Las emociones en el contexto de las situaciones motrices de colaboración-oposición: Un estudio con alumnado de educación primaria.

  1. Rocandio Corcuera, Rubén 1
  2. Ruiz Omeñaca, Jesús Vicente 2
  1. 1 Maestro de Educación Primaria
  2. 2 Centro Riojano de Innovación Educativa y Universidad de La Rioja
Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2022

Issue: 76

Pages: 101-115

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Emotions hold a particular importance in relation to how each person experiences different motor situations, both in formal educational contexts and outside them. The internal logic of these situations is one of the determining elements of the emotions experienced during practice. On this basis, the research detailed in this article focused on uncovering the intensity with which students in the last three years of primary education experience emotions in the context of collaborativeoppositional motor situations. Furthermore, the research aimed to determine whether there are differences in the presence and degree of emotions according to gender, age and extracurricular participation in situations with the same internal logic. From the results it was possible to conclude that the students experienced high and low energy pleasant emotions with intensity and, to a lesser extent, high and low energy unpleasant emotions. Meanwhile, gender was found to be a determinant variable in that girls were more anxious, sad and disappointed and boys were more motivated, calm, confident and satisfied. Age also determined differences in the emotional experiences of the participants, with fourth-grade students being sadder and more embarrassed than sixth-grade students and angrier and more disappointed than fifth-grade and sixth-grade students. Finally, extracurricular activities had a lesser influence on the emotions experienced, with only those who engaged in such activities being more confident.

Bibliographic References

  • Alcaraz Muñoz, V., Alonso, J. I., Yuste, J. L. Jugar en positivo: género y emociones en Educación Física 2016. Universidad de Murcia
  • Bisquerra, R. Educación emocional y bienestar. 2000 Praxis
  • Damasio, A. El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano. 2006 Crítica.
  • Duran, C. Lavega, P. Planas, A. Muñoz, R. Pubill, G. Educación Física emocional en secundaria. El papel de la sociomotricidad”, Apunts.Educación Física y Deportes 2014; 117: 23-32.
  • Jaqueira, A. R., Lavega, P., Lagardera, F., Aráujo, P., Rodrigues, M. Educando para la paz jugando: género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI 2014; 32 (1): 15–32.
  • Lagardera, F., Lavega, P. Introducción a la Praxiología motriz. 2003 Paidotribo
  • Medina Cascales, J. A. Emociones según interacción motriz y su relación con la motivación hacia las áreas del currículo. EmásF, Revista Digital de Educación Física 2015; 37: 70-81
  • Miralles, R; Filella, G., Lavega, P. Educación Física emocional a través del juego en educación primaria. Ayudando a los maestros a tomar decisiones. Retos 2017; 31: 88-93.
  • Nathanson, L., Rivers, S.E., Flynn, L.M., Brackett, M.A. Creating emotionally intelligent schools with RULER. Emotion Review, 2016; 8(4): 1-6.
  • Parlebas, P. Juegos, deporte y sociedad. Léxico de Praxiología motriz. 2010 Paidotribo.
  • Revee, J. Motivación y emoción. 2010 McGraw-Hill.
  • Rovira Bahillo, G., López Ros, V., Lagardera Otero, F., Lavega Burgués, P., March Llanes, J. Un viaje de exploración interior: Emociones y estado de ánimo en la práctica motriz introyectiva. Educatio Siglo XXI 2014; 32(1): 105–126.
  • Zamorano García, M.; Gil Madrona, P.; Prieto Ayuso, A., Zamorano García, D. Emociones generadas por distintos tipos de juegos en clase de Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 2018; 18 (69): 1-26.