Los derechos de la infancia y el papel de las familias en su protección: perspectiva ética y jurídica

  1. Olaya Fernández Guerrero 1
  2. Maribel Martínez López 1
  3. Remedios Álvarez Terán 1
  4. Noelia Barbed Castrejón 1
  5. Iratxe Suberviola Ovejas 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Zeitschrift:
Chilhood and Philosophy

ISSN: 2525-5061 1984-5987

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 19

Seiten: 1-24

Art: Artikel

beta Ver similares en nube de resultados
DOI: 10.12957/CHILDPHILO.2023.74230 GOOGLE SCHOLAR

Andere Publikationen in: Chilhood and Philosophy

Institutionelles Repository: lock_openOpen Access Editor

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Children's rights are a recent creation, and the first attempts to recognize and regulate them did not appear until the 20th century. In addition to reviewing the legal texts that formulate and protect these rights worldwide, this study promotes a philosophical reading of children's rights and the role of families regarding those rights. Ethics of care provides a useful framework to reflect on the ethical responsibility that parents and society in general have towards children, who are the most vulnerable members of society and those who suffer the worst consequences of poverty, migration, or natural disasters. This study carries out a critical review of children's rights and examines the main attempts to legally recognize and guarantee these rights at the international level. It also explores the current situation of children worldwide, emphasizing the negative consequences of the COVID-19 pandemic on this vulnerable group of population. Finally, Ethics of care perspective is applied to analyse the responsibilities of families and the role of institutions and society in general towards the protection of children.

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez Vélez, María Isabel. (1994). La protección de los derechos del niño en el marco de las Naciones Unidas y en el Derecho Constitucional español. Universidad Pontificia de Comillas.
  • Binazzi, Alice, Picornell-Lucas, Antonia y Herrero, Cristina. (2020). Avances y desafíos en los derechos de la infancia y adolescencia en el marco de los estándares jurídicos internacionales y de la nueva agenda 2030 para el desarrollo sostenible. En Villagrasa, Carlos (coord.), Por los derechos de la infancia y la adolescencia. Wolters Kluwer, 257-267.
  • Calvo Guerra, Rosa. (2020). El derecho a vivir en familia. Modalidades alternativas de cuidado de los niños en el marco jurídico español. En Villagrasa, Carlos (coord.), Por los derechos de la infancia y la adolescencia. Wolters Kluwer. 29-47.
  • Carabí, Àngels y Armengol, Josep (eds.). (2008). La masculinidad a debate. Icaria.
  • Carmona Luque, María del Rosario. (2011). La convención sobre los derechos del niño: instrumento de progresividad en el derecho internacional de los derechos humanos. Dykinson.
  • Divers, Andrew. (2017). “Inculcating Agency”. Childhood and Philosophy, 13 (27), 253-270. https://doi.org/10.12957/childphilo.2017.26828
  • Domingo Moratalla, Agustín (2019) “Cuidado y responsabilidad: de Hans Jonas a Carol Gilligan”. Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, núm. 283, vol. 75, pp. 357-373. https://doi.org/10.14422/pen.v75.i283.y2019.019
  • ECPAT International. (2020a). Summary Paper Sale and Trafficking of Children for Sexual Purposes. https://ecpat.org/wp-content/uploads/2021/05/ECPAT-Summary-paper-on-Sale-and-Trafficking-of-children-for-Sexual-Purposes-2020.pdf
  • ECPAT International. (2020b). Summary Paper on Child, Early and Forced Marriages as a Form of, or Pathway to Sexual Exploitation of Children. https://ecpat.org/wp-content/uploads/2021/05/ECPAT-Summary-paper-on-child-early-and-forced-marriages-as-a-form-of-or-pathway-to-sexual-exploitation-of-children-2020.pdf
  • Fraser, Nancy. (1996). Redistribución y reconocimiento: hacia una visión integrada de la justicia de género. En Radl, Rita (ed.), Mujeres e institución universitaria en Occidente. Conocimiento, investigación y roles de género. Universidad de Santiago de Compostela. 135-153.
  • García Garnica, María del Carmen. (2008). Protección civil de los derechos de la infancia. En Vela Sánchez, Antonio (coord.). Globalización, inmigración y derechos de la infancia. Editorial MAD. 109-129.
  • Gilligan, Carol. (2006). Con otra voz: las concepciones femeninas del yo y de la moralidad”. En López de la Vieja, María Teresa (coord.): Bioética y feminismo. Estudios multidisciplinares de género. Universidad de Salamanca. 15-56.
  • Goicoechea, Mª Ángeles y Fernández, Olaya. (2014). “Filosofía y educación afectiva en Amor y pedagogía, de Unamuno”. Teoría de la educación. Revista interuniversitaria, Universidad de Salamanca, 26 (1) 41-58. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu20142614158
  • Gómez Espino, Juan Miguel. (2008). Participación, comunidad y educación para la ciudadanía. En Vela Sánchez, Antonio (coord.). Globalización, inmigración y derechos de la infancia. Editorial MAD. 223-233.
  • Hall, Barbara. (2017). The Origin of Parental Rights. En Gilmore, Stephen (ed.). Parental Rights and Responsibilities. Routledge. Cap. 1. https://doi.org/10.4324/9781315090085
  • Kennedy, David. (2020). A comunidade da infância. Nefi Edições.
  • Macleod, Colin. (2018). The Good Parent. En Gheaus, Anca; Calder, Gideon y De Wispelaere, Jürgen (eds.).The Routledge Handbook of the Philosophy of Childhood and Children, cap. 15. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351055987
  • OMS. (2020). Global status report on preventing violence against children 2020: executive summary. https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1282280/retrieve
  • ONU. (1994). Conclusiones del Día de Debate General sobre El papel de la familia en la promoción de los Derechos del Niño. https://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/CRC/Discussions/Recommendations/Recommendations1994.pdf
  • ONU. (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=S
  • ONU. (2020). Global Report on Trafficking in Persons.https://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/tip/2021/GLOTiP_2020_15jan_web.pdf
  • Organización Internacional del Trabajo y UNICEF. (2021). Child Labour: Global estimates 2020, trends and the road forward. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/informe-trabajo-infantil.pdf
  • Paja-Burgoa, José A. (1998). La Convención de los Derechos del Niño. Tecnos.
  • Panalés-López, Francisco (2017). Varones y corresponsabilidad doméstica: cambios y resistencias. En Téllez Infantes, Anastasia (ed.), Igualdad de género e identidad masculina. Universidad Miguel Hernández, 21-43. https://innovacionumh.es/editorial/Igualdad%20de%20genero.pdf
  • Reis Monteiro, Antonio. (2008). La revolución de los Derechos del Niño. Editorial Popular.
  • Sambade, Iván. (2020). Masculinidades, violencia e igualdad: El (auto)control de los hombres como estrategia de poder social. Universidad de Valladolid.
  • Shachar, Ayelet. (2001). Multicultural Jurisdictions. Cultural Differences and Women’s Rights, Cambridge University Press.
  • Skelton, Anthony. (2018). Children and well-being. En Gheaus, Anca; Calder, Gideon y De Wispelaere, Jürgen (eds.).The Routledge Handbook of the Philosophy of Childhood and Children, cap. 8. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351055987
  • Tavares, Maria Tereza Goudard. (2020). “Infâncias, cidade e relações intergeracionais na vida cotidiana”. Childhood and Philosophy, 16, 1-26. https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48030
  • Torralba Roselló, Francesc. (2002). Ética del cuidar. Fundamentos, contextos y problemas. Institut Borja de Bioètica y Fundación MAPFRE Medicina.
  • UN IGME - United Nations Inter-Agency Group for Child Mortality Estimation. (2021). Levels and trends in child mortality. Report 2021. https://data.unicef.org/resources/levels-and-trends-in-child-mortality/#
  • UNICEF. (2015). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/ConvencionsobrelosDerechosdelNino_0.pdf
  • UNICEF (2020). La respuesta a la COVID-19. Informe Anual de UNICEF 2020. https://www.unicef.org/media/101036/file/UNICEF%20Annual%20Report%202020.pdf
  • UNICEF. (2021). The State of the World’s Children 2021: On My Mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health. https://www.unicef.org/media/108161/file/SOWC-2021-full-report-English.pdf
  • UNICEF (sf). Preguntas frecuentes sobre los derechos del niño. https://www.unicef.org/child-rights-convention/frequently-asked-questions
  • Villagrasa Alcaide, Carlos. (2015), Historia de los congresos mundiales por los derechos de la infancia y la adolescencia (2003-2014) a los veinticinco años de la Convención sobre los Derechos del Niño. En Villagrasa, Carlos y Ravetllat, Isaac (coords.), Por los derechos de la infancia y la adolescencia. Reivindicaciones internacionales de niños, niñas y adolescentes. Huygens. 11-36.