Émile Baumann, escritor y peregrino jacobeo francés del siglo XXEdad Media, intertexto y… ¿fe?

  1. Iñarrea Las Heras, Ignacio 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Thélème: Revista complutense de estudios franceses

ISSN: 1139-9368 1989-8193

Year of publication: 2022

Issue Title: Dossier monographique : « L’humain et l’animal ès lettres. Perspectives littéraires sur la frontière humain-animal, une limite (in)franchissable ? »

Volume: 37

Issue: 1

Pages: 119-128

Type: Article

DOI: 10.5209/THEL.78838 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Thélème: Revista complutense de estudios franceses

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Émile Baumann, a Catholic French writer, visited Santiago in 1911. He published the account of this journey in the book Trois villes saintes: Ars-en-Dombes. Saint-Jacques-de-Compostelle. Le Mont-Saint-Michel (1912). The objective of this article is to analyze in this text Baumann's vision of the Middle Ages, in relation to his own faith. There are in the story three main spaces of presence of this time and of the author's belief: Compostela, the intertext, and Baumann's consciousness. The beginning of the 20th century was a period of decline of cult to Santiago, appreciable in Compostela. For Baumann, Catholicism was also in decline then. His own faith wavered. He thought it necessary to return to medieval splendor, in defense of religion. The medieval intertext thus appears as an argumentative weapon against modernism. The hope of a better future could also be the hope of strengthening the devotion of the author.

Bibliographic References

  • Anónimo, (1595) Histoire de la vie, prédication, martyre, translation et miracles de sainct Iaques le Majeur. Sens, Robert Collot.
  • Anónimo, (1944) Liber Sancti Jacobi. Codex Calixtinus. 3 vols., transcripción de Walter Muir Whitehill, Santiago de Compostela, Seminario de Estudios Gallegos.
  • Baumann, É., (1912) Trois villes saintes: Ars-en-Dombes. Saint-Jacques-de-Compostelle. Le Mont-Saint-Michel. Paris, Grasset.
  • Baumann, É., (1932) Le Mont-Saint-Michel. Paris, Grasset.
  • Baumann, É., (1936) Comment vivent les chartreux. Paris, Flammarion.
  • Baumann, É., (1943) Mémoires. Lyon, La Nouvelle Édition.
  • Bes Hoghton, I., (2013) “Ré-écrire le voyage. La fonction de l’intertextualité dans les récits de voyage à Majorque au XIXe siècle” in Çédille, revista de estudios franceses [En línea]. Vol. 9, pp. 53-67. Disponible en: https://www.ull.es/revistas/index.php/cedille/article/view/1430 [Último acceso el 9 de mayo de 2022].
  • Carrizo Rueda, S. M., (1997) Poética del relato de viajes. Kassel, Reichenberger.
  • Delacroix, H., (1908) Études d’histoire et de psychologie du mysticisme: les grands mystiques chrétiens. París, Félix Alcan.
  • Fernández Sánchez, J. & F. Freire Barreiro, (1880-1882) Santiago, Jerusalem, Roma. Diario de una peregrinación a estos y otros santos lugares. 3 vols., Santiago, Boletín Eclesiástico.
  • Gariano, C., (1971) Análisis estilístico de los “Milagros de Nuestra Señora” de Berceo. Madrid, Gredos.
  • Guillén, J., (1979) “Berceo: el lenguaje de la realidad total”, in Rico, F. (ed.), Historia y crítica de la literatura española. Vol. 1, Deyermond, A. (ed.), Edad Media. Barcelona, Editorial Crítica, pp. 145-147.
  • Iñarrea Las Heras, I., (2015) “Les récits en français des voyageurs-pèlerins en Espagne à la fin du XIXe siècle: un témoignage historique et idéologique”, in Çédille, revista de estudios franceses [En línea]. Vol. 11, pp. 313-340. Disponible en: https://www.ull.es/revistas/index.php/cedille/article/view/1512 DOI: 10.21071/ced.v11i.5595 [Último acceso el 9 de mayo de 2022].
  • Iñarrea Las Heras, I., (2016) “Le pèlerinage intertextuel de Compostelle dans les récits francophones de voyages en Espagne au XIXe siècle”, in Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses. Vol. 31, nº 1, pp. 129-148. Disponible en : https://revistas.ucm.es/index.php/THEL/article/view/50128 DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_THEL.2016.v31.n1.50128 [Último acceso el 9 de mayo de 2022].
  • Lacarra, Mª. J., (2005) “Cuentos y leyendas en el camino de Santiago” in Lacarra Ducay, Mª del C. (coord.), Los caminos de Santiago. Arte, Historia, Literatura. Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 285-312.
  • Lapesa, R., (1997) De Berceo a Jorge Guillén. Estudios literarios. Madrid, Gredos.
  • Le Goff, J, & R. Rémond (dir.), (1988-1992) Histoire de la France religieuse. 4 vols., París, Seuil.
  • Linon-Chipon, S., Magri-Mourgues, V. & S. Moussa (eds.), (1998) Miroirs de textes. Récits de voyage et intertextualité. Niza, Publications de la Faculté des Lettres, Arts et Sciences; Centre de Recherches sur la Littérature de Voyages.
  • López Ferreiro, A, (1898-1909) Historia de la Santa A.M. Iglesia de Santiago de Compostela. 11 vols., Santiago, Seminario Conciliar Central.
  • Mandeville, de J., (2000) Le Livre des merveilles du monde [Deluz, C. (ed.)]. París, CNRS Éditions.
  • Maugendre, L.-A., (1968) Le renaissance catholique au début du XXe siècle. 5, Émile Baumann (1868-1941). París, Beauchesne.
  • Pérez Priego, M. Á., (1984): “Estudio literario de los libros de viajes medievales”, in Epos. Vol. 1, pp. 217-239.
  • Romero Tobar, L., (2005) “La reescritura en los libros de viaje: las Cartas de Rusia de Juan Valera” in Romero Tobar, L. & y P. Almarcegui Elduayen (coords.) Los libros de viaje: realidad vivida y género literario. Madrid, Akal.
  • Seigneur de Caumont, (1975) Voiatge à St Jaques de Compostelle et à Nostre Dame de Finibus Terre, in Seigneur de Caumont, Voyaige d’Oultremer en Jhérusalem [Marqués de La Grange (ed.)]. Ginebra, Slatkine Reprints, reimpresión de la edición de París, 1858, pp. 141-150.
  • Serry, H., (2004) Naissance de l’intellectuel catholique. París, La Découverte.
  • Vázquez de Parga, L., Lacarra, J. Ma & J. Uría Ríu, (1949) Las peregrinaciones a Santiago de Compostela. 3 vols., Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.