De la Pintura al Cómic. Proyecciones intermediales en las narraciones gráficas de Antonio Altarriba

  1. David García-Reyes
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2022

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 683-702

Type: Article

beta Ver similares en nube de resultados
DOI: 10.5209/ARIS.75237 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

The study of comic books and graphic novels is increasingly important in cultural and sociological fields. From an intermedial approach, this article analyses the most important comic books and graphic novels signed by the writer Antonio Altarriba. The implication that Altarriba’s figurative narration offers some of the best lessons to understand how comic books build a space of great complexity and variety, both aesthetically and narratively, adapting national and international references. Specifically, the research tracks and verifies the importance of the universal iconography of painting and art in the imaginary ideas devised by Altarriba and his artistic collaborators between 2005 and 2020. In this creative period, Antonio Altarriba has established as one of the most recognized comic book writers in contemporary graphic narrative.

Bibliographic References

  • Altarriba, A. (1996). Cuerpos entretejidos. Tusquets Editores.
  • Altarriba, A. (2008). La historieta, un medio mutante. Quimera: Revista de literatura, nº 293, pp. 48-55.
  • Altarriba, A. & Castells, R. (1991). Paul Delvaux y la enfermedad de los espejos. De Paul Delvaux y de su viaje al centro del reflejo. Naturaleza y Abstracción, 2, 54-60.
  • Altarriba, A., Castells, R. & Hernández Landazábal, J. (2007). Tintín y el loto rosa. Edicions de Ponent.
  • Altarriba, A. & García, S. (2017). Cuerpos del delito. Dibbuks.
  • Altarriba, A. & Keko. (2014). Yo, asesino. Norma Editorial.
  • Altarriba, A. & Keko. (2017). El perdón y la furia. Museo Nacional del Prado.
  • Altarriba, A. & Keko. (2018) Yo, loco. Barcelona: Norma Editorial, 2018.
  • Altarriba, A. & Keko. Yo, mentiroso. Barcelona: Norma Editorial, 2020.
  • Altarriba, A. & Kim. (2009). El arte de volar. Edicions de Ponent.
  • Altarriba, A. & Kim. (2016). El ala rota. Norma Editorial.
  • Altarriba, A. & Royo, L. (2011). El paso del tiempo. Norma Editorial.
  • Foucault, M. (1981). Esto no es una pipa. Anagrama.
  • Foucault, M. (1999). Entre Filosofía y literatura. Paidós.
  • García-Reyes, D. & Romero Santos, R. (2021). Pictura et sequentia: huellas de las bellas artes en la narración figurativa de Antonio Altarriba entre 1991 y 1977. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación (Ensayos), 125, 119-136.
  • Gubern, R. (2014). De los cómics a la cinematografía. Espacio, Tiempo y Forma, Serie V. Historia Contemporánea, 26, 377-399. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/etfv.26.2014.14504
  • Hernández Landazábal, J. y Altarriba, A. (1991). Detective. Ikusager Ediciones.
  • Juvenal (1996). Sátiras. Gredos.
  • Keko (2002). 4 botas. Edicions de Ponent.
  • Laura & Altarriba, A. (2005). Amores locos. Edicions de Ponent.
  • Laura & Altarriba, A. (2008). El brillo del gato negro. Edicions de Ponent.
  • Le Barbier Ramos, E. (2006). Evolución de la zanfona a través de las imágenes. Liño: Revista anual de historia del arte, 12, 141-151.
  • Lladó, F. (2020). El Perdón y la furia and José de Ribera’s Journey from Faith to Magic. Historical Fiction by Altarriba and Keko. European Comic Art, 13 (2), 64-90. DOI: https://doi.org/10.3167/eca.2020.130204
  • McCloud, S. (1994). Understanding Comics. The Invisible Art. Harper Perennial.
  • Micó Buchón, J. L. (2003). La Iglesia de la Compañía de Quito. Fundación Pedro Arrupe.
  • Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, 6, 43-64. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar
  • Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Prometeo Libros.
  • Rigobello, F. (2016). El cómic erótico español. Análisis sobre el trabajo de Antonio Altarriba. Università Ca’ Foscari.
  • Savater, F. (7 de abril 2015). Sin pecado concebidos. El País, p. 34.
  • Scolari, C. A. (2015). Ecología de los medios. Gedisa.
  • Valenzuela, L. (2015). La máscara: poder y política en la ficción. En Nemrava, D. & Rodrigues-Moura, E. (eds.). Iconofagias, distopías y farsas: ficción y política en América Latina, pp. 189-197. Iberoamericana Vervuert.