318059bf35
  • Van Ryzin, M.J. y Nowicka, P. (2013). Direct and Indirect Effects of a Family-Based Intervention in Early Adolescence on Parent - Youth Relationship Quality, Late Adolescent Health, and Early Adult Obesity. Journal of Family Psychology, 27, 1, pp. 106-116. http://dx.doi.org/10.1037/a0031428
  • Velázquez, R. y Hernández, J. L. (2003). Deporte y formación de actitudes y valores en los niños, niñas y adolescentes de la comunidad de Madrid. Revista de Educación, 331, pp. 369-398.
  • Wight, V.R., Price, J., Bianchi, S.M. y Hunt, B.R. (2009). The time use of teenagers. Social Science Research, 38, pp. 792-809. http://dx.doi.org/10.1016/j.ssresearch.2009.05.009
  • World Leisure and Recreation Association (1993). International Charter for Leisure Education. European Leisure and Recreation Association (ELRA), Summer 1993, pp. 13-16.