Hacia la coeducaciónanálisis de los libros de Lengua castellana y literatura de 2.º de Bachillerato

  1. Vila Carneiro, Zaida 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2020

Volume: 22

Issue: 2

Pages: 86-112

Type: Article

DOI: 10.17561/ADE.V22N2.5663 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

This study offers a gender analysis of four Spanish Language and Literature textbooks for second-year High School students. Three main issues were considered, namely the texts, the illustrations, and the presence of women writers. The aim is to detect the possible existence of androcentric bias in the teaching materials and to contribute to improve the design of textbooks.

Bibliographic References

  • Alonso, S., López, A., Lumbreras, P. & Pérez, A. (2016). Lengua castellana y Literatura 2. Barcelona: Casals.
  • Blanco García, N. (2000). El sexismo en los materiales educativos de la E.S.O, Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
  • Braga Blanco, G. & Belver Domínguez, J. L. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense De Educación, 27 (1), 199-218. Recuperado de https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
  • Díez Gutiérrez, E. J. & Guamán Hernández, A. (coords.). (2013). Educación Pública: de tod@s para tod@s Las claves de la "marea verde". Albacete: Bomarzo / Malabá.
  • García Alonso, O., González Gómez, S., Muniozguren Lezcano, J. M., Palella Fortes, V., Polanco Pérez, M., Ramírez García, M. J., Saffouri Martín, N. & Sanz Martínez, M. R. (2019). Lengua castellana y Literatura. 2.º Bachillerato. Marea Verde. Recuperado de [https://sites.google.com/view/lenguamareaverde]
  • IMOP. (2000). La transmisión de los modelos femenino y masculino en los libros de la enseñanza obligatoria. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Lobato Morchón, R. & Lahera Forteza, A. (2016). Lengua castellana y Literatura. 2 Bachillerato. Madrid: Oxford University Press.
  • López, F. J., Navarro Torre, L., Pérez Andrés, M. D. & Prados Benítez, I. (2016). Lengua y Literatura. 2 Bachillerato. Madrid: Santillana.
  • López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la E.S.O: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308. Recuperado de [http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2014/363/re363-12.html]
  • Luengo González, M. R. & Blázquez Entonado, F. (2004). Género y libros de texto. Un estudio de estereotipos en las imágenes. Badajoz: Instituto de la Mujer en Extremadura.
  • Peñalver Pérez, R. (2001). Análisis del sexismo en los libros de texto de E.S.O. Murcia: Secretaría Sectorial de la Mujer y de la Juventud de la Región de Murcia.
  • Sánchez Dueñas, B. (2012). La perspectiva de género en la literatura aurisecular, Didáctica. Lengua y Literatura, 24, 411-431. Recuperado de https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2012.v24.39933
  • Subirats, M. (coord.). (1993). El sexismo en los libros de texto: análisis y propuesta de un sistema de indicadores. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales-Instituto de la Mujer.
  • Terrón Caro, M. T. & Cobano-Delgado, V. (2008). El papel de la mujer en las ilustraciones de los libros de texto de educación primaria. Foro de Educación, 10, 385-400. Recuperado de [https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/166]