Educación literaria, textos grecolatinos y género desde un enfoque performativo

  1. Ibarzo Joven, Claudia 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Lenguaje y textos

ISSN: 1133-4770 2530-0075

Year of publication: 2021

Issue: 53

Pages: 129-139

Type: Article

DOI: 10.4995/LYT.2021.13651 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Lenguaje y textos

Abstract

This proposal explores the teaching possibilities that Judith Butler’s gender performativity yields to literary education and classical culture. A theoretical framework links these three elements, which are involved in the Latin curriculum. Also, the contributions of their didactic usage to the construction of the students’ reader and gender identity will be featured. This exposition includes criteria for an appropriate text selection for these educational purposes, and it offers conclusions on the viability of the proposal.

Bibliographic References

  • Austin, J. L. (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones. Barcelona: Paidós (=Oxford: The Clarendon Press).
  • Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
  • Beard, M. (2018). Mujeres y poder: un manifiesto. Barcelona: Crítica.
  • Beauvoir, S. de (1998). El segundo sexo. Vol. I, los hechos y los mitos. Madrid: Cátedra.
  • Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós (=Nueva York: Routledge. 1990).
  • Carbonell Manills, J. (2000). Literatura latina y competencia literaria, Capsa. Revista de didáctica de lenguas y cultura clásicas, 1. 9-21.
  • Cerrillo Torremocha, P. C. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Barcelona: Octaedro.
  • Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.
  • Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores (=Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag).
  • Foucault, M. (2010). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. Madrid: Alianza.
  • Garrido González, E. (2011). Panorámica de los estudios de género en la antigüedad. En R. López Gregoris y L. Unceta Gómez (Eds.), Ideas de mujer. Facetas de lo femenino en la antigüedad (pp.19-36). San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante.
  • González, J. (2016). Performatividad de la ficción en la novela argentina contemporánea. Relaciones de género en Griselda Gambaro, Sylvia Molloy, Perla Suez [Tesis Doctoral]. Toulouse: Université Toulouse-Le Mirail.
  • Lillo Redonet, F. (2013). Enseñar literatura latina en la ESO y el Bachillerato: reflexiones y sugerencias prácticas. Thamyris, 4. 63-80.
  • Loraux, N. (1984). Le corps étranglé: quelques faits et beaucoup de répresentations. En T. Yah (Ed.), Du châtiment dans la cité: supplices corporels et peine de mort dans le monde antique. Roma-París: L’École français de Rome-Éds de Boccard.
  • Margallo, A. M. (2011). La educación literaria como eje de la programación. En U. Ruiz Bikandi (Coord.), Didáctica de la lengua castellana y la literatura (pp. 167-186). Barcelona: Graó.
  • Mendoza Fillola, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Archidona: Ediciones Aljibe.
  • Otón Sobrino, E. (1992). La lectura de textos latinos. En J. Lasso de la Vega y Sánchez (Dir.), La enseñanza de las lenguas clásicas (pp. 115-126). Madrid: Ediciones Rialp.
  • Rabinowitz, N. S. (1991). Introduction. En A. Richlin and N. S. Rabinowitz (Coords.), Feminist Theory and the Classics (pp. 1-20). Nueva York-Londres: Routledge.
  • Reyzábal, M. V. y Tenorio, P. (1992). El aprendizaje significativo de la literatura. Madrid: La Muralla.
  • Rodríguez Blanco, M. E. (2011). Mujeres monstruo y monstruos de mujer en la mitología griega. En R. López Gregoris y L. Unceta Gómez (Eds.), Ideas de mujer. Facetas de lo femenino en la antigüedad (pp. 65-92). San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante.
  • Unceta, L. (2011). De profesión, maga. En R. López Gregoris y L. Unceta Gómez (Eds.), Ideas de mujer. Facetas de lo femenino en la antigüedad (pp. 317-342). San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante.
  • Wittgenstein, L. (2009). Tractatus lógico-philosophicus. Madrid: Gredos (=Nueva York: Routledge. 1981).
  • Wittig, M. (2005). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Madrid: Egales.