Del minibasket al baloncestoefectos de la actual configuración reglamentaria en el patrón técnico de lanzamiento de tiro libre

  1. Garzón Echevarría, Belén 1
  2. Lapresa Ajamil, Daniel 2
  3. Anguera Argilaga, María Teresa 3
  4. Arana Idiakez, Javier 2
  1. 1 IES Marqués de la Ensenada (Haro)
  2. 2 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  3. 3 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Journal:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Year of publication: 2014

Volume: 23

Issue: 1

Pages: 77-85

Type: Article

More publications in: Revista de psicología del deporte

Abstract

The ultimate aim of this essay is to contribute to the process of adapting this sport (basketball) for children. At the age of 12-13, children, having previously played under mini-basketball rules, suddenly find themselves thrown into the youth category, participating in full-blown basketball in the same conditions -same-sized court, hoop and ball- as top Spanish professional players in the ACB league. This article, using the technical criteria for taking a free throw -a key and representative shot- as a starting point, aims to analyse how suitable the current regulations are in terms of issues related to adaptation and transition, through a descriptive and inferential analysis and by identifying temporal patterns. The article concludes that mini- basketball is a suitably adapted form of the sport while the move up into the youth version of the game disrupts the technical patterns interiorised by players while still juniors, leading them to adopt new, non-technically correct methods of executing the free throw shot.

Bibliographic References

  • Alderete, J. L. and Osma, J. J. (1998). Baloncesto. Técnica individual de ataque. Madrid: Gymnos.
  • American Sport Education Program (2007). Coaching basketball technical and tactical skills. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Anguera, M. T. (2004). Hacia la búsqueda de estructuras regulares en la observación del fútbol: Detección de patrones temporales. Cultura, Ciencia y Deporte, 1(1), 15-20.
  • Anguera, M. T. (2009). Los deportes de equipo estudiados desde la metodología observacional: ¿Diferentes perspectivas de la misma realidad? En CD de ponencias y comunicaciones del II Congreso Internacional de Deportes de equipo. A Coruña: Universidad de A Coruña.
  • Anguera, M. T., Arnau, J., Ato, M., Martínez, R., Pascual, J. and Vallejo, G. (1995). Métodos de investigación en psicología. Madrid: Síntesis.
  • Anguera, M. T., Blanco, A., Hernández-Mendo, A. and Losada, J. L. (2011). Diseños observacionales: Ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63-76.
  • Anguera, M. T., Blanco, A., Losada, J. and Hernández, A. (2000). La metodología observacional en el deporte: Conceptos básicos. Lecturas: Educación Física y Deportes, 5 (24), http://www.efdeportes.com
  • Anguera, M. T., Blanco, A. and Losada, J. L. (2001). Diseños observacionales, cuestión clave en el proceso de la metodología observacional. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 3, 135-161.
  • Arias, J. L., Argudo, F. M. and Alonso, J. I. (2011). Las reglas como variables didácticas. Ejemplo en baloncesto de formación. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(43), 491-512.
  • Bakeman, R. and Quera, V. (2001). Using GSEQ with SPSS. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 3(2), 195-214.
  • Calvo, F. (1985). Estadística aplicada. Bilbao: Deusto
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
  • Cohen, J. (1968). Weighted kappa: Nominal scale agreement with provision for scaled disagreement of partial credit. Psychological Bulletin, 70, 213-220.
  • Coloma, M. and Brizuela, J. (1997). Iniciación al baloncesto. Zaragoza: Imagen y deporte.
  • Cruz, J. (1997). Factores motivacionales en el deporte infantil y asesoramiento psicológico a entrenadores y padres. En J. Cruz (Ed.). Psicología del deporte (147-176). Madrid: Síntesis.
  • Cruz, J., Boixadós, M., Torregosa, M. and Mimbrero, J. (1996). ¿Existe un deporte educativo? Papel de las competiciones deportivas en el proceso de socialización del niño. Revista de Psicología del Deporte, 9-10, 111-132.
  • Elboj, C. and Niemela, R. (2010). Sub-communities of Mutual Learners in the Classroom: The Case of Interactive Groups. Revista de Psicodidáctica 15 (2), 177-189.
  • Faucher, D. G. (2002). Enseñar baloncesto a los jóvenes. Barcelona: Paidotribo.
  • Garzón, B., Lapresa, D., Anguera, M.T. and Arana, J. (2011). Análisis observacional del lanzamiento de tiro libre en jugadores de baloncesto base. Psicothema, 23(4), 851-857.
  • Giménez, F. and Sáenz-López, P. (2003). Aspectos teóricos y prácticos de la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M. and Pradas, F. (2009). Nivel de dominio de las habilidades psicológicas en jóvenes jugadores de tenis de mesa, bádminton y fútbol. Revista de Psicología del Deporte, 18(1), 7-22.
  • González, M. T. and Pérez de Vargas, A. (2009). Estadística aplicada. Una visión instrumental. Madrid: Díaz de Santos.
  • González, S., García, L. M., Pastor, J. C. and Contreras, O. (2011). Conocimiento táctico y toma de decisiones en jóvenes jugadores de fútbol (10 años). Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 79-97.
  • Isaacs, L. D. and Karpan, M. B. (1981). Factos effecting children's basketball shooting performance: A log-linear analysis. Carnegie School of Physical Education and Human Movement, 1, 29-32.
  • Jonsson, G. (2006). SOF-coder: Technological and multimedia system for recording data in soccer. En III Congreso Vasco del Deporte. Socialización y deporte: Revisión Crítica (pp. 291-300). Vitoria: Diputación Foral de Álava.
  • Kozar, B., Vaughn, R. E., Whitfield, K. E., Lord, R. H. and Dye, B. (1994). Importance of free-throws at various stages of basketball games. Perceptual and Motor Skills, 78, 243-248.
  • Landis, J. R. and Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorial data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lapresa, D., García, J., Arana, J. and Garzón, B. (2011). Análisis de patrones temporales en las rutinas gestuales previas al tiro libre de baloncesto, en la categoría alevín. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 383-400.
  • Lindeman, B., Libkuman, T., King, D. and Kruse, B. (2000). Development of an instrument to assess jump-shooting form in basketball. Journal of Sport Behavior, 23(4), 335-348.
  • Liu, S. and Burton, A. W. (1999). Changes in basketball shooting patterns as a function of distance. Perceptual and Motor Skills, 89, 831-845.
  • Magnusson, M. S. (1996) Hidden real-time patterns in intra-and inter-individual behavior. European Journal of Psychological Assessment, 12, 112-123.
  • Magnusson, M. S. (2000). Discovering hidden time patterns in behavior: T-patterns and their detection. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 32(1), 93-110.
  • Malina, R. (2001). Youth football players: pespectives from growth and maturation. Insight, The F. A. Coaches Association Journal, 1(5), 27-31.
  • Malina, R., Cumming, S., Morano, P., Barron, M. and Miller, S. (2005). Maturity status of youth football players: a noninvasive estimate. Medicine & Science in Sports & Exercise, 37(6), 1044-1052.
  • McKay, L. and Halliday, N. (1997). Adjustments in basket height and free throw distance for fourth grade children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(Suppl. 1), 18.
  • Montero, A. (2010). Didáctica del baloncesto. Barcelona: Paidotribo.
  • Oliver, J. (2004). Basketball fundamentals. A better way to learn the basics. Champaign: Human Kinetics.
  • Ortega, E. Cárdenas, D., Puigcerver, C. and Méndez, J. J. (2005). Propuestas prácticas para el entrenamiento del tiro libre en etapas de formación, elaboradas a partir del análisis de la competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2(1-2), 197-217.
  • Personne, J. (2005). El deporte para el niño. Barcelona: INDE.
  • Peyró, R. and Sampedro, J. (1979). Pedagogía del baloncesto. Valladolid: Miñón.
  • Regimbal, C., Deller, J. and Plimpton, C. (1992). Basketball size as related to childreńs preference, rated skill and scoring. Perceptual and Motor Skills, 75, 867-872.
  • Ripoll, H., Bard, C. and Paillard, J. (1986). Stabilization of head and eyes on target as a factor in successful basketball shotting. Human Movement Science, 5, 47-58.
  • Rosenthal, R. and Rubin, D. B. (1978). Interpersonal Expectancy Effects: The First 345 Studies. The Behavioural and Brain Science, III, 377-386.
  • Silva, A., Sánchez Bañuelos, F., Garganta, J. and Anguera, M. T. (2005). Patrones de juego en el fútbol de alto rendimiento. Análisis secuencial del proceso ofensivo en el campeonato del mundo Corea-Japón 2002. Cultura, Ciencia y Deporte, 1(2), 65-72.
  • Sousa, C., Cruz, J., Torregosa, M., Vilches, D. and Viladrich, C. (2006). Evaluación conductual y programa de asesoramiento personalizado a entrenadores (PAPE) de deportistas jóvenes. Revista de Psicología del Deporte, 15(2), 263-278.
  • Torres, A. and Arjonilla, N. (1998). Fundamentos individuales. Curso de entrenador de baloncesto de primer nivel. Madrid: FEB.
  • Tran, Ch. M. and Silverberg, L. M. (2008). Optimal release conditions for the free throw in men's basketball. Journal of Sports Sciences, 26(11), 1147-1155.
  • Wein, H. (1994). Fútbol a la medida del niño. Madrid: CEDIF.
  • Wein, H. (1999). Fútbol a la medida del adolescente. Sevilla: CEDIFA.
  • Wisel, H. (2009). Shooting techniques. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Wootten, M. (2003). Coaching basketball successfully. Champaign, IL: Human Kinetics.