La imagen del maestro español, entre el miedo y la parodia (1876-1931)

  1. Ignacio Gil-Díez Usandizaga 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

ISSN: 1989-9289

Year of publication: 2022

Issue Title: Democracias, populismos y dictaduras: del pasado al presente

Issue: 13

Pages: 363-392

Type: Article

DOI: 10.14201/FDP.27752 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Images portraying the teacher and its classroom have played an essential role in the development of educational systems. This paper constitutes a research on the iconographic origin of the representations that were mainly used in Spain between 1876 and 1931. In order to do that european cards from the 16th to the 19th centuries, made using a variety of engraving techniques, that show teachers and pupils, are analyzed. The continuity of some of these characterizations and their Spanish update, identifying the teacher with the traditional Latin dómine, it’s revealing. Its presence, both in the satirical press aimed at adults and in illustrated books for children, reflects it. This image directed towards criticism and entertainment has its compensation, also starring teachers and schoolchildren, representing rewards and penalties in children’s reading books in that same period of time. Contextual factors allow us to position this variety of pictures — the development of schooling and its protagonists, the editors’ intentions in the media in which they appear — but they can not compose a sufficient interpretation without paying attention to the role of the illustrator. The artistic education that he posseses and the resources he manages in his profesión or the influence from other artists are conclusive aspects in order to decide the final meaning, the whole visuality of his images establishing the potencial of their meaning.

Bibliographic References

  • Alpers, S. (1987). El arte de describir. El arte holandés en el siglo xvii. Madrid: Hermann Blume.
  • Armangué, J. (2007). L’obra primerenca de Apel-les Mestres. Del Romanticisme al Naturalisme. Barcelona: Publicacións de L’Abadia de Montserrat.
  • Bove, F. (2018). Nurturing genius in a pigsty: George Morland and the making of the modern artist. (Tesis doctoral inedita). University of East Anglia. Norwich https://ueaeprints.uea.ac.uk/id/eprint/69194/
  • Bozal, V. (1978). La ilustración gráfica del XIX en España. Madrid: Comunicación.
  • Bozal, V. (1980). Los españoles pintados por sí mismos y la Ilustración Romántica. Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 1, 58-81.
  • Bozal, V. (1989). El siglo de los caricaturistas. Madrid: Historia 16.
  • Briongos, H. (2015). El problema salarial de los maestros de primera enseñanza en los debates parlamentarios del congreso de los diputados (1900 a 1923). (Tesis doctoral inédita). Universidad de Burgos. Burgos. https://riubu.ubu.es/handle/10259/4458
  • Bullard, P. (Ed.). (2019). The Oxford Handbook of Eighteenth-Century Satire. Oxford: University of Oxford. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198727835.001.0001
  • Burke, P. (2007). La historial cultural y sus vecinos. Alteridades, 17(33), 111-117. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172007000100011
  • Casado, P. (2006). Diccionario biográfico de ilustradores del siglo xix. Madrid: Ollero y Ramos.
  • Castellani, J. P., Zapata, M. (Eds.) (2007). Texte e Image dans les Mondes Hispaniques et Hispano-Américains. Tours: Presses Universitaires François-Rabelais. https://doi.org/10.4000/books.pufr.6280
  • Chateau, P. (2017). Cultura visual e Historia del Arte. La puesta en evidencia de los Estudios Visuales. UNIVERSUM, 32(2), 15-28. https://doi.org/10.4067/S0718-23762017000200015
  • Costa, A. (2006). El ajuar de la escuela. En A. Escolano (dir.), Historia ilustrada de la escuela en España (pp. 197-218). Madrid: Fundación Germán. Sánchez Rupérez.
  • De Blas, J. (1994). Bibliografía del arte gráfico grabado, litografía, serigrafía: historia, técnicas, artistas. Madrid: Calcografía Nacional.
  • Doizy, G. (2007). Les Corbeaux contre la calotte. La lutte anticléricale par l’image à la Belle Époque. St-Georges-d’Oléron: Editions Libertaires.
  • Escolano A. (2006) La cultura de la escuela en el sistema educativo liberal. En A. Escolano (dir.), Historia ilustrada de la escuela en España (pp. 23-46). Madrid: Fundación Germán. Sánchez Rupérez.
  • Escolano A. (2006) La codificación de la primera manualística. En A. Escolano (dir.), Historia ilustrada de la escuela en España (pp. 219-239). Madrid: Fundación Germán. Sánchez Rupérez.
  • García, J. (2004). Formas y colores: la ilustración infantil en España. Cuenca: Universidad de Castilla- La Mancha.
  • Gil-Díez, I. (1987). Bestias pardas. La balsa de la Medusa, 3, 41-52. https://classic.europeana.eu/portal/es/record/2022702/oai_prensahistorica_mcu_es_1028766.html?q=Bestias+pardas#dcId=1609862114558&p=1
  • Huidobro, C. (coord.) (2012). Durero grabador. Del Gótico al Renacimiento. Obras de la Biblioteca Nacional de España. Santa Cruz de Tenerife: Obra social Caja Canarias.
  • Fuentes Arboix, M. (2014). La sátira política en la primera mitad del siglo XIX. Fray Gerundio (1837–1842). (Tesis doctoral inédita). Universidad de Alicante. Alicante. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/21538
  • Guereña, J. L. (2005). El alfabeto de las buenas maneras. Los manuales de urbanidad en la España contemporánea. Madrid: Fundación Germán Sánchez Rupérez. https://doi.org/10.4000/books.pufr.5655
  • Guereña, J. L. (Ed.) (2007). Image et Transmission des Savoirs dans les Mondes Hispaniques et Hispano-Américains. Tours: Presses Universitaires François-Rabelais.
  • Martín, A. (1978). Historia del comic español: 1875-1939. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Mount, H. T. (1991). The reception of Dutch genre painting in England 1695-1829. (Tesis doctoral inedita). University of Cambridge. Cambridge. https://doi.org/10.17863/CAM.15878
  • Nóvoa, A. (2000). Ways of saying, ways of seeing public images of teachers (19th-20th Centuries). Paedagogica Historica: International Journal of the history of education, 36(1), 21-52. https://doi.org/10.1080/0030923000360102
  • Orenstein, N. (Ed.). (2001). Pieter Bruegel the Elder: Drawings and Prints. New York: Metropolitan Museum.
  • Pozo, M. M. del. (2006). Imágenes e historia de la educación: construcción, reconstrucción y representación de las prácticas escolares en el aula. Historia de la Educación, 25, 291-315. https://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/view/11183
  • Pozo, M. M. del, Braster, S. (2017). Exploring New Ways of Studying School Memories: The Engraving as a Blind Spot of the History of Education. En C. Yanes Cabrera et al. (Eds.). School Memories (pp. 11-27). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-44063-7
  • Rivalan-Guégo, C. (2013). Ramón Sopena, éditeur à la page (Barcelone, début du XXe siècle). Langues néo-latines: Revue des langues vivantes romanes, 364, 77-94.
  • Ruiz, J. (Dir.). (2002). La editorial Calleja, un agente de modernización educativa en la Restauración. Madrid: UNED.
  • Soler, X. (2004). El dibuix a Catalunya. 100 dibuixants que cal coneixer. Barcelona: Associació Conèixer Catalunya.
  • Urdiales, A. (2008). El mejor realista para los niños, Narciso Méndez Bringa (1868-1933). Educación y biblioteca, 166, 18-21. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/119544/EB20_N166_P18-21.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • VV. AA. (2008). Honoré Daumier. Madrid: Fundación Banco de Santander.
  • Viñao, A. (2006). Templos de la patria, templos del saber. Los espacios de la escuela y la arquitectura escolar. En A. Escolano (dir.) Historia ilustrada de la escuela en España (pp. 47-72). Madrid: Fundación Germán Sánchez Rupérez.