Los Pérez Chacel y la revista Estaciones. Un proyecto en el exilio brasileño. Dos poemas inéditos de Rosa Chacel

  1. JOSÉ LUIS BERNAL SALGADO 1
  2. JESÚS UREÑA BRACERO 1
  3. ANA ALICIA MANSO FLORES 2
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidade Estadual Paulista
    info

    Universidade Estadual Paulista

    São Paulo, Brasil

    ROR https://ror.org/00987cb86

Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2022

Issue: 13

Pages: 642-667

Type: Article

DOI: 10.24197/CEL.13.2022.642-667 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The magazine Estacioneswas an unborn Brazilian project by the Pérez-Chacel couple in the first years of their exile, after the Civil War. The materials of the magazine, largely unpublished poems and letters, are preserved in the TimoteoPérez Rubio Archive in the Extremaduran and Ibero-American Museum of Contemporary Art (MEIAC) in Badajoz. The interest of Estacioneslies not only in giving us a sample of the secret poetry of Timoteo Pérez Rubio or in confirming the importance of the figure of the Brazilian poet Vito Pentagna as a close friend of the Pérez-Chacel couple and Timoteo's patron in Brazil; but also in bequeathing us an unpublished version of a poem by Gil-Albert from the first years of his exile and, fundamentally, two unpublished ones by Rosa Chacel, linked to the writing cycle of her Versos prohibidos.

Bibliographic References

  • Bellver, Catherine (2001), “Rosa Chacel: Masking the Authoritative Voice”, en Absence and Presence: Spanish Women-Poets of the Twenties and Thirties, New Jersey, Bucknell University Press, pp. 120-142.
  • Bernal Salgado, José Luis, Jesús Ureña Bracero, Guadalupe Nieto Caballero y Ana Alicia Manso Flores (2021), Timoteo Pérez Rubio. Poeta-pintor en Brasil: Soledad, amor y melancolía, Badajoz, Junta de Extremadura, Universidad de Extremadura, Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo.
  • Bosi, Alfredo (2006), História concisa da literatura brasileira. São Paulo, Editora Cultrix.
  • Castello, José Aderal do (1999), A literatura brasileira. Origens e unidade (1500-1960), Vol. II, São Paulo, EDUSP.
  • Chacel, Rosa (1931), “Esquema de los problemas prácticos y actuales del amor”, Revista de Occidente, 92, pp. 128-180.
  • Chacel, Rosa (1986), “La casa del turco”, Los Cuadernos del Norte: Revista cultural de la Caja de Ahorros de Asturias, 38, pp. 84-89.
  • Chacel, Rosa (1992), Poesía (1931-1991), ed de Antoni Marí, Barcelona, Tusquets.
  • Chacel, Rosa (2004), Obra completa. Autobiografías. Vol. VIII. Ed. Carlos Pérez Chacel y Antonio Piedra, Valladolid, Fundación Jorge Guillén.
  • Gala, Candelas (2009), “Sérpula o la verdad: exilio y arraigo en la poesía de Rosa Chacel”, en Mónica Jato, Sharon Keefe Ugalde, Janet Pérez (coords.), Mujer, creación y exilio (España, 1939-1975), Barcelona, Icaria Editorial, pp. 167-186.
  • Gomes, Angela de Castro (1993), “ESSA GENTE DO RIO... os intelectuais cariocas e o modernismo”, Estudos Históricos, 11, pp. 62-77.
  • Gomes, Angela de Castro (1999), Essa gente do Rio...: modernismo e nacionalismo, Rio de Janeiro, FGV Editora.
  • Mangini, Shirley (1989), Introducción a Rosa Chacel, Estación. Ida y vuelta, Madrid, Cátedra.
  • Morán Rodríguez, Carmen (2010), “El Eros homosexual en el pensamiento de Rosa Chacel” en Alfonso Ceballos Muñoz et al., Soy lo que ves. Cultura, identidad y representación homosexual, Oviedo, Septem Ediciones, pp. 213-227.
  • Nogueira y Rouchou (2020). (Completar referencia bibliográfica).
  • Olmos, Miguel (2020), “Baudelaire y Mallarmé en la poesía de Rosa Chacel, o de la extravagancia”, Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses, 35, pp. 3-13.
  • Pentagna, Vito (1978), Poemas, Belo Horizonte, Editora Vega.
  • Piedra, Antonio (1988), “Saturnal, el laberinto lúcido”, Anthropos, 85, pp. 54-58.
  • Porlan, Alberto (1984), La sinrazón de Rosa Chacel, Madrid, Anjana Ediciones.
  • Ramón Torrijos, María del Mar (2017), “La poeta que no creía en sus versos. Autoafirmación, escritura y exilio en la creación literaria de Rosa Chacel”, en Encarna Alonso Valero y Luis García Montero (coords.), Poesía y posguerra en España (Relaciones literarias, culturales y sociales), Madrid, Visor Libros, pp. 63-82.
  • Rodríguez, Ana (1989), “La tentación poética de Rosa Chacel”, Barcarola, 30, pp. 217-230.
  • Ruiz Baños, Sagrario (1994): “La poesía clásica de Rosa Chacel”, en María Pilar Martínez Latre (coord.), Actas del Congreso en Homenaje a Rosa Chacel: Ponencia y comunicaciones, Logroño, Publicaciones Universidad de la Rioja, pp.143-150.