Ética y PedagogíaReflexiones a propósito de Pigmalión

  1. Goicoechea Gaona, María Ángeles 1
  2. Fernández Guerrero, Olaya 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Aldizkaria:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 33

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 565-574

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/RCED.76307 SCOPUS: 2-s2.0-85139207896 WoS: WOS:000868632100005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista complutense de educación

Gordailu instituzionala: lock_openSarbide irekia Editor

Laburpena

INTRODUCTION: This paper focuses on the interpretation of the books and the film that inspired this research, highlighting its critical content that can apply for the educational context of the Bachelor of Preschool Education, Primary Education, and Pedagogy. As a starting point, we take the classical myth of Pygmalion, firstly recorded by the Latin poet Ovid, and we will also analyse the theatre play by George Bernard Shaw and the film based upon this myth, to reflect on educational practices from the point of view of pedagogy and moral philosophy. METHODOLOGY: By means of a content analysis of the texts and the film above mentioned, some basic concepts in education will be addressed. The chosen methodology, qualitative in this case, has been mainly based on the review of primary and secondary sources, and on a critical selection on the most relevant aspects which can support teacher training and self-awareness of teaching practices. DISCUSSION: This paper concludes with a section that summarizes the main considerations and reflections derived from the content analysis carried out in the previous sections.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abalia Marijuán, A. (2018). La rebelión de Galatea: autómatas, cíborgs y otras construcciones femeninas subversivas del siglo XXI. Umática. Revista sobre Creación y Análisis de la Imagen, 1, 33-56. http://dx.doi.org/10.24310/Umatica.2018.v0i1.4743
  • Abello, D., Alonso-Tapia, J. y Pandero, E. (2020). Development and validation of the Teaching Styles Inventory for Higher Education (TSIHE). Anales de Psicología, 36(1), 143-154. https://doi.org/10.6018/analesps.370661
  • Alonso, E. D. (2017). Jaque a la Modernidad: la aporía de Pigmalión. Stromata, 73, 99-134.
  • Ardila, R. (2013). Los orígenes del conductismo, Watson y el manifiesto conductista de 1913. Revista Latinoamericana de Psicología, 45(2), 315-319.
  • Asquith, A. y Howard, L. (Directores). (1938). Pygmalion. Pascal Film Productions.
  • Baez-Estradas, M. y Alonso-Tapia, J. (2017). Entrenamiento en estrategias de autorregulación de la motivación y la volición: efecto en el aprendizaje. Anales de Psicología, 33(2), 292-300. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.229771
  • Basoredo, C. (2010). Herramientas de análisis de contenido, de utilidad en los ámbitos del aprendizaje y la evaluación. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 61, 1-35.
  • Cadavid Ramírez, L. M. (2014). Los Sofistas: maestros del areté en la paideia griega. Revista Perseitas, 2(1), 37-61.
  • Calvo Martínez, T. (2018). Prometeo, divinidad civilizadora. Gazeta de antropología, 34(2), s. p.
  • Consejo General de Colegios de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias (2010). Código deontológico de la profesión docente. Recuperado de https://www.consejogeneralcdl.es/archivos/profesion_docente.pdf
  • Fernández Riquelme, S. (2017). Si las piedras hablaran. Metodología cualitativa de Investigación en Ciencias Sociales. La Razón Histórica. Revista hispanoamericana de Historia de las Ideas, 37, 4-30.
  • Gallego Jiménez, G. y Vidal Raméntol, S. (2018). El valor o la virtud en la educación. Vivat Academia, 145, 23-39. https://doi.org/10.15178/va.2018.145.23-39
  • Locke, J. (1997). An essay concerning human understanding. Penguin.
  • Martins Lopes, M. (2002). El trabajo de los indizadores: factores que afectan al análisis de contenido. Scire: Representación y organización del conocimiento, 8(1), 119-130.
  • McClelland, D. C. (1989). Estudio de la motivación humana. Narcea.
  • Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Laertes.
  • Morales, P., Bermúdez, J. Á. y García, J. C. (2018). Planteamientos sociopolíticos de la educación en el pensamiento filosófico griego antiguo: Sócrates, Platón y Aristóteles. INNOVA Research Journal, 3(2), 136-146. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.2018
  • Ovidio (1989). Las metamorfosis. Espasa-Calpe.
  • Rueda, A. (1998). Pigmalión y Galatea. Refracciones modernas de un mito. Fundamentos.
  • Shaw, G. B. (1967). Pigmalión. En Los premios Nobel de la literatura. Vol. III. Plaza y Janés, 1917-1998.
  • Valdemoros, M. Á. y Goicoechea, M. Á. (Coords.). (2012). Educar para la convivencia. Propuestas didácticas para la promoción de valores. Biblioteca Nueva.
  • Valdemoros, M. Á., Goicoechea, M. Á., Ruiz, J.V. y García, E. (2020). La buena educación a través del cine. En A. Palomares Ruiz (Coord.). Investigación y respuestas socioeducativas del profesorado en el siglo XXI (pp. 217-231). Síntesis.