Percepción de las nuevas generaciones sobre la corresponsabilidad en los cuidadosValidación de un cuestionario para su análisis

  1. Iratxe Suberviola Ovejas
Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2024

Issue Title: Las personas en situación de sinhogarismo en la Agenda 2030

Issue: 44

Pages: 219-243

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The implementation of political-educational measures aimed at achieving total and effective equality between genders must be anchored in a realistic and updated analysis of the initial situation. To this end, it is essential that data collection be carried out in a reliable and contrasted manner. The aim of this work is to validate a questionnaire on the perception of co-responsibility in the young population. To this end, content validation was carried out by means of an adaptation of the Delphi method and the study of the Moriyama criteria. As a final phase, Cronbach's alpha and the explained variance were studied by means of different statistics. The results show the adequate structure of the questionnaire, as well as the quality and interpretability of its items. In the Cronbach's alpha tests, factor analysis, Bartlett's sphericity and the internal correlation of the components, acceptable results were presented, evidencing the strength of the instrument. Therefore, the results confirm the validity and reliability of the instrument, providing a reliable and easy-to-apply tool for evaluating the perception of co-responsibility in the young population.

Bibliographic References

  • Águila, G., Díaz-Quiñones, J., Díaz-Martínez, P., & Cruz Pérez, N. (2016). Instrumento para determinar necesidades de conocimiento de los padres acerca de la adolescencia y su manejo. Medisur, 14(6), 748-759. https://acortar.link/FHTlSq
  • Blasco, J., López-Padrón, A., & Mengual, S. (2010). Validación mediante método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e intereses hacia las actividades acuáticas con espe-cial atención al windsurf. Ágora, para la educación física y el deporte, 12(1), 75-96. https://acortar.link/tJDx9O
  • Bueno, X., & Pardo, I. (2023). Gender-role attitudes and fertility ideals in Latin America. Journal of Population Research, 40(1), 2-8 https://doi.org/10.1007/s12546-023-09295-x
  • Caballo, B., Gradaílle, R., & Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad de los tiempos familiares. Pedagogía social. Revista interuniversitaria 20, 179-202. https://acortar.link/aPOvjv
  • Cabero, J., & Infante, A. (2014). El método Delphi y su empleo en la investigación en Comuni-cación y Educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 48(1), 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.187
  • Canu, M., & Escobar, I. M. D. (2017, 26-29 de septiembre). Sobre el coeficiente Alpha de Cronbach y su interpretación en la evaluación educativa. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería, Cartagena, Colombia. https://doi.org/10.26507/ponencia.608
  • Caycho, T. (2017). Intervalos de Confianza para el coeficiente alfa de Cronbach: apor-tes a la investigación pediátrica. Acta pediátrica de México, 38(4), 291-294. https://doi.org/10.18233/APM38No4pp291-2941440
  • De la fuente, S. (2011). Análisis factorial. Universidad Autónoma de Madrid. https://acortar.link/MdfvJM
  • Díaz, T. R., & Gimeno, A. M. (2017). Construcción y validación de un cuestionario de eva-luación al desempeño docente mediante Análisis Factorial Exploratorio. Revista Científica de FAREM-Estelí, (22), 18-30. https://acortar.link/po0MBQ
  • Díaz-Martínez, C., & Dema, S. (2013) Sociología de género. Tecnos.
  • Domínguez-Lara, S., & Merino-Soto M. (2015). ¿Por qué es importante reportar los intervalos de confianza del coeficiente alfa de Cronbach? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1326-1328.
  • European Institute for gender equality (10 de enero de 2022). Gender equality index: Compa-ring scores 2022. https://n9.cl/vygm4
  • Vega, V., Leyva, M. Y., & Batista, H. (2023). Desarrollo y validación de un cuestionario para evaluar el conocimiento en Metodología de la Investigación. Revista Conrado, 19(2), 51-60. https://acortar.link/3x1mJ2
  • Fernández-Guerrero, O., Álvarez-Terán, R., Barbed, N., Martínez-López, M., & Suberviola, I. (2022). Aspectos de la conciliación personal, familiar y laboral en La Rioja y su incidencia en los derechos de la infancia. Un estudio sobre corresponsabilidad. Dirección general de partici-pación ciudadana y agenda 2030. https://n9.cl/6ql6v5
  • Fraguela, R., Lorenzo, J. J., Merelas, T., & Varela, L. (2013). Tiempos escolares y conciliación: análisis de familias con hijos en educación secundaria obligatoria (12-16 años). Revista de investigación educativa, 31(2), 446-449.
  • Rojas., Lorenzo, H., Nápoles, Y., Sebrango, C., & Companioni, I. M. (2022). Validación de un Cuestionario para indagación sobre los estilos de vida. Psicosalud https://acortar.link/bz7uKR
  • González, A., & Jurado, M. D. (2022). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia: una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 15(1), 113-123. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15111
  • Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., & Black, W. (1999). Análisis multivariante. Prentice Hall.
  • Jorna, A. R., Castañeda, I. E., & Martínez-Véliz P. (2015). Construcción y validación de instru-mentos para directivos de salud desde la perspectiva de género. Horizonte Sanitario, 13(3), 101-110. http://dx.doi.org/10.19136/hs.a14n3.979
  • Kline, P. (1986). Handbook of test construction. Introduction to psychometric design. Routfedge. Taylor & Francis group.
  • López-Gómez, E. (2018). El Método Delphi en la investigación actual en educación: Una revi-sión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40. http://dx.doi.org/10.5944/edu-cXX1.15536
  • Morales, V. (2012). Estadística aplicada en las ciencias sociales. Tamaño de la muestra. ¿Cuán-tos alumnos necesitamos? Universidad Pontifica Comillas. https://n9.cl/tlb1r
  • Morawska, A. (2020). The effects of gendered parenting on child development outcomes: A systematic review. Clinical child and family psychology review, 23(4), 553-576. https://doi.org/10.1007/s10567-020-00321-5
  • Olaguibe, J. I. (2020). Trabajo, familia y fecundidad: corresponsabilidad como clave en el diseño de políticas públicas de conciliación. Documentos de Trabajo, (141), 1-59.
  • Organización de Mujeres de Confederación Intersindical. (2013). Guía de corresponsabilidad. La corresponsabilidad también se enseña. https://acortar.link/zCqEvy
  • Ortega, A. (2013). Equilibrio trabajo-familia: Corresponsabilidad familiar y autoeficacia paren-tal en trabajadores de una empresa chilena. Diversitas: perspectivas en psicología, 9(1), 55-64.
  • Palacios, S., & Oliver, E. (2023). Corresponsabilidad familiar de los universitarios de la Facul-tad de Economía de Barcelona desde una perspectiva de género. https://acortar.link/VZAIXf
  • Pérez-Garzón, A. (2014). Cambios políticos y sociales de la familia. Psicología política, 49, 27-57. https://acortar.link/Z7A07W
  • Piaget, J. (1981) La teoría de Piaget. Journal for the Study of Education and Development, 4(2) 13-54. https://doi.org/10.1080/02103702.1981.10821902
  • Pizarro, K., & Martínez-Mora, O. (2020). Exploratory factor analysis using the kmo and bart-lett sphericity sample adequacy measures to determine main factors. Journal of science and research, 5, 903-924. https://doi.org/10.5281/zenodo.4453224
  • Rebollo, M. A., & Hornillo, I. (2010). Perspectiva emocional en la construcción de la identidad en contextos educativos discursos y conflictos emocionales. Revista de educación, 353, 235-263. https://acortar.link/Pr9fWC
  • Robles, A. (2017). La transmisión de valores de los padres en la actualidad y su repercusión so-bre las relaciones familiares [Trabajo fin de grado]. Universidad de Valladolid. https://acortar.link/qYVWwa
  • Rodríguez-Sotamayor, Y., Pardo-Fernández, A., Castañeda, I., & González-Longoria, Y. (2020). Construcción y validación del cuestionario conciliación vida laboral-familiar como factor de calidad de los servicios estomatológicos. Medisur, 18(5), 10-16. https://acortar.link/G00Zsl
  • Ruiz-Torres, P. (2019). Profesionales, directivas y riesgos psicosociales: efectos de la era digi-tal y de la falta de corresponsabilidad real y la autoexigencia en el trabajo. Noticias Cielo. https://acortar.link/aPOvjv
  • Sáenz del Castillo, A., & Arregi, J. I. (2023). ¡Las niñas ya no quieren ser princesas! La educa-ción informal, la publicidad de juguetes y la construcción de los géneros en la infancia. Revista Pedagogía social. Revista interuniversitaria 42, 153-166. https://acortar.link/mnzzcr
  • Soto, S., Cardelús, C., Ercilla, G., Fuentes, L., Garcés, E., & Donoso, J. (2020). Informe de resul-tados de la encuesta “el impacto del confinamiento en la corresponsabilidad: conciliación y te-letrabajo”. Instituto de Ciencias del Mar. https://doi.org/10.20350%2FdigitalCSIC%2F13687
  • Suberviola, I., Navaridas, F., & González-Marcos, A. (2024). Factores de influencia en el abandono escolar temprano: perspectiva del estudiantado. Educación XX1, 27(1), 229-252. https://doi.org/10.5944/educxx1.36980
  • Suberviola (2020). iQual. Revista de Género e Igualdad, 3, 80-93. http://dx.doi.org/10.6018/iqual.369611
  • Suberviola, I. (2023). Cuestionario interjueces. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.21913041.v1