Reflexiones sobre el Absentismo en las aulas Universitarias

  1. Raya Diez, Esther 1
  2. Navaridas Nalda, Fermin 2
  1. 1 Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Universidad de la Rioja, España
  2. 2 Facultad de Letras y de la Educación, Universidad de la Rioja, España
Revista:
European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

ISSN: 2530-0776 2340-924X

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: June 2021 Early View

Volume: 9

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.32457/EJPAD.V9I1.1403 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

Repositorio institucional: lock_openAcceso aberto Editor

Resumo

In this work, significant attendance is defined as the extent to which students perceive that the taken classes promote their personal and professional development and contribute to the acquisition of basic and specific skills defined in their university degree program. Based on this approach, the problem under study focuses on the teachers’ concern regarding the increase in university student absenteeism that is particularly observed in lectures. To answer this problem, the following objectives were proposed: a) to describe the behavior of attending large group classes in undergraduate degrees; b) to identify the factors associated with absenteeism behaviors in university students; and c) to understand which are the most valued aspects by students concerning significant attendance. The methodological design for collecting information adopted a mixed approach, combining qualitative and quantitative research techniques. The statistical universe of this study includes the four universities that make up the Campus Iberus. A focus group was established with university teachers and then a structured questionnaire was passed to their students, which belong to different courses and grades. Among the conclusions of this study, it should be noted that the problem of absenteeism is a complex phenomenon that must be analyzed from multifactorial approaches. In the new scenario of Higher Education, it should be kept in mind what is expected of physical presence in the university classroom so that the attendance is really significant.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Tapia, J. (2005). La motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. En Ministerio de Educación y Ciencia. La orientación escolar en centros educativos.(pp.209-242).Madrid: MEC.
  • Álvarez, P. R. y López, D. (2011). El absentismo en la enseñanza universitaria : un obstáculo para la participación y el trabajo autónomo del alumnado. Bordón, 63(3), 43-56 https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29054
  • Benedetto, Humberto (2020) Un mundo de contradicciones secundarias: La Post Globalización? En Parlamento del Mercosur, disponible en: https://tinyurl.com/y4dth52u
  • Comunicado de Londres, Hacia el Espacio Europeo de Educación Superior: respondiendo a los retos de un mundo glo- balizado, Londres 17-18 de mayo de 2007. En: https://tinyurl.com/y63gleua
  • Crespo, N. M.T. Palomo & M. Méndez, “El efecto del absentismo universitario en el expediente académico y en la percepción de sus causas” EDUCADE. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas , 3, pp. 47-65, 2012
  • Dashputra, A.; Kulkarni, M.; Chari, S. y Date, A. (2015). Medical students’ absenteeism in class: Reasons and remedies, Journal of Educational Research and Studies, 3(1), 24–29. Davis F. (1989): “Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology”, MIS Quarterly, 13(3), pp. 319–340.
  • Davis, F. D. (1985): A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information Systems: Theory and Results. Massachusetts Institute of Technology.
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989): User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982–1003.
  • De Miguel, M. 2006; (dir.) Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior Oviedo: Ediciones Universidad de Oviedo, 2006.
  • Declaración de Bolonia, Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Declaración conjunta de los ministros europeos de enseñanza reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999. Retrieved from: https://tinyurl.com/y5vz2g5n
  • Del Moral, L., L. Navarro y M. García “Absentismo estudiantil en la Escuela Universitaria de Estudios Empresarial de la Universidad de Sevilla” in El absentismo en las aulas universitarias. El caso de la escuela universitaria de estudios empresariales de la Universidad de Sevilla (J.L. Jiménez y A. Rodríguez eds.) 15-58, Sevilla: Grupo Editorial Universitario, 2010
  • Jiménez, J.L. & A. Rodríguez, El absentismo en las aulas universitarias. El caso de la escuela universitaria de estudios empresariales de la Universidad de Sevilla. Sevilla: Grupo Editorial Universitario, 2010
  • López, J.L.“Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias”, Revista de Educación, 356, pp. 279-301., 2011
  • Magobolo, G.N. & B.D. Dube, “Factors influencing high absenteeism rate of student nurses in clinical areas at a nursing college in the Lejweleputswa Distric.” Curationis, 42(1), a1985, https://doi.org/10.4102/curationis.v42i1.1985, 2019
  • Mahmoud , S.S. “An analytical study into absenteeism in Saudi higher education institutions: Causes and possible solutions.” IOSR Journal of Research & Method in Education, 7(5), 20–31. 2017
  • Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (2019). Datos y cifras del Sistema universitario español: Publicación 2018-2019. Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Recuperado de: https://tinyurl.com/yyqajrd4
  • Navaridas, F.; Jiménez, M.A. & Fernández, R.(2016). El aprendizaje de competencias en la Universidad: expectativas predictivas y niveles de confirmación de los estudiantes. Revista Española de Pedagogía, 74 (64), pp. 337-356.
  • Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in Education: Theory, Research and Applications (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Rao, B.T., K. Valleswary, K., M.S.D.P. Nayak & N.L. Rao, “Reasons for Absenteeism among the Undergraduate Medical Students Attending for Theory Classes in Rajiv Gandhi Institute of Medical Sciences (RIMS) Ongole, Prakasam District of
  • Andhra Pradesh: A Self Review”. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) 6(4), 11-19, 2016;
  • Saldaña, E. (2010) Matices de la educación en la condición postglobal, Matices. Revista de Postgrado. Universidad Nacional Autónoma de Nuevo México, Vol. 5, No13, pp.261-280
  • Thekedam, J.S. & Kottaram, J.S., 2015, Strategic intervention techniques to reduce chronic absenteeism and truancy among students, International Journal of Management & Business Studies 5(2), 1–14.
  • Unión Europea (2019). Monitor de la Educación y la Formación de 2019. España. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. http://sepie.es/doc/comunicacion/publicaciones/2020/et-monitor-report-2019-spain_es.pdf
  • Venkatesh, V. & F.D. Davis, F. D. “A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies2. Management Science, 46(2), 186-204, 2000