Democraciaiconografía política de los conceptos fundamentales de la modernidad

  1. Gonzalo Capellán de Miguel 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

ISSN: 1575-0361 1989-063X

Year of publication: 2020

Issue: 44

Pages: 173-217

Type: Article

DOI: 10.18042/HP.44.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The meanings of some modern political key concepts were set in the social imaginary not only by means of different kinds of texts and of speeches. Images also played a key role in the representation of concepts and were strategically used in the political fights aiming to connote and resignify them. Cartoons are a sort of pictures which became especially important during the historical process when the political iconography of key modern concepts was shaped. Cartoons were widely widespread through the illustrated press that combining graphic humor and political satires had an increasing popularity. The historical making of the meanings of the concepts from a visual narrative that blended ideas and symbols is here illustrated by a case study: democracy. Specifically this article tries to reconstruct the use of images of democracy from the first modern allegories included in the treatises on iconology published in the 17th Century to the World War II. In so doing, particular attention is paid to some historical moments when both the understanding and the meaning of democracy underwent major changes.

Funding information

Este trabajo se ha desarrollado en el marco del proyecto de investigación HAR2017-84032P, del Plan Nacional de I+D+i, financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad.

Funders

Bibliographic References

  • Alberú, M. C. (1995). La ciencia de las imágenes: a propósito de la iconología por figuras de Gravelot y Couchin. México: Universidad Iberoamericana.
  • Album di 32 caricature politiche e di emblemi relativi alla rivoluzione francese in Italia (1799).
  • Agulhon, M. (1981) [1979]. Marianne into Battle. Republican imagery and Symbolism in France, 1789-1880. Cambridge: Cambridge University Press..
  • Agulhon, M. (2016). Política, imágenes, sociabilidades. De 1789 a 1989. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Benson, T. (2008). Low and the Dictators. London: The Political Cartoon Society.
  • Benson, T. (2019). David Low Censored. London: The Political Cartoon Society.
  • Burke, P. (2001). Eyewitnessing. The Uses of Images as Historical Evidence. London: Reaktion Books.
  • Boudard, J. B. (1766) [1759]. Iconologie, tirée de divers auteurs: ouvrage utile aux gens de lettres, aux poètes, aux artistes, et généralement à tous les amateurs des beaux-arts. Viena: JeanThomas de Trattnern.
  • Brazier, N. (1838). Musée de la caricature, ou Recueil des caricatures les plus remarquables, publiées en France depuis le quatorzième siècle jusqu’ à nos jours. Paris.
  • Capdevila, J. (2012). La figura femenina en la prensa satírica española del siglo xix. Tebeosfera, 9. Disponible en: https://bit.ly/2GJqm8s.
  • Capellán, G. (2013). Los «momentos conceptuales». Una nueva herramienta para el estudio de la semántica histórica. En J. Fernández Sebastián y G. Capellán (eds.). Conceptos políticos, historia y tiempo (pp. 195-233). Santander: Universidad de Cantabria.
  • Castellanos, B. S. de (1850). Iconología cristiana y gentilicia. Compendio del sistema alegórico y diccionario manual de la iconología universal. Madrid: Imprenta de D. B. González
  • Conze, W. (1993). Prospettive. En Conze et al. Democrazia. I concetti della política. Venecia: Marsilio.
  • Christin, O. (1991). Une révolution symbolique: l’ iconoclasme huguenot et la reconstruction catholique. Paris: Minuit.
  • Cranach, Lucas (1972 [1521]). Passional Christi und Antichristi. Union Verlag.
  • Curtis, Neal (ed.) (2010). The Pictorial Turn. London: Routledge.
  • Desbrousses, H., Pelloile, B. y Raulet, G. (eds.) (2003). Le peuple. Figures et concepts. Entre identité et souveraineté. Paris: François-Xavier de Guilbert.
  • Elorza, A. (1988). Luis Bagaría. El humor y la política. Barcelona: Editorial Anthropos
  • Fernández Sebastián, J. y Capellán, G. (2018). Democracy in Spain: An Ever-Expanding Ideal. En J. Innes y M. Philp (eds.). Re-imagining Democracy in the Mediterranean (pp. 53-74). Oxford: Oxford University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1093/ oso/9780198798163.003.0003.
  • Fuentes, J. F. (2019). Totalitarianisms: the Closed Society and Its Friends. A history of Crossed Languages. Santander: Universidad de Cantabria. Disponible en: https://doi. org/10.22429/Euc2019.011.
  • Gombrich, E. H. (1940). Caricature. London: Penguin Books.
  • Gómez, S. A. (2005). Caras y caretas: el semanario como caricatura. Estudios del ISHIR, 12, 23-45.
  • Gravelot, H. F. y Cochin, Ch. E. (1791). Iconologie par figures, ou Traité de la science des allégories. Paris: Le Pan.
  • Gravelot, H. F. y Cochin, Ch. E. (1866). Iconología o tratado de alegorías y emblemas. México: Imprenta Económica.
  • Guizot, F. (2019). De la democracia en las sociedades modernas. Santander: Ediciones de la Universidad de Cantabria. Disponible en : https://doi.org/10.22429/Euc2019.030.
  • Haywood, I. (2013). Romanticism and Caricature. Cambridge: Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO9781107360020.
  • Junge, K. y Postoutenko, K. (2011). Asymetrical Concepts after Reinhart Koselleck. Historical Semantics and Beyond. Bielefeld: Transcript Verlag. Disponible en: https://doi. org/10.14361/transcript.9783839415894.
  • Kahn, M. A. y West, R. S. (2014). What Fools these Mortals Be! The Story of Puck. San Diego: IDW Publishing.
  • Kean, J. (2009). The Life and Death of Democracy. New York: Simon and Schuster.
  • Kerr, D. S. (2000). Caricature and French Political Culture 1830-1848 Charles Philipon and the Illustrated Press. Oxford: Oxford University Press..
  • Laguna Platero, A. y Martínez Gallego, F. A. (2015): Eduardo Sojo, el Quijote de la caricatura. IC: Revista Científica de Información y Comunicación, 12, 111-134.
  • Langlois, C. (1988), La caricature contre-révolutionnaire. Paris: Presses du CNRS.
  • Larrère, M. (2018). L' Histoire par l’ image. Disponible en: https://bit.ly/35s8wB5.
  • Mitchell, W. J. T. (1986). Iconology. Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press. Disponible en: ttps://doi.org/10.7208/chicago/9780226148052.001.0001.
  • Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W. J. T. (2017). ¿Qué quieren las imágenes? Vitoria: Sans Soleil Ediciones.
  • Oncina, F. (2011). El giro icónico en la memoria. El caso de Reinhart Koselleck. En F. Oncina y M. E. Cantarino (eds.). Estética de la memoria (pp. 123-148). Valencia: Universitat de València; Museu Valencià de la Illustració i de la Modernitat.
  • Oncina, F. (2013). Semántica histórica, iconología de la muerte y modernidad en Reinhart Koselleck. En J. Fernández Sebastián y G. Capellán (eds.). Conceptos políticos, historia y tiempo (pp. 235-269). Santander: MacGraw-Hill; Universidad de Cantabria.
  • Palmer, R. (2013). The Age of Democratic Revolution. Princeton: Princeton University Press. Pastoreau, M. (2017). Red. The History of a Color. Princeton: Princeton University Press. Peyrou, F. (2008). Tribunos de la plebe. Demócratas y republicanos durante el reinado de Isabel II. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Reichardt, R. y Kohle, H. (2008). Visualizing the Revolution. Politics and Pictorial Arts in Late Eighteenth-century France. London: Reaktion Books.
  • Reichardt, R. y Lüsebrink, H. J. (1997). The Bastille. A history of a Symbol. Durham: Duke University Press. Disponible en: https://doi.org/10.2307/j.ctv1220k1w.
  • Richter, M. (1995). The History of Politial and Social Concepts. An introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Ripa, C. (1987). Iconología. Madrid: Akal.
  • Sebastián de Castellanos, B. (1850). Iconología cristiana y gentilicia. Compendio del sistema alegórico y diccionario manual de la iconología universal. Madrid: E. González.
  • Seymur-Ure, C. y Schoff, J. (1985). David Low. London: Secker and Warburg.
  • Wilson, W. (1917). Address of the President of the United States Delivered at a Joint Session of the Two Houses of Congress. Washington: Government Printing Office.