Hijos de la revoluciónla ópera Padilla o el asedio de Medina y la cultura política del liberalismo progresista en Madrid entre 1842 y 1846

  1. Teresa Cascudo García-Villaraco 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revue:
Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

ISSN: 1575-0361 1989-063X

Année de publication: 2021

Número: 46

Pages: 237-261

Type: Article

DOI: 10.18042/HP.46.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

Dépôt institutionnel: lock_openAccès ouvert Editor lock_openAccès ouvert Editor

Résumé

Progressive liberalism was articulated in the mid-nineteenth century in Spain as an ideological trend. For several reasons, it has remained hidden beneath other discourses which have hegemonized the history of political cultures. However, thanks to the increasing research on progressive liberalism, we have today a more detailed knowledge of this movement, both regarding the different factions that formed it and the public figures that adhered to it, especially the writers that combined art and business with the diffusion of the political principles that they shared. Based on these previous investigations, this article proposes a reading of the opera Padilla or the siege of Medina, premiered in Madrid in 1845, which considers spaces of sociability linked to music and the political culture shared by its authors: the writer Gregorio Romero Larrañaga and the composer Joaquín Espín y Guillen. Thus, this opera is contextualized in the delicate historical moment that led to the period known as the Moderate Decade, which favoured the use of specific symbols of progressivism —among others, the Comunero movement— with a clear communicative function. This contextualization is carried out in this article by using the press as the primary source and by placing the opera and its authors within the framework of three types of networks: social, media and intertextual ones. Ultimately, it shows that Padilla or the siege of Medina, a milestone in the development of Spanish national lyric theatre, was the result of artistic cooperation largely conditioned by political affinities.

Information sur le financement

El presente artículo es resultado de un plan de investigación financiado en 2019 por el Instituto de Estudios Riojanos, en cuya biblioteca se custodia material musical de la ópera Padilla o el asedio de Medina.

Financeurs

  • Instituto de Estudios Riojanos Spain

Références bibliographiques

  • Alvar Ezquerra, M. (s. f.). Domínguez, Ramón Joaquín (1811-1848). En M. Alvar Ezquerra (ed.). Biblioteca Virtual de la Filología Española (BVFE). Disponible en: https://bit. ly/3a2WLCe.
  • Álvarez Junco, J. (2001). Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo xix. Madrid: Taurus.
  • Andreu Miralles, X. (2017). Articular la nación la María de Ayguals de Izco y la nacionalización española (1845-1850). Rubrica Contemporánea, 6 (11), 25-43. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/rubrica.135.
  • Andreu Miralles, X. (2019). Naufragio operístico y lauro zarzuelero. Lo transnacional y la dispar suerte de los «aires españoles». En X. Andreu Miralles (ed.). Vivir la nación: nuevos debates sobre el nacionalismo español (pp. 55-80). Granada: Editorial Comares.
  • Baulo, S. (2005). Prensa y publicidad en el siglo xix: el caso de la Sociedad Literaria de Madrid (1845-1846). En J. M. Desvois (ed.). Prensa, impresos, lectura en el mundo hispánico contemporáneo: homenaje a Jean-François Botrel (pp. 61-71). Burdeos: Université Michel de Montaigne Bordeaux 3/PILAR.
  • Burdiel, I. (2000). La tradición política progresista. Historia de un desencuentro. En C. Dardé Morales (ed.). Sagasta y el liberalismo español (pp. 103-121). Madrid: Fundación BBVA.
  • Carreras, J. J. (2018). Historia de la música en España. Siglo xix. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Casares Rodicio, E. (1998). La música española en el siglo xix. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Casares Rodicio, E. (2017). El libreto en la construcción de la ópera nacional. En M. del P. Espín Templado, P. de Vega Martínez y M. Lagos (eds). Teatro lírico español: ópera, drama lírico y zarzuela grande entre 1868 y 1925 (pp. 13-56). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Casares Rodicio, E. (2019). La ópera en España. Procesos de recepción y modelos de creación. II. Desde la Regencia de María Cristina hasta la Restauración alfonsina (1833-1874). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
  • Cascudo, T. (2020). Un libreto inédito para una ópera española y progresista: Padilla o el asedio de Medina (1845), de Gregorio Romero de Larrañaga. Berceo, 178, 183-220.
  • Díez Huerga, M. A. (2004). Las sociedades musicales en el Madrid de Isabel II (1833-1868). Anuario Musical, 58, 253-277. Disponible en: https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2003.58.76.
  • Fuentes Garzón, S. (2018). El periódico de Joaquín Espín y Guillén: La Iberia Musical (Madrid, 1842). En H. Lima, A. I. Reis, P. Costa (eds.). Comunicación y Espectáculo: Actas del XV Congreso de la Asociación de Historiadores de la Comunicación (pp. 392-407). Porto: Universidade do Porto.
  • Fulcher, J. (1987). The Nation’s Image: French Grand Opera as Politics and Politicized Art. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gómez Aparicio, P. (1967). Historia del periodismo español: desde la «Gaceta de Madrid», 1661, hasta el destronamiento de Isabel II. Madrid: Editora Nacional.
  • Guardia Herrero, C. de la. (2014). Las culturas de la sociabilidad y la transformación de lo político. En M. C. Romeo y M. Sierra (eds.). La España Liberal, 1833-1874 (pp. 189-215). Madrid; Zaragoza: Marcial Pons; Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Gutiérrez, C. J. (2010). La lección de guitarra de Miguel Agustín Príncipe. Roseta. Revista de la Sociedad Española de Guitarra, 63, 62-81.
  • Hartzenbusch, E. (1894). Apuntes para un catálogo de periódicos madrileños desde el año 1661 al 1870. Madrid: Tipografía Sucesores de Rivadeneyra.
  • Hidalgo, D. (1844). Boletín bibliográfico español y extranjero, Tomo IV. Correspondiente al año de 1843. Madrid: Imprenta de Hidalgo.
  • Lenz, É. (1842). Idées sur le pouvoir social et l’ influence morale de la musique: exposées à l’Académie de Lausanne. Lausanne: M. Ducloux.
  • Lenz, É. y Bobrik, É. (1841). Histoire de la franc-maçonnerie: son idée fondamentale et sa constitution développées selon l’esprit de notre siècle. Lausanne: M. Ducloux.
  • Locke, R. P. (1986). Music, Musicians, and the Saint-Simonians. Chicago: Chicago University Press.
  • Martínez Martín, J. (2018). Los negocios y las letras: el editor Francisco de Paula Mellado (1807- 1876). Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Martínez Villergas, J. (1854). Juicio crítico de los poetas españoles contemporáneos. París: Librería de Rosa y Bouret.
  • Mellado y Orejuela, F. de P. (1850). Diccionario Universal de Historia y Geografía, Tomo VIII, Suplemento. Madrid: Establecimiento Tipográfico de Francisco de Paula Mellado.
  • Millán, J. y Romero, M. C. (2008). ¿Por qué es importante la revolución liberal en España? Culturas políticas y ciudadanía en la historia española. En M. Bruguera y C. Schmidt-Novara (eds.). Historia de España contemporánea. Cambio social y giro cultural (pp. 17-43). Valencia: Prensas de la Universidad de Valencia.
  • Natali, F. (2009). Pasquale Cataldi, poeta improvvisatore gallipolino (1807-1867). Tuglie: Tipografia 5 Emme.
  • Pasler, J. (2009). Composing the Citizen: Music as Public Utility in Third Republic France. Berkeley: University of California Press. Disponible en: https://doi.org/10.1525/ 9780520943872.
  • Pérez Núñez, J. (2016). Conmemorar la nación desde abajo. Las celebraciones patrióticas del Madrid progresista, 1836-1840. Historia y Política, 35, 177-202. Disponible en: https:// doi.org/10.18042/hp.35.08.
  • Pérez Roldán, C. (1999). La prensa republicana madrileña durante el siglo xix: «La Igualdad» y «El Combate» como ejemplos de periódicos republicanos. Historia y Comunicación Social, 4, 317-340.
  • Peyrou, F. (2008). Tribunos del pueblo. Demócratas y republicanos durante el reinado de Isabel II. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Prieto Benavent, J. L. (2000). Los puritanos: orígenes del centrismo político en la España del siglo xix [tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Queipo, C. (2015). Élite, coleccionismo y prácticas musicales en La Coruña de La Restauración (ca. 1815-1848): el fondo musical Adalid [tesis doctoral]. Universidad de La Rioja.
  • Queipo, C. (2019a). Redes, élites y sociedades filarmónicas en el Trienio Liberal (1820-1823): los casos de A Coruña y Madrid a través de la prensa. En C. Queipo y M. Palacios (eds.). El asociacionismo musical en España: estudios de caso a través de la prensa (pp. 187-224). Logroño: Calanda Ediciones Musicales.
  • Queipo, C. (2019b). Prácticas musicales y procesos de civilización de la élite financiera y comercial en la España de Femando VII: el caso de A Coruña. En J. M. Imízcoz Beunza, M. García Fernández y J. E. Ochoa de Eribe (eds.). Procesos de civilización: culturas de élites, culturas populares: una historia de contrastes y tensiones (siglos xvi-xix) (pp. 191-212). Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Rodríguez Lozano, G. A. (2006). Joaquín Espín y Guillén (1812-1882): una vida en torno a la ópera española. Cuadernos de Música Iberoamericana, 12, 63-38.
  • Romeo, M. C. (2003). Los mundos posibles del liberalismo progresista. En G. Ramírez Aledón y E. La Parra López (eds.). El primer liberalismo: España y Europa, una perspectiva comparada: foro de debate, Valencia, 25 a 27 de octubre de 2001 (pp. 287-314). Valencia: Biblioteca Valenciana.
  • Romeo, M. C. (2006). La tradición progresista: historia revolucionaria, historia nacional. En M. Suárez Cortina (ed.). La redención del pueblo (pp. 81-114). Santander: Universidad de Cantabria.
  • Scardicchio, A. (2012). Declamazione per la nazione. La parabola degli improvvisatori in Salento i la questione unitaria. Amaltea Trimestrale di Cultura, 7 (4), 33-49.
  • Sierra, M. (2010). La cultura política en el estudio del liberalismo y sus conceptos de representación. En M. Pérez Ledesma y M. Sierra (eds.). Culturas políticas: teoría e historia (pp. 233-261). Zaragoza: Institución Fernando el Católico; Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Simón Montiel, A. (2015). Liszt en la Península Ibérica. Su discurso musical y su reflejo en los medios [tesis doctoral]. Universidad de Málaga. Disponible en: https://bit.ly/3A2TBt3.
  • Sorba, C. (2011). Ernani Hats: Italian Opera as a Repertoire of Political Symbols during the Risorgimento. En J. Fulcher (ed.). The Oxford Handbook of the New Cultural History (pp. 428-452). Oxford: Oxford University Press. Disponible en: https://doi. org/10.1093/oxfordhb/9780195341867.013.0018.
  • Sorba, C. (2015). Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell’età del Risorgimento. Roma; Bari: Laterza.
  • Vilches, J. (2001). Progreso y libertad. El partido progresista en la revolución liberal española. Madrid: Alianza Ensayo.
  • Villarroya, J. T. (1977). Las elecciones de 1844. Revista de Estudios Políticos, 211, 61-122.