Secretarios, oficiales y literatosmediación cultural en torno a los virreyes de Nápoles (c. 1650-c. 1700)

  1. Domínguez, José María 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2018

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 539-552

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2018.06.02.40 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

This article focuses on the literary activity of several secretaries and officials of the viceroys of Naples at the end of the seventeenth century. They are presented as mediators and agents of cultural transfers in the sense defined by Michel Espagne. The biographical patterns they shared are explored. Methodologically this perspective allows us to go beyond the studies of cultural patronage of the viceroys, which usually focuse in high-ranking nobles and cultural patronage of wide impact. This article aims instead to go down one step in order to consider issues as the literary competence of these officials who used to spend long periods in Italy, who acted as translators, as writers and who had their own codes of taste and enjoyment of literary works. Departing from very varied archive documentation, the cases of Manuel García de Bustamante, Diego Cabreros, Juan Vélez de León, Sebastián de Quirós and Antonio Díaz, among others, are studied in depth. Finally, these trajectories are compared with cases of Italian writers such as Francesco Maria Paglia and Giacomo Badiale who had more or less intense biographical and professional links with the agents of Spanish cultural diplomacy in Rome and Naples.

Bibliographic References

  • Antonelli, Attilio, Cerimoniale del viceregno spagnolo e austriaco di Napoli 1650-1717, Soveria Mannelli, Rubettino, 2012.
  • Álvarez-Ossorio Alvariño, Antonio, «Las esferas de la corte: príncipe, nobleza y mudanza en la jerarquía en la monarquía de España», Annali di Storia moderna e contemporanea, 8, 2002, pp. 47-110.
  • Antonucci, Fausta, y Tedesco, Anna (eds.), La «comedia nueva» e le scene italiane nel Seicento. Trame, drammaturgie, contesti a confronto, Firenze, Olschki, 2016.
  • Astarita, Tommaso, A Companion to Early Modern Naples, Leiden, Brill, 2013.
  • Bianconi, Lorenzo, «Funktionen des Operntheaters in Neapel bis 1700 un die Rolle Alessandro Scarlattis», en Colloquium Alessandro Scarlatti. Würzburg, 1975, ed. Wolfgang Osthoff, Tutzing, Hans Schneider, 1979, pp. 13-111 y 220-227.
  • Carreras, Juan José, «“Conducir a Madrid estos moldes”: producción, dramaturgia y recepción de la fiesta teatral Destinos vencen finezas (1698/99)», Revista de Musicología, 18, 1995, pp. 113-143.
  • Carrió-Invernizzi, Diana, Embajadores culturales. Transferencias y lealtades de la diplomacia española de la Edad Moderna, Madrid, UNED, 2016.
  • Colomer, José Luis (ed.), España y Nápoles. Coleccionismo y mecenazgo virreinales en el siglo XVII, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2009.
  • Corsi, Sergio, «Un (an)alfabeto d’amore», Quaderni d’Italianistica, vol. IX.1, 1988, pp. 21-40.
  • Domínguez, José María, Mecenazgo musical del IX duque de Medinaceli: Roma- Nápoles-Madrid, 1687-1710, tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2010.
  • Domínguez, José María, Roma, Nápoles, Madrid. Mecenazgo musical del duque de Medinaceli (1687-1710), Kassel, Reichenberger, 2013.
  • Domínguez, José María, «Dos representaciones de Chi soffre speri en Andria, 1649-1650», en La «comedia nueva» e le scene italiane nel Seicento. Trame, drammaturgie, contesti a confronto, ed. Fausta Antonucci y Anna Tedesco, Firenze, Olschki, 2016, pp. 103-116.
  • Espagne, Michel, «Más allá del comparatismo. El método de las transferencias culturales», Revista de Historiografía, 6, 2007, pp. 4-13.
  • Frutos, Leticia de, El templo de la fama. Alegoría del marqués del Carpio, Madrid, Fundación Arte Hispánico, 2009.
  • Galasso, Giuseppe, Quirante, , José Vicente, y Colomer, José Luis (eds.), Fiesta y ceremonia en la corte virreinal de Nápoles (siglos XVI y XVII), Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2013.
  • García Bustamante, Manuel, y Coppola, Filippo, El robo de Proserpina y sentencia de Júpiter [1678], ed. Luis Antonio González Marín, Barcelona, CSIC, 1996.
  • López Torrijos, Rosa, «Coleccionismo en la época de Velázquez: el Marqués de Liche», en Velázquez y el arte de su tiempo. V Jornadas de arte, Madrid, CSIC, 1991, pp. 27-36.
  • Magaudda, Ausilia, y Costantini, Danilo, Musica e spettacolo nel regno di Napoli attraverso lo spoglio della «Gazzetta» (1675-1768), Roma, ISMEZ, 2011.
  • Minieri Riccio, Camillo, Notizie biografiche e bibliografiche degli scrittori Napoletani fioriti nel secolo XVII. I cognomi dei quali cominciano con la lettera B, Napoli, Tipografia di Raffaele Rinaldi e Giuseppe Sellitto, 1877.
  • Mogrobejo, Endika de, Diccionario Hispanoamericano de Heráldica, Onomástica y Genealogía. Adición al «Diccionario Heráldico y Genealógico de Apellidos Españoles y Americanos», por Alberto y Arturo García Carraffa, Bilbao, Editorial Mogrobejo-Zabala, 1996.
  • Quirós, Roberto, Constantia et fortitudine. La corte de Carlos III y el gobierno de Italia, 1706-1714, tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2015.
  • Quirós, Roberto, Monarquía de Oriente. La corte de Carlos III y el gobierno de Italia durante la guerra de Sucesión española, Madrid, Marcial Pons, 2017.
  • Sanz de Palomera y Velasco, Pedro, La Cloridea, Nápoles, [1660].
  • Sartori, Claudio, I libretti italiani a stampa dalle origini al 1800, Cuneo, Bertola & Locatelli, 1990-1994.
  • Tedesco, Anna, «Música política: los embajadores en la vida musical de los siglos XVII y XVIII», en Música e História: estudos em homenagem a Manuel Carlos de Brito, ed. Manuel Pedro Ferreira y Teresa Cascudo, Lisboa, Edições Colibri/ CESEM, 2017, pp. 143-153.
  • Vichi, Anna Maria Giorgetti, Gli Arcadi dal 1690 al 1800: onomasticon, Roma, Arcadia-Accademia letteraria italiana, 1977.
  • Vidales, Felipe, El VII Marqués del Carpio y los libros, tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2016.