El entremés de los degollados, de Calderón de la Barca, y su deuda con la mitología clásica

  1. Juan Antonio Martínez Berbel 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2020

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 321-338

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2020.08.02.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The present work tries to analyze Pedro Calderón de la Barca’s short work entremés de Los degollados, and its possible mythological source: the love affairs of Aphrodite and Ares, as well as the discovery of both by her husband, Hephaestus. The typological characteristics of the work and the possible Renaissance sources that could serve as inspiration for the author are analyzed

Bibliographic References

  • Alonso Hernández, José Luis, y Huerta Calvo, Javier, Historia de mil y un Juanes (onomástica, literatura y folklore), Salamanca, Universidad de Salamanca, 2000.
  • Arellano, Ignacio, Poesía satírico burlesca de Quevedo, Pamplona, Eunsa, 1984. Reimpreso en Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2003.
  • Buezo, Catalina, «El sacristán fariseo. Edición de un entremés inédito y apuntes sobre la figura del fariseo», Criticón, 50, 1990, pp. 93-112.
  • Buezo, Catalina, y Plaza Carrero, Nuria, «Tipología de las formas breves», en Historia del teatro breve en España, Teatro breve español III, Siglos XVI-XX, dir. J. Huerta Calvo, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2008, pp. 63-119.
  • Bustamante, Jorge de, Las Metamorfoses o Transformaciones del muy excelente poeta Ovidio, ed. María Jesús Franco Durán, Würzburg / Madrid, Clásicos Hispánicos, 2017.
  • Calderón de la Barca, Pedro, No hay burlas con el amor, ed. Ignacio Arellano Ayuso, Universidad de Navarra, Eunsa, 1981.
  • Calderón de la Barca, Pedro, Los degollados, en Entremeses, jácaras y mojigangas de Calderón para sus autos sacramentales, ed. Agustín de la Granja, Granada, Universidad de Granada, 1982.
  • Calderón de la Barca, Pedro, Los degollados, en Teatro breve de los siglos XVI y XVII, ed. Javier Huerta Calvo, Madrid, Taurus, 1985.
  • Calderón de la Barca, Pedro, Los degollados, en Teatro cómico breve, ed. María Luisa Lobato, Kassel, Edition Reichenberger, 1989.
  • Granja, Agustín de la, «Cinco obras atribuibles a Calderón», Bulletin Hispanique, vol. 86, núms. 3-4, pp. 355-378.
  • Homero, La Odisea, ed. José Luis Calvo Martínez, Madrid, Cátedra, 1987.
  • Huerta Calvo, Javier, Teatro breve de los siglos XVI y XVII, Madrid, Taurus, 1985. La Ulixea de Homero; traducida de griego en lengua castellana por el secretario Gonzalo Pérez, ed. Juan Ramón Muñoz Sánchez, Málaga, Universidad de Má-laga, 2015 (Anejos de Analecta Malacitana, 99).
  • Martínez Berbel, Juan Antonio, El mundo mitológico de Lope de Vega: siete comedias mitológicas de inspiración ovidiana, Madrid, Fundación Universitaria Española, 2003.
  • Martínez López, María José, El entremés: radiografía de un género, Toulouse, Presses Universitaires du Midi, 1997.
  • Ovidio, Las metamorfosis, ed. Juan Francisco Alcina, Madrid, Planeta, 1990.
  • Pérez de Moya, Juan, Philosofía secreta de la gentilidad, ed. Carlos Clavería, Madrid, Cátedra, 1995.
  • Rull Fernández, Enrique, «En torno a un entremés anónimo, su posible atribución y otras cuestiones calderonianas», Segismundo, vol. 14, núms. 27-32, 1978-1980, pp. 171-180.
  • Rull Fernández, Enrique, «El entremés Los degollados y su posible atribución a Calderón», en El teatro menor en España a partir del siglo XVI, Madrid, CSIC, 1983, pp. 203-210.
  • Rull Fernández, Enrique, y Torres Martínez, José Carlos de, «Manuscritos calderonianos de autos sacramentales», en Segismundo, vol. 8, núms. 15-16, 1972, pp. 91-135.
  • Vega Carpio, Félix Lope de, ¡Ay, verdades, que en amor…!, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2002. Edición digital a partir de: Veintiuna parte verdadera de las comedias de Lope de Vega Carpio, Madrid, viuda de Alonso Martín, 1635. Disponible en internet: