Sobre la naturaleza del acceso a las reuniones académicas de la educación superior grecorromana de los siglos III y IV d.C

  1. Marco Alviz Fernández 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Antesteria: debates de Historia Antigua

ISSN: 2254-1683

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 11

Seiten: 234-246

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Antesteria: debates de Historia Antigua

Institutionelles Repository: lock_openOpen Access Editor

Zusammenfassung

In this article, I analyze the access and enrolment nature of the 3rd and 4 th centuries higher education academic meetings or lectures in the Roman Empire. To achieve this, I study some of the passages of the teachers’ biographies written by Porphyry of Tyre (Life of Plotinus) and Eunapius of Sardis (Lives of Philosophers and Sophists). Thus, they allow understanding that topic, particularly in the schools of Philosophy, Rhetoric, and Medicine. As a result, I try to further the knowledge in the field of the still a work in progress area of expertise, namely Social History of Late Antique Education

Bibliographische Referenzen

  • Alviz Fernández, M. (2022a, en prensa): Θεῖος ἀνήρ. Hacia una Historia social de los santos paganos, Besançon.
  • Alviz Fernández, M. (2022b, en prensa): Vidas de santos paganos. La Vida de Plotino por Porfirio de Tiro y Vidas de filósofos y sofistas por Eunapio de Sardes, Madrid.
  • Alviz Fernández, M. (2022c, en prensa): “Hacia una historiografía de género de la intelectualidad pagana en la Antigüedad Tardía. El caso de Sosípatra de Éfeso”.
  • Alviz Fernández, M. (2021): “A propósito de los orígenes de la educación en la disciplina médica bizantina: la figura del iatrosofista en el siglo IV”, Estudios Bizantinos 9, 55-79.
  • Alviz Fernández, M.; Díaz Bourgeal, M. y Hernández de la Fuente, D. (2022, en prensa): "Late Antique Schools in the periphery of the Eastern Roman Empire: the first ‘universities’?" en Hope, S. y Torres, S. (eds.), Centres of Learning in Medieval Europe and its Peripheries, Turnhout.
  • Becker, M. 2013: Eunapius aus Sardes. Biographien über Philosophen und Sophisten. Einleitung, Übersetzung, Kommentar, Stuttgart.
  • Bidez, J. (1913): Vie de Porphyre, Gand (reimpr. Hildesheim, 1964).
  • Booth, A. D. (1979): “Elementary and Secondary Education in the Roman Empire”, Florilegium, 1, 1-14.
  • Bowersock, G. (2010): “Iatrosophists”, en L. Galli Milic y N. Hecquet-Noti (eds.): Historiae Augustae Colloquium Genevense in honorem F. Paschoud Septuagenarii, Bari, 83-91.
  • Brisson, L. (1987): “Amélius, sa vie, son oeuvre, sa doctrine, sa style”, Aufstieg und Niedergang der römischen Welt, 2, 36, 2, 793-860.
  • Brisson, L., J.-L. Cherlonneix, M.-O. Goulet-Cazé, R. Goulet, M.D. Grmek, J.-M. Flamand, S. Matton, R. O’Brien, J. Pépin, H. D. Saffrey, A.-Ph. Segonds, M. Tardieu y P. Thillet (eds.) (1992): Porphyre. La vie de Plotin, vol. 2, Paris. Brisson, L, Goulet-Cazé, M.-O., Goulet, R. y O’Brien, D. (eds.) (1982): La vie de Plotin, vol. 1, Paris.
  • Brown, P. (1998): “Asceticism: pagan and Christian”, en P. Garnsey y Av. Cameron (eds.), The Cambridge Ancient History XIII, The Late Empire, A.D. 337-425, Cambridge, 601-631.
  • Brown, P. (1971, reed. 1989 y 1995): The World of Late Antiquity. From Marcus Aurelius to Muhammad, London.
  • Cameron, A. (1965): “Roman School Fees”, Classical Review, 15, 3, 257-259.
  • Cameron, A. (1967): “The End of Ancient Universities”, Cahiers d'histoire mondiale, 10, 653- 673.
  • Caruso, A. (2016): Mouseia. Tipologi, Contesti, Significati Culturali di un’instituzione sacra (VII-I SEC. a.C.), Roma.
  • Caruso, A. (2013): Akademia. Archeologia di una scuola filosófica ad Atene da Platone a Proclo (387 a.C.- 485 d.C.), Atenas.
  • Clarke, M. L. (2012, 1a ed. 1971): Higher Education in the Ancient World, London.
  • Collinet, P. (1925, 1ª ed. 1912): Histoire de l'École de droit de Beyrut, Paris. Cox Miller, P. (1983): Biography in Late Antiquity: A Quest for the Holy Man, Berkeley / Los Angeles / London.
  • Cracco Ruggini, L. 2003: “Iatrosofistica pagana, filosofia cristiana e medicina (IV-VI secolo)”, en F. Chausson y É. Wolff (eds.), Consuetudinis amor: fragments d'histoire romaine (II-VI siècles) offerts à Jean-Pierre Callu, Roma, 189-216.
  • Cribiore, R. (2013): Libanius the Sophist. Rhetoric, Reality, and Religion in the fourth Century, Ithaca / London.
  • Cribiore, R. (2001): Gymnastics of the Mind: Greek Education in Hellenistic and Roman Egypt, Princeton.
  • Dillon, J. (2006): “Holy and Not So Holy: On the Interpretation of Late Antique Biography”, en B. McGing y J. Mossman (eds.), The Limits of Ancient Biography, Swansea, 155-167.
  • Dillon, J. (2004): “Philosophy as a Profession in Late Antiquity”, en S. Swain y M. Edwards (eds.), Approaching Late Antiquity. The Transformation from Early to Late Empire, Oxford, 401-418.
  • Dillon, J. (2003): The Heirs of Plato: A Study of the Old Academy (347-274 BC), Oxford.
  • Dominik, W. y Hall, J. (eds.) (2007): A Companion to Roman Rhetoric, Oxford.
  • Edwards, M. (2000): Neoplatonic Saints. The life of Plotinus and Proclus by their Students, Liverpool.
  • Edwards, M. (1993): “A Portrait of Plotinus”, Classical Quarterly, 43, 2, 480-490.
  • Goulet, R. (2014): Eunape de Sardes: Vies de philosophes et de sophistes (2 vols.), Paris.
  • Goulet, R (1994): “Amélius”, en idem (dir.), Dictionnaire des philosophes antiques, vol. 1, Paris, 160-164.
  • Goulet-Cazé, M.-O. (1982): “L’Arrière-plan scolaire de la Vie de Plotin”, en L. Brisson, M.- O. Goulet-Cazé, R. Goulet y D. O’Brien (eds.), Porphyre: La vie de Plotin, vol. 1, Paris, 229–327.
  • Grau Guijarro, S. (2008): “Modelos de conversión e iniciación a la filosofía: análisis de un tópico biográfico”, Nova Tellus, 26, 2, 67-102.
  • Haake, M. (2009): “‘Doing Philosophy‘ – Soziales Kapital versus politischer Mißkredit? Zur Funktionalität und Dysfunktionalität von Philosophie für die Elite im sozialen und politischen Raum des klassischen Athen“, en C. Mann - M. Haake - R. Von den hoff (eds.): Rollenbilder in der athenischen Demokratie. Medien, Gruppen, Räume im politischen und sozialen System, Wiesbaden, 113-145.
  • Hall, J. (2004): Roman Berytus: Beirut in Late Antiquity, London.
  • Igal, J. (1982): Porfirio. Vida de Plotino. Plotino. Enéadas I-II, Madrid.
  • Jones, A. H. M.; Martindale, J. R.; Morris, J. (eds.) (1971): “Amelius”, en idem (eds.), The Prosopography of the Later Roman Empire, vol.1 260-395, Cambridge, 53.
  • Karivieri A. (1994): “The ‘House of Proclus’ on the southern slope of the Acropolis: a contribution”, en P. Castrén (ed.), Post-Herulian Athens: Aspects of Life and Culture in Athens, A.D. 267–529, Helsinki, 115-139.
  • Kaster, R. A. (1988): Guardians of Language: The Grammarian and Society in Late Antiquity, Berkeley / Los Angeles.
  • L’Orange, H. P. (1951): “A Portrait of Plotinus”, Cahiers Archéologiques, 5, 15-30.
  • L’Orange, H. P. (1957): “Plotinus-Paul”, Byzantion, 25-27, 2, 473-485.
  • Lamberton, R. (2001): “The Schools of Platonic Philosophy of the Roman Empire: The Evidence of the Biographies”, en Y. L. Too (ed.), Education in Greek and Roman Antiquity, Leiden / Boston / Köln, 434-458.
  • Lanzi, S. 2004: “Sosipatra, la teurga: una 'holy woman' iniziata ai misteri caldaici”, Studi e Materiali di storia delle religioni, 70, 2, 275-294.
  • Lukascevicz, A. (2013): «Lecture Halls at Kom el-Dikka in Alexandria», en M. Dzielska y K. Twardowska (eds.): Divine Men and Women in the History and Society of Late Hellenism, Cracovia, Jagiellonian University Press, 111-113.
  • Männlein-Robert, I. (2001): Longin, Philologe und Philosoph. Eine Interpretation der erhaltenen Zeugnisse, München / Leipzig.
  • Marrou, H.-I. 1985 (1ª ed. 1948): Historia de la educación en la Antigüedad, Madrid.
  • Merlan, P. (1953): From Platonism to Neoplatonism, London.
  • Natali, C. (1983): “Aspetti organizzativi di alcune scuole filosofiche ateniesi”, Hermes 111, 52-69.
  • O’Brien, D. (1994): “Plotinus and the Secrets of Ammonius”, Hermathena, 157, 117-153.
  • Overwien, O. (2018): “Der medizinische Unterricht der Iatrosophisten in der ‘Schule von Alexandria’ (5.‒7. Jh. n. Chr.): Überlegungen zu seiner Organisation, seinen Inhalten und seinen Ursprüngen (erster Teil)”, Philologus, 162, 1, 2-14.
  • Penella, R. J. (1990): Greek Philosophers and Sophists in the Fourth Century A.D. Studies in Eunapius of Sardis, Leeds.
  • Pépin, J. (1992): “L’Épisode du portrait de Plotin”, en L. Brisson, J.-L. Cherlonneix, M.-O. Goulet-Cazé, R. Goulet, M.D. Grmek, J.-M. Flamand, S. Matton, R. O’Brien, J. Pépin, H.D. Saffrey, A.-Ph Segonds, M. Tardieu y P. Thillet (eds.): Porphyre. La vie de Plotin, vol. 2, Paris, 301-334.
  • Pernot, L. (2005): “L’uomo-biblioteca. Intorno a una formula di Eunapio (Vit. phil. 4.1.3: bibliothêkê tis... empsukhos) e alla sua fortuna”, en I. Gualandri, F. Conca, R. Passarella (eds.), Nuovo e antico nella cultura greco-latina di IV-VI secolo, Milano, 219- 238.
  • Smith, R. R. R. (1990): “Late Roman Philosopher Portraits from Aphrodisias”, Journal of Roman Studies, 80, 127-155.
  • Tanaseanu-Döbler, I. 2013: “Sosipatra. Role Models for Pagan ‘Divine Women’ in Late Antiquity”, en M. Dzielska y K. Twardowska (eds.), Divine Men and Women in the History and Society of Late Hellenism, Cracovia, 123-148.
  • Too, Y. L. 2018: “Education, Grammar and Rhetoric”, en T. Toom (ed.), Augustine in Context, Cambridge, 79-85.
  • Walden, W. H. (1909): The Universities of Ancient Greece, New York.
  • Watts, E. J. (2017): Hypatia. The Life and Legend of an Ancient Philosopher, Oxford.
  • Watts, E. J. (2007): “Creating the Academy: Historical Discourse and the Shape of Community in the Old Academy”, Journal of Hellenic Studies, 127, 106–22.
  • Watts, E. J. (2006): City and School in Late Antique Athens and Alexandria, Berkeley / Los Angeles.
  • Wilberding, J. (2014): “Philosophy and Medicine”, en P. Remes, S. Slaveva-Griffin (eds.), The Routledge Handbook of Neoplatonism, London, 356–371.
  • Wright, W. C. 1922 (1ª ed. 1921): Philostratus, Lives of Sophists. Eunapius, Lives of Philosophers, London / New York.
  • Zamora Calvo, J. M. (2019): “Remarks on the so-called Plotinus’ Sarcophagus (‘Vatican Museums’, inv. 9504)”, Studia Antiqua et Archaeologica, 25, 2, 465-482.
  • Zamora Calvo, J. M. (2010): “Platonópolis; filosofía de la historia en Plotino”, en F. Duque y V. R. Lozano (eds.), Filosofía del Imperio, Madrid, 61-82.