Tipos de consensos y estrategias de reparto en pequeños grupos en 4 años"Operación Lacasitos"

  1. Salgado Somoza, María 1
  2. Jiménez Gestal, Clara 2
  3. Berciano Alcaraz, Ainhoa 3
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  3. 3 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia

ISSN: 2254-8351

Year of publication: 2020

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 1-11

Type: Article

DOI: 10.24197/EDMAIN.1.2020.1-11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The meaning of quantity and the problems associated with making decisions about allocations have been part of human history. There have been, and are, many socio-cultural researchesabout this topic, due to the social problems associated with the decision-making involved. In this article, however, we focus our interest on the study of this type of distributions from a mathematical point of view; more specifically, we intend to analyse the type of consensus and strategies that arise spontaneously when 4-year-old children are faced with the resolution of an non-exactdistribution problem for the first time in small groups. To this end, an experiment was carried out with 19 children in the 4-year-old classroom, divided into 5 groups. The results show that the strategies of distribution a priori are associated with aspects as diverse as the colour or the type of grouping done, but a posteriori, after group mediation, the distributionis carried out in an equitableway, prioritizing the criterion associated with the quantity, but proposing different modes of distributionsand remainders

Bibliographic References

  • Citas Alsina, A. (2019). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Barcelona: Graó.
  • Alsina, A., Aymerrich. C. y Barbe C.(2008). Una visión actualizada de la didáctica de la matemática en educación infantil. Uno, 47, 10-19.
  • Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J.M., Giménez, J. y Torra, M. (2007). Enseñar matemáticas. Barcelona: Graó.
  • Berciano Alcaraz, A. (2007). Matemáticas en el Antiguo Egipto, En M. Macho y R. Ibañez (eds.), Un paseo por la geometría (pp. 116-137). Leioa: UPV/EHU.
  • Berciano Alcaraz, A. (2011). Uso cotidiano de la aritmética en el Antiguo Egipto, SIGMA: revista de matemáticas= matematika aldizkaria, 36, 181-193.
  • Baroody, A.J. (1997). El pensamiento matemático de los niños. Madrid: Aprendizaje–Visor.
  • Castro, E. (2008). Resolución de problemas: ideas, tendencias e influencias en España. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. Blanco (Eds.), Investigación en educación matemática XII (pp. 113-140). Badajoz: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Castro, E. y Castro, E. (2016). Matemáticas en Educación Infantil. En Castro y Castro. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Infantil (pp. 19-39). Madrid: Pirámide.
  • Carpenter, T. P., Fennema, E., Franke, M. L., Levi, L., & Empson, S. B. (1999). Children’s mathematics: Cognitively guided instruction. Portsmouth: Heinemann.
  • Chamorro, M. C. (2008). Didáctica de las Matemáticas. Madrid: Pearson: Prentice- Hall.
  • Clements, D.H. (2004). Major themes and recommendations. In D. H. Clements, J. Sarama, & A. M. DiBiase (eds.), Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education (pp. 7-72). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • De Castro, C. y Escorial, B. (2007). Resolución de problemas aritméticos verbales en la Educación Infantil: Una experiencia de enfoque investigativo. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación, Monografía IX, pp. 23-47.
  • Dickson, L., Brown, M. y Gibson, O. (1991). El aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Labor.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures. Kluwer Academic Publishers: Dordrecht.
  • Fuson, K.C., Clements, D. H. y Beckman, S. (2009). Focus in prekindergarten: Teaching with currriculum focal points. Reston, VA/Washington, DC: National Council of Teachers of Mathematics & Naeyc.
  • López de la Fuente, M. E. (2015). Problemas verbales de reparto igualatorio en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia. 4(1), 48-81. http://www.edma0-6.es/index.php/edma0-6
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston: National Council of Teachers of Mathematics (Trad. Castellana, Principios y estándares para la educación matemática. Sevilla: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales, 2003).
  • Morris, K (1990). Mathematical Thought From Ancient to Modern Times. Oxford University Press.
  • Salgado, M. y Salinas, M.J. (2012). Análisis del concepto de número en los libros de texto del 2º ciclo de educación infantil durante la ley orgánica de ordenación general del sistema educativo (LOGSE). Épsilon, 80, 20 (1), 23 -36.
  • Sierra, T.A. y Rodríguez, E. (2012). Una propuesta para la enseñanza del número en la Educación Infantil. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 80, 25-52.