Baile, ruido y algarabíaun acercamiento a la interpretación de las “folías portuguesas”

  1. Roldán Fidalgo, Cristina 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Revista Historia Autónoma

ISSN: 2254-8726

Year of publication: 2021

Issue Title: Revista Historia Autónoma

Issue: 18

Pages: 43-57

Type: Article

DOI: 10.15366/RHA2021.18.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Historia Autónoma

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Throughout history, the term “folia” has been used to designate different literary and musical manifestations, which has contributed to the confusion that prevails today about its meaning. At the end of the 15th century and during the 16th century, the name “Portuguese folias” was used to refer to a performance in which dance, racket and noise seem to have been the protagonists, and whose distinctive characteristics are still little known. The present paper aims to shed light on these “folias” through contemporary sources.

Bibliographic References

  • Apro, Flávio, Folías de Espanha: o eterno retorno, Tese (doutorado em Música), Universidade de São Paulo, Escola de Communicação e Artes, Brazil, 2009.
  • Borrego, Esther, “Portugal y los portugueses en el teatro cómico breve del siglo XVII: de los entremeses a los villancicos”, Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro, 3, 2 (2015), pp. 49-69. https://doi.org/10.13035/H.2015.03.02.05
  • Cacho, María Teresa, “La folía de España”, en Profeti, Maria Grazia (ed.), Follia – Follie, Firenze, Alinea Editrice, 2006, pp. 73-100.
  • Cartas de Felipe II a sus hijas, Bouza, Fernando (ed.), Madrid, Akal, 1998.
  • Cotarelo y Mori, Emilio, Colección de entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas desde fines del siglo XVI a mediados del XVIII, Madrid, Bailly-Baillière, 1911.
  • Esses, Maurice, Dance and Instrumental Diferencias in Spain During the 17th and Early 18th, New York, Pendragon Press, 1992, vol. I.
  • Ferrer Valls, Teresa, La práctica escénica cortesana: de la época del Emperador a la de Felipe III, London, Tamesis Books, 1991.
  • Fiorentino, Giuseppe, Folía. El origen de los esquemas armónicos entre tradición oral y transmisión escrita. DeMusica 17, Kassel, Reichenberger, 2013.
  • Gombosi, Otto, “The cultural and folkloristic background of the Folia”, en Papers of the American Musicological Society, I (1948), pp. 88-95.
  • González de Amézcua y Mayo, Agustín, Isabel de Valois, reina de España (1546-1568). Estudio biográfico, Madrid, Gráficas Ultra, 1949, vol. III.
  • Horozco, Sebastián de, Relaciones históricas toledanas, Toledo, I.P.I.E.T., 1981.
  • Hudson, Richard, “The Folia dance and Folia formula in 17th Century Guitar Music”, Musica Disciplina, 25 (1971), pp. 119-221.
  • Paz y Meliá, Antonio, Sales españolas o agudezas del ingenio nacional, Madrid, Impresor de Cámara de Su Majestad, 1890, pp. 186-187.
  • Relación de la real tragicomedia con que los padres de la Compaña de Jesús en su colegio de S. Antón de Lisboa recibieron a la Majestad Católica de Felipe II de Portugal, y de su entrada en este Reino, con lo que se hizo en las Villas y Ciudades en que entró. Recogido todo verdaderamente y dedicado al Excelentísimo señor Don Theodosio segundo, duque de Braganza &c. Por Juan Sardina Mimoso, sacerdote, natural de Setubal, Lisboa, Impreso por Jorge Rodríguez, 1620, 48v.-49r.
  • Resende, García de, Vida e feitos d´el-rey Dom João II, Ed. Evelina Verdelho, Coimbra, Universidad de Coimbra, 2007.
  • Rey, Juan José, Danzas cantadas en el renacimiento español, Madrid, Sociedad Española de Musicología, 1978.
  • Sachs, Curt, World History of the Dance, New York, W.W. Norton & Company Inc., 1937.
  • Santa Cruz, Alonso de, “Cómo vino a Barcelona una armada que el Rey de Portugal envió al Emperador, y la armada de las galeras del Príncipe Andrea Doria, y la que trajo de Málaga el Marqués de Mondéjar, con la que salió de Vizcaya, todas muy proveídas de gente de guerra y artillería”, en Crónica del Emperador Carlos V, Madrid, [s.n.], 1920-1925, p. 255.
  • Sasportes, José y António Pinto Ribeiro, História da dança em Portugal, Portugal, Imprensa Nacional Cada da Moeda, 1991.
  • Simón Díaz, José (ed.), Relaciones de actos públicos celebrados en Madrid (1541-1659), Madrid, Instituto de Estudios Madrileños, 1982.
  • Weber de Kurlat, Frida, “Gil Vicente y Diego Sánchez de Badajoz. A propósito del Auto da Sebila Casandra y de la Farsa del juego de cañas”, en Filología, 9 (1963), pp. 119-162.
  • Weber de Kurlat, Frida, “Acerca del portuguesismo de Diego Sánchez de Badajoz. Portugueses en farsas españolas del siglo XVI”, en David Kossoff, Aron y José Amor y Vázquez (coords.), Homenaje a W. Fichter, Madrid, Castalia, 1971, pp. 785-800.