Commercium epistularumla innovación a través de lo tradicional

  1. Ibarzo Joven, Claudia 1
  2. Moreno Cansado, Manuel Ignacio 2
  3. Vázquez Galván, Olga María 3
  1. 1 Escuela de Arte y Superior de Diseño (Corella, Navarra)
  2. 2 IES Albalat (Navalmoral de la Mata, Cáceres)
  3. 3 IES Santiago Apóstol (Almedralejo, Badajoz)
Revue:
Thamyris, nova series: Revista de Didáctica de Cultura Clásica, Griego y Latín

ISSN: 2254-1799

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Thamyris, nova series

Número: 14

Pages: 267-284

Type: Article

DOI: 10.24310/THRDCC.14.2023.18358 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Thamyris, nova series: Revista de Didáctica de Cultura Clásica, Griego y Latín

Dépôt institutionnel: lock_openAccès ouvert Editor

Résumé

Commercium epistularum is a project designed for beginner students of Latin language whose aim is to recover handwriting as a motivating element and tool for the consecution of meaningful learning. High schools all around Spain are currently involved in this proposal, and their students write letters using Latin language as a means of communication.

Références bibliographiques

  • Barksdale, M. A.; Watson, C. y Park, E. S. (2007), “Pen Pal Letter Exchanges: Taking First Steps toward Developing Cultural Understandings”, Reading Teacher, 61.1, 58-68. https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1598/RT.61.1.6 [15/12/2023],
  • García Llamas, B., Sánchez-Cascado Nogales, R. M. y Marco Oqueranza, M. J. (2008), “Las cartas como material didáctico en ELE. Algunas propuestas”, en Actas del Simposio internacional de didáctica «José Carlos Lisboa», Instituto Cervantes Río de Janeiro, Río de Janeiro. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/rio_2008/11_garcia-sanchez-marco.pdf [15/12/2023],
  • Hendrickson, R. y Peterson-Hernandez, K. (2020), “Using Penpals in the Classroom to Motivate Reluctant Writers”, Texas Journal of Literacy Education, 8.2, 50-61. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1290917.pdf [15/12/2023].
  • Lemkuhl, M. (2002), “Pen-Pal Letters: The Cross-Curricular Experience”, Reading Teacher, 55.8, 720-722. https://www.jstor.org/stable/20205127 [15/12/2023].
  • Ruiz Martín, H. (2020), ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza, Graó, Barcelona.
  • España. Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, Boletín Oficial del Estado, (2020), núm. 340, pp. 122868 a 122953.
  • Extremadura. Decreto 110/2022, de 22 de agosto, por el que se establecen la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria para la Comunidad Autónoma de Extremadura, Diario Oficial de Extremadura, (2022), núm. 164, pp. 42532 a 43244.
  • Commercium epistularum, https://sites.google.com/educarex.es/commercium-epistularum/initium [26/11/2023].