Creatividad e innovación tecnológica en el sistema público de servicios sociales

  1. Cecilia Serrano-Martínez 1
  2. Jaime Minguijón 2
  3. David Pac Salas 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Revista:
Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria = Revista de servicios sociales

ISSN: 1134-7147

Any de publicació: 2022

Número: 78

Pàgines: 5-19

Tipus: Article

beta Ver similares en nube de resultados
DOI: 10.5569/1134-7147.78.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria = Revista de servicios sociales

Repositori institucional: lock_openAccés obert Editor

Resum

Espainiako gizarte-zerbitzuen sistema publikoan sormenaren kultura eta berrikuntza teknologikoaren alderdi digital edo informazionala nola integratu aztertzea da artikulu honen helburua, bai eta zer-nolako loturak dituzten aztertzea ere. Hori lortzeko, 17 autonomia-erkidegoetako gizarte- zerbitzuetako arduradunei elkarrizketak egin zaizkie galdetegi autokudeatuen bidez. Emaitza nagusiek erakusten dutenez, sormenaren kulturaren balioak “batez besteko” gisa sailkatu daitezke Espainian; berrikuntza teknologikoak, aldiz, balio handixeagoak aurkezten ditu. Bi kasuetan, autonomia-erkidegoen arteko aldeak handiak direla ikusi da. Azkenik, sormenaren kultura integratzeak eta berrikuntzaren alderdi teknologikoak korrelazio handia dutela frogatu da

Referències bibliogràfiques

  • ALONSO, L. E. y FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, C. J. (2013): Los discursos del presente: un análisis de los imaginarios sociales contemporáneos, Madrid, Siglo XXI.
  • AMABILE, T. M. (1983): The social psychology of creativity, Nueva York, Springer-Verlag.
  • AMABILE, T. M. (1996): “Creativity and innovation in organizations”, Harvard Business School Background, note 396-239, enero.
  • ANTONCIC, B. (2007): “Intrapreneurship: a comparative structural equation modelling study”, Industrial Management & Data Systems, n.o 107, pp. 309- 325.
  • ARRILUCEA, E.; BILBAO, M. N.; HERRERA, J. y DEL SER, J. (2021): “Innovation policies and big data: opportunities and challenges”, en DAVIDE, F.; GAGGIOLI, A. y MISURACA, G., Perspectives for digital social innovation to reshape the European welfare systems, Amsterdam, IOS Press BV, pp. 159-181.
  • BÁEZ, J. M.; BERGUA, J. A. y PAC SALAS, D. (2014): “The creative class and the creative economy in Spain”, Creativity Research Journal, vol. 26, n.º 4, pp. 418-426.
  • BENOÎT, G. (2017): Models of innovation: the history of an idea, Cambridge, Massachusetts y Londres, The MIT Press.
  • BERGUA, J. A. (2021): “Capitalismo creativo. Cambios en los factores productivos, las agencias, los discursos y las políticas”, Revista Española de Sociología, vol. 30, nº 1, a 05.
  • BERGUA, J. A.; PAC SALAS, D.; BÁEZ, J. M. y SERRANOMARTÍNEZ, C. (2016): “La clase creativa. Una aproximación a la realidad española”, Revista Internacional de Sociología, vol. 74, n.º 2, e032.
  • BILTON, C. y CUMMINGS, S. (2010): Creative strategy. Reconnecting business and innovation, Chichester, Wiley.
  • CASTILLO DE MESA, J. (2021): “Digital social work: towards digital disruption in social work”, Journal of Sociology and Social Welfare, vol. 48, n.º 3, pp. 117-133.
  • CASTILLO DE MESA, J. y LÓPEZ PELÁEZ, A. (2019): El trabajo social en la era digital, Cizur Menor, Aranzadi Thomson Reuters.
  • CASTRO MARTÍNEZ, E. y FERNÁNDEZ DE LUCIO, I. (2013): El significado de innovar, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • COHEN, J. (1988): Statistical power analysis for the behavioral sciences, Nueva York, Routledge.
  • COOK, P. (1998): Best practice creativity, Hampshire, Gower Publishing Limited.
  • CORREA TIPÁN, J. L.; LEDESMA CERVANTES, J. S. y PEÑAHERRERA LARENAS, F. (2019): “Importancia de la innovación y creatividad en el desarrollo de productos”, Pro-sciences: Revista de Producción, Ciencias e Investigación, vol. 3, n.º 22, pp. 31-37.
  • CSIKSZENTMIHÁLYI, M. (1990): “The domain of creativity”, en RUNCO, M. A. y ALBERT, R. S., Theories of creativity, California, Sage Publications.
  • DE ROSA, E. (2017): “Social innovation and ICT in social services: European experiences compared”, Innovation: the European Journal of Social Science Research, vol. 30, n.º 4, pp. 421–432.
  • DÍAZ DE RADA, V. (2021): “Utilización conjunta de encuestas administradas y autoadministradas: ¿proporcionan resultados similares?”, RES. Revista Española de Sociología, vol. 30, n.º 1, a09.
  • DÍAZ DE RADA, V.; CASALÓ, L. V. y GUINALÍU, M. (2016): “The use of online social networks as a promotional tool for self-administered internet surveys”, RES. Revista Española de Sociología, vol. 25, n.º 2, pp. 189-203.
  • DJELLAL, F. y GALLOUJ, F. (2011): “Social innovation and service innovation”, Conference “Challenge social innovation”, septiembre de 2011, Viena.
  • DJELLAL, F.; GALLOUJ, F. y MILES, I. (2013): “Two decades of research on innovation in services: which place for public services?”, Structural Change and Economic Dynamics, n.º 27, pp. 98-117.
  • DOERR, J. (2018): Measuring what matters, Nueva York, Penguin Random House.
  • DOSI, G.; FREEMAN, C.; NELSON, R.; SILVERBERG, G. y SOETE, L. (eds.) (1991): Technical change and economic theory, Londres y Nueva York, Pinter Publishers.
  • ECHEVERRÍA, J. (2020): “Importancia, marco conceptual y estado del arte de la innovación social”, en ECHEVERRÍA, J. (coord.), Guía de innovación social en el ámbito de los servicios sociales, Pamplona, Departamento de Derechos Sociales del Gobierno de Navarra, Observatorio de la Realidad Social, pp. 26-45.
  • FERNÁNDEZ DÍAZ, J. R.; LLAMAS SALGUERO, F. y GUTIÉRREZ ORTEGA, M. (2019): “Creatividad: revisión del concepto”, REIDOCREA, n. 8, pp. 467-483.
  • FERNÁNDEZ ESQUINAS, M. (2012): “Hacia un programa de investigación en sociología de la innovación”, Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, vol. 188, nº 73, pp. 5-18.
  • FERNÁNDEZ ESQUINAS, M.; GONZÁLEZ DE LA FE, M. T. y VAN OOSTROM, M. (2021): Innovación y sociedad: una exploración de las actitudes, capacidades y comportamientos innovadores de la población española. Serie Opiniones y Actitudes, n.º 79, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, A. (2012): Creatividad e innovación en empresas y organizaciones, Madrid, Ediciones Díaz de Santos.
  • FLORIDA, R. (2005): The flight of the creative class. The new global competition for talent, Nueva York, Harper Collins Books.
  • FLORIDA, R. (2010): La clase creativa. La transformación de la cultura del trabajo y el ocio en el siglo XXI, Barcelona, Buenos Aires y México, Paidós.
  • FLORIDA, R. y TINAGLI, I. (2004): 5 P, Nueva York, Sloan Foundation and Demos.
  • FOBEL, P. y KUZIOR, A. (2019): “The future (industry 4.0) is closer than we think. Will it also be ethical?”, AIP Conference Proceedings, 2186, art. n.º 080003.
  • GAGGIOLI, A. y RIVA, G. (2021): “Positive innovation networks”, en DAVIDE, F.; GAGGIOLI, A. y MISURACA, G., Perspectives for digital social innovation to reshape the European welfare systems, Amsterdam, IOS Press BV, pp. 67-87.
  • GAGLIARDI, D.; NIGLIA, F.; MISURACA, G. y PASI, G. (2021): “Civic engagement innovation: how ICTs shape the relationship between State and citizens”, en DAVIDE, F.; GAGGIOLI, A. y MISURACA, G., Perspectives for digital social innovation to reshape the European welfare systems, Amsterdam, IOS Press BV, pp. 139-158.
  • GALLOUJ, F. (2002): “Innovation in services and the attendant old and new myths”, The Journal of SocioEconomics, vol. 31, n.º 2, pp. 137-154.
  • GALLOUJ, F. y DJELLAL, F. (eds.) (2010): The handbook of innovation and services: a multidisciplinary perspective, Cheltenham, Edward Elgar Publishing.
  • GERVILLA CASTILLO, Á. (2003): “Creatividad, calidad e innovación. Revista ICONO 14”, Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, vol. 1, n.º 2, pp. 1-28.
  • GOLDBERG, E. (2019): Creatividad. El cerebro humano en la era de la innovación, Barcelona, Crítica.
  • HEARN, G. (ed.) (2020): The future of creative work: creativity and digital disruption, Cheltenham, Edward Elgar Publishing.
  • HEXÁGONO DE INNOVACIÓN PÚBLICA (HIP): https://modelohip.net/
  • HOWALDT, J.; SCHWARZ, M.; HENNING, K. y HEES, F. (2010): Social innovation: concepts, research fields and international trends, Aquisgrán, IMA/ZLW.
  • HOWELLS, J. (2001): “The nature of innovation in services”, en ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICOS, Innovation and productivity in services, París, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, pp. 55-79.
  • KLINE, S. J. y ROSENBERG, N. (2009): “An overview of innovation”, en ROSENBERG, N., Studies on science and the innovation process, Stanford, Universidad de Stanford, pp. 173-203.
  • KRLEV, G.; BUND, E. y MILDENBERGER, G. (2014): “Measuring what matters. Indicators of social innovativeness on the national level”, Information Systems Management, vol. 31, n.º 3, pp. 200-224.
  • LEMRINI, M. (2004): “La tecnología digital”, Mediaciones, vol. 2, n.º 3, pp. 135-143.
  • LÓPEZ PELÁEZ, A. y MARCUELLO-SERVOS, C. (2018): “e-Social work and digital society: reconceptualizing approaches, practices and technologies”, European Journal of Social Work, vol. 21, n.º 6, pp. 801-803.
  • LÓPEZ-VARGAS, A.; LEDEZMA-ESPINOSA, A. y SÁNCHEZDE-MIGUEL, A. (2022): “Methods, data sources and applications of the artificial intelligence in the energy poverty context: a review”, Energy and Buildings, n.º 268, 112233.
  • MARKLUND, G. (2000): “Indicators of innovation activities in services”, en BODEN, M. y MILES, I. (eds.), Services and the knowledge-based economy, Londres, Continuum, pp. 86-108.
  • MILGRAM, R. M. (1990): “Creativity: an idea whose time has come and gone?”, en RUNCO, M. A. y ALBERT, R. S., Theories of creativity, California, Sage Publications, pp. 215-233.
  • MINGUIJÓN, J. y SERRANO-MARTÍNEZ, C. (2022): “La inteligencia artificial en los servicios sociales: estado de la cuestión y posibles desarrollos futuros”, Cuadernos de Trabajo Social, vol. 35, n.º 2, pp. 319-329.
  • MORALES VALIENTE, C. (2017): “La creatividad: una revisión científica”, Arquitectura y Urbanismo, vol. XXXVIII, n.º 2, pp. 53-62.
  • MUMFORD, M. D. (ed.) (2011): Handbook of organizational creativity, Londres, Academic Press.
  • NADLER, J. T.; WESTON, R. y VOYLES, E. (2015): “Stuck in the middle: the use and interpretation of midpoints in items on questionnaires”, The Journal of General Psychology, vol. 142, n.º 2, pp. 71-89.
  • NONAKA, I. y TAKEUCHI, H. (1995): The knowledge creating company, Oxford, Oxford University Press.
  • ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICOS; y EUROSTAT (2018): Oslo manual 2018: guidelines for collecting, reporting and using data on innovation. The measurement of scientific, technological and innovation activities, 4.a edición, París, OECD Publishing, Luxemburgo, Eurostat.
  • PARMENTER, D. (2015): Key performance indicators: developing, implementing and using winning KPIs, Nueva Jersey, Wiley & Sons.
  • POLANYI, M. (1997): The tacit dimension, Londres, Routledge.
  • PRATT, A. C. y JEFFCUTT, P. (2009): Creativity, innovation and the cultural economy, Abingdon, Routledge.
  • RAYA DÍEZ, E. y LÓPEZ PELÁEZ, A. (2017): “Social work research: innovating to respond to the challenges of a complex world”, en LÓPEZ PELÁEZ, A. y RAYA DÍEZ, E. (eds.), Social work research and practice. Contributing to a science of social work, Cizur Menor, Aranzadi Thomson Reuters, pp. 21-32.
  • RIUS-ULLDEMOLINS, J.; PECOURT, J. y RUBIO-AROSTEGUI, J. A. (2019): “Contribución al análisis sociológico de la creatividad y la digitalización del campo cultural: creación, intermediación y crisis”, Arbor, vol. 195, n.º 791, a491.
  • RUBIO-AROSTEGUI, J. A.; PECOURT, J. y RIUS-ULLDEMOLINS, J. (2016): “Usos y abusos de la creatividad. Sociología de los procesos creativos, transiciones a lo digital y políticas creativas”, Debats, vol. 130, n.º 2, pp. 125-145.
  • SAWYER, R. K. (2007): Group genius: the creative power of collaboration, Nueva York, Basic Books.
  • SAWYER, R. K. (2011): Explaining creativity: the science of human innovation, Nueva York, Oxford University Press.
  • SCHUMPETER, J. A. (1983): Capitalismo, socialismo y democracia, Barcelona, Orbis.
  • SCHRÖER, A. (2021): “Social innovation in education and social service organizations. Challenges, actors and approaches to foster social innovation”, Frontiers in Education, n.º 5, 555624.
  • TAYLOR, S. J. y BOGDAN, R. (1987): Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona, Paidós.
  • VILLASANTE, T. R. (2006): Desbordes creativos. Estilos y estrategias para la transformación social, Madrid, Los Libros de la Catarata.
  • YING, S. (2021): “Research on government affairs publicity of provincial government websites in big data environment”, Proceedings - 2021 International Conference on Public Management and Intelligent Society, PMIS 2021, art. n.º 9407695, pp. 6-11.