Semíramis en clave cómicauna parodia dieciochesca de «La hija del aire»

  1. Cristina Roldán Fidalgo 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Any de publicació: 2021

Volum: 9

Número: 1

Pàgines: 1267-1283

Tipus: Article

DOI: 10.13035/H.2021.09.01.68 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Repositori institucional: lock_openAccés obert Editor

Resum

This paper presents the study and analysis of a parodic scene of La hija del aire of Calderón de la Barca, inserted within a homonymous entremés of the 18th century. The article documents the popularity that the original play reached in the stages of Madrid, and then it pays attention to how parody is inserted in the entremés plot and the procedures carried out to achieve the burlesque deformation of the Calderonian passage. It finishes with the transcription of the text

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez Barrientos, Joaquín, «Pedro Calderón de la Barca en los siglos XVIII y XIX: fragmentos para la historia de una apropiación», en Estado actual de los estudios calderonianos, ed. Luciano García Lorenzo, Kassel, Reichenberger, 2000, pp. 279-324.
  • Andioc, René, Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII, Valencia, Fundación Juan March / Castalia, 1976.
  • Andioc, René, y Coulon, Mireille, Cartelera teatral madrileña (1708-1808), Madrid, Fundación Universitaria Española, 2008.
  • Arellano, Ignacio, «La comedia burlesca», en Historia del teatro español del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1995, pp. 641-659.
  • Bergman, Hannah E., Ramillete de entremeses y bailes (siglo XVII), Madrid, Castalia, 1970.
  • Blanco White, José María, Cartas de España, trad. A. Garnica, Madrid, Alianza, 1977. Clavijo y Fajardo, José, «Pensamiento XX», El Pensador, 1763 (?).
  • Cotarelo y Mori, Emilio, Colección de entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas desde fines del siglo XVI a mediados del XVIII, Madrid, Bailly-Baillière, 1911.
  • Crespo Matellán, Salvador, «La parodia en el teatro de Ramón de la Cruz», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo. Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII, 9, 2001, pp. 47-77.
  • Cruz, Ramón de la, Teatro, o colección de los sainetes y demás obras dramáticas de D. Ramón de la Cruz y Cano, Madrid, Imprenta Real, 1786.
  • García Lorenzo, Luciano, «La comedia burlesca en el siglo XVII. Las mocedades del Cid, de Jerónimo de Cáncer», Segismundo. Revista hispánica de teatro, 13 (25-26), 1977, pp. 131-147.
  • Leira Sánchez, Amelia, «La moda en España durante el siglo XVIII», Indumenta. Revista del Museo del Traje, 0, 2007, pp. 87-94.
  • Mata Induráin, Carlos, «Comicidad y parodia en la comedia burlesca del Siglo de Oro: El Hamete de Toledo, de tres ingenios», en Actas del V Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO), coord. Christoph Strosetzki, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2001, pp. 881-891.
  • Mata Induráin, Carlos, «La mujer en la comedia burlesca del Siglo de Oro», en Damas en el tablado, ed. Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal y Almudena García González, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 2009, pp. 283-299.
  • Pessarrodona, Aurèlia, Jacinto Valledor y la tonadilla, Sant Cugat, Arpegio, 2018.
  • Roldán Fidalgo, Cristina, «Del llanto a la risa: La recepción de El mayor monstruo del mundo de Calderón de la Barca en la tonadilla escénica», Dieciocho, 41.1, 2018, pp. 7-22.
  • Sala-Valldaura, Josep María, El sainete en la segunda mitad del siglo XVIII. La Mueca de Talía, Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, 1994.
  • Taravacci, Pietro, «Espacio, tiempo y memoria en el juego metateatral de la comedia burlesca», en Comedia burlesca y teatro breve del Siglo de Oro, ed. Alain Bègue, Carlos Mata Induráin y Pietro Taravacci, Pamplona, Eunsa, 2013, pp. 241-254.