Un estudio de disponibilidad léxica asociado a las áreas de aprendizaje y motivación por el aprendizaje
- Zambrano, Carolina 1
- Agustín Llach, María del Pilar 2
- 1 Universidad Finis Terrae, Santiago de Chile, Chile
- 2 Universidad de la Rioja, La Rioja, España
ISSN: 1729-9721, 2413-2659
Año de publicación: 2023
Volumen: 22
Número: 2
Páginas: 473-492
Tipo: Artículo
beta Ver similares en nube de resultadosOtras publicaciones en: Lengua y Sociedad
Resumen
A study of lexical availability for the concepts of learning and learning motivation in student teachers is presented. To this end, the objectives are the following: i) to quantify the available lexicon using the NPD, XR, IC and IDL indexes, ii) to analyze the available lexicon using graphs, and iii) to categorize the available lexicon by means of semantic-cognitive associations. A mixed design methodology integrating quantitative and qualitative analysis was used. The results show that there is a need to improve the vocabulary on learning. Likewise, as a result we present a conceptual scheme of categorizations, which for the learning center of interest is composed of the following categories: reproductive study strategies, study strategies oriented to the application of knowledge, actors of the educational system, spaces of the educational system, elements for teaching-learning. For the motivation for learning center of interest, the categories are goal motivation, vocational orientation, and elements for teaching-learning.
Referencias bibliográficas
- Aitchison, J. (2012). Words in the Mind. John Wiley & Sons. Inc.
- Alonso Tapia, J. (2000). Motivación y aprendizaje en el aula: cómo enseñar a pensar. Santillana.
- Bartol, J. (2006). La disponibilidad léxica. Revista Española de Lingüística, 36(1), 349-378. http://revista.sel.edu.es/index.php/revista/article/view/1930
- Castañeda Naranjo, L. y Palacios Neri, J. (2015). Nanotecnología: fuente de nuevos paradigmas. Mundo Nano. Revista Interdisciplinaria en Nanociencias y Nanotecnología, 7(12), 45-49. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485691e.2014.12.49710
- Blanco, O., Salcedo, P. y Kotz, G. (2020). Análisis del léxico de las emociones: una aproximación desde la disponibilidad léxica y la teoría de los grafos léxicos. Lingüística y Literatura, 41(78), 55-83. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03
- Casas, M. (2002). A functional description of semantic relationships. Language Design, 4, 21-47.
- Cepeda, M., Granada, M. y Pomes, M. (2014). Disponibilidad léxica en estudiantes de primero básico. Literatura y lingüística, (30), 166-181. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112014000200010
- Cepeda, M., Cárdenas, A., Carrasco, M., Castillo, N., Flores, J., González, C. y Oróstica, M. (2017). Relación entre disponibilidad léxica y comprensión lectora, en un contexto de educación técnico profesional rural. Revista Sophia Austral, 1(1), 81-93
- Cerda, G., Salcedo, P., Pérez, C. y Marín, V. (2017). Futuros Profesores de Matemáticas: Rol de la Disponibilidad Léxica, Esquemas de Razonamiento Formal en Logros Académicos Durante su Formación Inicial. Formación Universitaria, 10(1), 33-46. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000100005
- Creswell, J. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage publications.
- Croft, W. y Cruse, D. (2008). Lingüística cognitiva. Akal, S.A.
- Cuenca, M. y Hilferty, J. (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Editorial Ariel, S.A.
- Deci, E. (1972). The effects of contingent and noncontingent rewards and controls on intrinsic motivation. Organizational Behavior and Human Performance, 8(2), 217-229. https://doi.org/10.1016/0030-5073(72)90047-5
- Echeverría, M., Vargas, R., Urzúa, P. y Ferreira, R. (2008). DispoGrafo: una nueva herramienta computacional para el análisis de relaciones semánticas en el léxico disponible RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 46, 81-91. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832008000100005
- Ferreira, A., Salcedo, P. y Del Valle, M. (2014). Estudio de disponibilidad léxica en el ámbito de las matemáticas. Estudios Filológicos, (54), 69-84. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132014000200004
- Garzón, A. y Penagos, L. (2016). Disponibilidad léxica en estudiantes de primer semestre de pregrado de una institución universitaria de Villavicencio, Colombia. Forma y Función, 29(2), 63-84. https://doi.org/10.15446/fyf.v29n2.60189
- Hernández, N. y López, M. (2014). Análisis de las relaciones semánticas a través de una tarea de libre asociación en español con mapas auto-organizados. RLA, 52(2), 189-212. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832014000200009
- Hernández, N. (2015). The Assessment of Adult Lexical Competence: An Approach from Lexical Availability and Academic Specialization in Pre-university Students. Revista de Filología de la Universidad de la Laguna, 33, 79-99.
- Henríquez, M., Mahecha, S. y Mateus, G. (2016). Análisis de los mecanismos cognitivos del léxico disponible de cuerpo humano a través de grafos. Lingüística y Literatura, 69, 229-251. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n69a10
- Herranz-Llácer, C. y Marcos-Calvo, M. (2019). Análisis del léxico disponible español de extranjeros que estudian los grados de educación. Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 26, 5-30. https://doi.org/10.24197/ogigia/26.2019.6-30
- Jiménez-Catalán, R. (2014). Lexical availability in English and Spanish as a second language. Springer Science & Business Media.
- Jiménez-Catalán, R. y Dewaele, J. (2017). Lexical availability of young Spanish EFL learners: Emotion words versus non-emotion words. Language, Culture and Curriculum, 30(3), 283-299. https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1327540
- Johnson-Laird, P. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness. Harvard University Press.
- Lakoff, G. (1988). Cognitive Semantics. En Meaning and Mental Representation (pp. 119-154).
- Lakoff, G. y Johnson, M. (2001). Metáforas de la vida cotidiana. (5.ª ed.). Indiana University Press.
- Marton, F., Dall’Alba, G. y Beaty, E. (1993). Conceptions of learning. International Journal of Educational Research, 19(3), 277-300.
- Pintrich, P. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31(6), 459-470. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4
- Rojas, D., Zambrano, C. y Salcedo, P. (2022). Lexlive: Registro y Análisis de Pruebas de Disponibilidad Léxica para el Aula. En Escenarios y Recursos para la Enseñanza con Tecnología: Desafíos y Retos (pp. 620-631). Octaedro.
- Rojas, D., Zambrano, C., y Salcedo, P. (2017). Metodología de análisis de disponibilidad léxica en alumnos de pedagogía a través de la comparación jerárquica de lexicones. Formación universitaria, 10(4), 03-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-0062017000400002
- Salcedo, P., Ferreira, A. y Barrientos F. (2013). A Bayesian model for lexical availability of Chilean High School students in mathematics. Computer Science, Springer Verlag, Natural and Artificial Models in Computation and Biology, 7930(1), 245-253. https://doi.org/10.1007/978-3-642-38637-425
- Säljö, R. (1979). Learning about learning. Higher Education, 8(4), 443-451.
- Scheuer, N. y Pozo, J. (1999). Las concepciones sobre el aprendizaje como teorías implícitas. En El aprendizaje estratégico: enseñar a aprender desde el currículo. Santillana.
- Serfati, M. (2016). Lexical Availability of University-level Moroccan Students: General Results. Philologica Canariensia, 22, 105-116. https://doi.org/10.20420/PhilCan.2016.105
- Tome, C. (2016). Vocabulary of Computing and Emerging Technologies. Characterization from Lexical Availability. Caracteres-Estudios Culturales y Críticos de la Esfera Digital, 5(1), 112-138.
- Urzúa, P., Sáez, K. y Echeverria, M. (2006). Disponibilidad léxica matemática: análisis cuantitativo y cualitativo. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 44(2), 59-76. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832006000200005
- Valencia, A. y Echeverría, M. (1999). Disponibilidad Léxica en Estudiantes Chilenos. Ediciones Universidad de Chile-Universidad de Concepción.
- Valenzuela, M., Pérez, M., Bustos, C. y Salcedo, P. (2018). Cambios en el concepto aprendizaje de estudiantes de pedagogía: análisis de disponibilidad léxica y grafos. Estudios filológicos, (61), 143-173. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132018000100143
- Vermunt, J. (1998). The regulation of constructive learning processes. British Journal of Educational Psychology, 68, 149-171. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1998.tb01281.x
- Vermunt, J. y Donche, V. (2017). A learning patterns perspective on student learning in higher education: state of the art and moving forward. Educational psychology review, 29(2), 269-299. https://doi.org/10.1007/s10648-017-9414-6
- Vermunt, J. y Endedijk, M. (2011). Patterns in teacher learning in different phases of the professional career. Learning and individual differences, 21(3), 294-302. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.11.019
- Zambrano, C. (2016). Autoeficacia, prácticas de aprendizaje autorregulado y docencia para fomentar el aprendizaje autorregulado en un curso de Ingeniería de Software. Formación universitaria, 9(3), 51-60. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000300007
- Zambrano, C., Rojas, D. y Salcedo, P. (2019). Revisión Sistemática a Estudios de Disponibilidad Léxica en la Base de Datos Scielo y sus Aportes a Educación. Información tecnológica, 30(4), 189-198. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000400189
- Zambrano, C., Rojas, D., Salcedo, P. y Valdivia, J. (2019). Análisis de la Evolución de la Disponibilidad Léxica en la Interacción Pedagógica. Formación universitaria, 12(1), 65-72. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100065
- Zambrano, C. (2021). Un estudio de la disponibilidad léxica en el ámbito de la autorregulación del aprendizaje en la formación inicial docente. Lingüística y Literatura, 42(79), 11-33. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a01