Satisfacción del alumnado de enfermería frente a la implantación de un portafolio en la actividad docente

  1. Begoña Pellicer García 1
  2. Raúl Juárez Vela 1
  3. Luis Redondo Castán 1
  4. Isabel Antón Solanas 1
  5. Sandra Guerrero Portillo 1
  1. 1 Universidad San Jorge
    info

    Universidad San Jorge

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/01wbg2c90

Aldizkaria:
Enfermería: Cuidados Humanizados

ISSN: 2393-6606 1688-8375

Argitalpen urtea: 2014

Alea: 3

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 41-48

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Enfermería: Cuidados Humanizados

Gordailu instituzionala: lock_openSarbide irekia Editor

Laburpena

Objetive: This paper describes the process of creating an elec-tronic portfolio for students in the Bachelor of Nursing course care of the elderly, with the overall objectiveof guiding students in their activities and achieve their own perception of university academic. Method: A descriptive design with Degree Nursing students enrolled in the subject of Elder Care. Survey Likert about 23 individuals. In total there are 13 variables (12 related and one that assesses the questionnaire submitted). Results: The two variables that differ from this result are “What I learn is important for my practice” with a value of 5 (“almost always”) and “Other students value my contribution” where the value is 3 (“Some time “). The results show that the median of the positive student ratings with respondents answering “often”. 39.1% of students surveyed valued with “almost always” learn what is important to their professional practice and that is related. Conclusions: The development of a blog is essential to the practice of professional nursing future, makes students remain critical thinking about their ideas and what they read. The tutor is key to learning and teaching system becomes critical piece

Erreferentzia bibliografikoak

  • Agra MJ, Gewerc A, Montero L. El portafolio como herramienta de análisis en experiencias de formación online y presenciales. En Enseñanza: Anuario Ínter universitario de didáctica. 2003; 21: 101-14.
  • Alexander JG, Craft SW, Baldwin MS, Beer GW, Mc Daniel GS. The nursing portfolio: a reflection of a professional. J Cont Educ Nursing. 2002; 33(2): 55-9.
  • Barberà E. La evaluación de competencias complejas: la práctica del portafolio. La Revista Venezolana de Educación. 2005; 9(31): 497-503.
  • Bowers SP. The portfolio process: questions for implementation and practice. Coll Stud J. 2005; 39(4):754-58.
  • Byrne M, Delarose T, King CA, Leske J, Sapnas KG, Schroeter K. Continued professional competence and portfolios. J Trauma Nurs. 2007; 14(1): 24-31.
  • Canalejas MC, Cid ML, Martínez ML, Martín C. El portafolios como instrumento de aprendizaje y evaluación de competencias de los estudiantes de enfermería. Enferm Clin. 2009; 19: 16-23.
  • Del Coro M. El portafolio como herramienta didáctica en la formación de enfermeras. Index Enferm. 2010; 19(2-3): 141-46.
  • Dolan G, Fairbairn G, Harris S. I sour student portfolio valued?. Nurse Educ Today. 2004; 24(1): 4-13.
  • Kear ME, Bear M, Using portfolio evaluation for program outcome assessment. J Nurs Educ. 2007; 46(3):109-113.
  • Klenowxki V. Desarrollo de portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Madrid: Narcea; 2004.
  • López J, López FJ, Sánchez LI, Calero MJ. El uso del portafolio para la enseñanza en Enfermería. Experiencia de tres cursos académicos. Ini Inv. 2008; 3:26.
  • Romero MA, Crisol E. El portafolio, herramienta de autoevaluación del aprendizaje de los estudiantes. Una experiencia práctica en la Universidad de Granada. Revista Docencia e Investigación. 2011; 21: 25-50.
  • Spence W, El-Ansari W. Portfolio assessment: practice teachers¨early experience. Nurse Educ Today. 2004; 24(5): 388-401.
  • Vera M. El portafolio como recurso de aprendizaje e instrumento de evaluación de estudiantes repetidores de enfermería. Educ med. 2007; 10(2): 114-120.