El tiempo de los jóvenes en dificultad socialutilización, gestión y acciones socioeducativas
- Ángel De-Juanas Oliva 1
- Francisco Javier García-Castilla 1
- Ana Ponce de León Elizondo 2
-
1
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
-
2
Universidad de La Rioja
info
ISSN: 0034-9461, 2174-0909
Año de publicación: 2020
Volumen: 78
Número: 277
Páginas: 477-495
Tipo: Artículo
beta Ver similares en nube de resultadosOtras publicaciones en: Revista española de pedagogía
Resumen
The time and way in which one lives should be addressed from a socio-educational point of view, an essential aspect for any young person in social difficulties to be able to achieve a full life, with legitimate aspirations and opportunities. The main objective of this research was to identify how young people in social difficulties use and manage their time, drawing on the words of the professionals who are responsible for their care, guardianship, guidance, and education. We also sought to identify the socio-educational intervention actions that are being carried out in different social resources to help young people to manage their time. For this purpose, a qualitative study was carried out using an open self-administered questionnaire to survey thirty professionals from the Community of Madrid, including social educators, teachers, social workers, and psychologists. The results indicate that, in the professionals’ opinion, young people do not use their time adequately and, mostly, they have no control over it, mainly due to personal situations that act as conditioning factors. There are also some notable achievements in time management acquired by these young people. Finally, the professionals’ testimonies suggest the use of different socio-educational intervention actions with young people to work on good habits and social values; protection, support, and guidance; as well as the proper management of leisure time. A line of future research opens up to study the effect of these actions on these young people’s independence and social inclusion.
Referencias bibliográficas
- Alonso, I. y Funes, J. (2009). El acompañamiento social en los recursos socioeducativos. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 42, 28-46.
- Anderson, A. (2017). The five-factor model for assessing personality differences in positive youth development programmes. World Leisure Journal, 59 (1), 70-76.
- Arias, A. M. y Alvarado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8 (2), 171-181.
- Aristegui, I. y Silvestre, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188 (754), 283-291.
- Asociación Médica Mundial (AMM) (21 de marzo de 2017). Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Recuperado de https://bit.ly/2X6lSOC (Consultado el 15-04-2020).
- Ballester, L., Caride, J. L., Melendro, M. y Montserrat, C. (2016). Jóvenes que construyen futuros: de la exclusión a la inclusión social. Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Santiago de Compostela.
- Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
- Biolcati, R., Mancini, G. y Trombini, E. (2017). Proneness to boredom and risk behaviors during adolescents’ free time. Psychological reports, 121 (2), 303-323.
- Bringué, X., Sádaba, C. y Sanjurjo, E. (2013). Menores y ocio digital en el siglo xxi. Análisis exploratorio de perfiles de usuarios de videojuegos en España. Bordón, 65 (1), 147-166.
- Bryman, A. (2012). Social research methods. Nueva York: Oxford University Press.
- Butterworth, S., Singh, S. P., Birchwood, M., Islam, Z., Munro, E., Vostanis, P., … Simkiss, D. (2017). Transitioning care-leavers with mental health needs: ‘they set you up to fail!’. Child and Adolescent Mental Health, 22 (3), 138-147. doi: https://doi.org/10.1111/camh.12171
- Caballo, M. B., Caride, J. A. y Meira, P. A. (2011). El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 47, 11-24.
- Caride, J. A. (2012). Lo que el tiempo educa: El ocio como construcción Pedagógica y social. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188 (754), 301-313. doi: https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2004
- Caride, J. A., Lorenzo, J. J. y Rodríguez, M. A. (2012). Educar cotidianamente: el tiempo como escenario pedagógico y social en la adolescencia escolarizada. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, 19-60.
- Codina, N., Pestana, J., Caride, J. A. y Caballo,
- M. B. (2013). Presupuestos de tiempo (PT): cómo registrar y analizar la complejidad de los tiempos educativos, sociales y psicosociales en la sociedad en red. En H. Cairo y L. Finkel (Coords.), Crisis y cambio: propuestas desde la sociología. Actas del XI Congreso Español de Sociología, Facultad de Ciencias Políticas y Sociología (pp. 114-118). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
- Cuenca, M. y Goytia, A. (2012). Ocio experiencial: antecedentes y características. Arbor, Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188 (754), 265-281.
- De-Juanas, Á. y García-Castilla, F. J. (2018). Presentación Monográfico: Educación y ocio de los jóvenes vulnerables. Sips - Pedagogía social. Revista interuniversitaria, 31, 13-17.
- Díaz de Rada, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Ínternet. Papers, 97 (19), 193-223. Dixon, J. (2016). Oportunidades y retos: apoyo en transiciones hacia la educación y el empleo para jóvenes del sistema de protección en Inglaterra | Opportunities and challenges: supporting journeys into education and employment for young people leaving care in England. revista española de pedagogía, 74 (263), 13-29.
- Du Bois-Reymond, M. y López, A. (2004). Transiciones tipo yo-yo y trayectorias fallidas: hacia las políticas integradas de transición para jóvenes europeos. Revista de Estudios de Juventud, 65, 11-29. Ducca-Cisneros, L. V. (2018). Elegir en tiempos revueltos: orientación vocacional y adolescentes en riesgo de exclusión social. Trabajo Social Global, 8 (14), 125-146.
- Fernández, D. y Cid, X. M. (2018). Análisis longitudinal de la transición a la vida adulta de las personas segregadas del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. Bordón, 70 (2), 25-38.
- Ferrar, K., Chang, C., Li, M. y Olds, T. S. (2013). Adolescent time use clusters: A systematic review. Journal of Adolescent Health, 52 (3), 259-270.
- Fleiss, J. L. (1981). Statistical methods for rates and proportions. New York: John Wiley and Sons.
- Freebody, P. (2003). Qualitative Research in Education. Interaction and Practice. London, UK: Sage Publications.
- Fricker, S. y Schonlau, M. (2002). Advantages and Disadvantages of Internet Research Surveys: Evidence from the Literature. Field Methods, 14, 347-367.
- Garcés-Delgado, M., Santana-Vega, L. E. y Feliciano-García, L. (2020). Proyectos de vida en adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista de Investigación Educativa, 38 (1), 149-165.
- García, J. L., Quintanal, J. y Cuenca, M. E. (2016). Análisis de la percepción que tienen los profesores y las familias de los valores en los jóvenes en vulnerabilidad social. revista española de pedagogía, 74 (263), 91-108.
- García-Castilla, F. J. y Vírseda, E. (2018). Knowledge transfer for full citizenship. The educational model of innovation in social work. Journal of Sociology and Social Welfare, 55 (1), 133-150.
- García-Castilla, F. J., De-Juanas, A. y Rodríguez, A. E. (2018). Jóvenes sin tiempo: La transición a la vida adulta desde un escenario de dificultad social. En García-Castilla y Díaz (Coords.), Investigación y prácticas sociológicas: escenarios para la transformación social (pp. 199- 218). Madrid: UNED.
- García-Ferrando, M., Ibáñez, J. y Alvira, F. (1986). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.
- Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory. Strategies for qualitative research. Aldine de Gruyter: New York.
- González-García, C., Bravo, A., Arruabarrena, M. I., Martín, E., Santos, I. y Del Valle, J. F. (2017). Emotional and behavioral problems of children in residential care: Screening detection and referrals to mental health services. Children and Youth Services Review, 73, 100-106.
- Jansen, H. (2013). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de investigación social. Paradigmas, 5 (1), 39-72.
- Kuckartz, U. y Rädiker, S. (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA. Text, Audio and Video. Switzerland, AG: Springer.
- Lahire, B. (2007). Infancia y adolescencia: de los tiempos de socialización sometidos a constricciones múltiples. Revista de Antropología Social, 16, 21-38.
- Lomelí-Parga, A., López-Padilla, M. y Valenzuela-González, J. (2016). Autoestima, motivación e inteligencia emocional: Tres factores influyentes en el diseño exitoso de un proyecto de vida de jóvenes estudiantes de educación media. Revista Electrónica Educare, 20 (2), 1-22.
- López Noguero, F., Sarrate Capdevila, M. L. y Lebrero Baena, M. P. (2016). El ocio de los jóvenes en situación de vulnerabilidad. Análisis discursivo. revista española de pedagogía, 74 (263), 127-145.
- Maree, J. G. (2018). Promoting Career Development and Life Design in the Early Years of a Person’s Life. Early Child Development and Care, 188 (4), 425-436.
- Martín, E., González, P., Chirino, E. y Castro, J. J. (2020). Inclusión y satisfacción vital de los jóvenes extutelados. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 35 (1), 101-111.
- Melendro, M. (2011). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social. Zerbitzuan, 49, 93-106.
- Melendro, M., De-Juanas, A. y Rodríguez-Bravo, A. E. (2017). Déficits en la intervención socioeducativa con familias de adolescentes en riesgo de exclusión. Bordón, 69 (1), 123-138.
- Parrilla, Á., Gallego, C. y Moriña, A. (2010). El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: una perspectiva biográfica. Revista de Educación, 351, 211-233.
- Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Vol.II. Técnicas y análisis de datos. Madrid: La Muralla.
- Pérez, G. y Melendro, M. (2016). Ocio, formación y empleo de los jóvenes en dificultad social. revista española de pedagogía, 74 (263), 5-11.
- Pérez, G., Poza, F. y Fernández, A. (2016). Criterios para una intervención de calidad con jóvenes en dificultad social. revista española de pedagogía, 74 (263), 51-69.
- Rodríguez-Bravo, A. E., De-Juanas, A. y González, A. L. (2016). Atribuciones de los jóvenes en situación de vulnerabilidad social sobre los beneficios del estudio y la inserción laboral. revista española de pedagogía, 74 (263), 109-126.
- Ruiz-Román, C., Calderón, I. y Juárez, J. (2017). La resiliencia como forma de resistir a la exclusión social: un análisis comparativo de casos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 129-141.
- Ruiz-Román, C., Molina, L. y Alcaide, R. (2018). Trabajo en red y acompañamiento socioeducativo con estudiantes de secundaria en desventaja social. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22 (3), 453-474.
- Santana-Vega, L. E., Alonso-Bello, E. y Feliciano-García, L. (2018). Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29 (2), 355-369.
- Sanz, E., Valdemoros, M. Á., Duque, C. y García-Castilla, F. J. (2019). Ocio cultural juvenil, indicador subjetivo del desarrollo humano. Cauriensia, 14, 491-511.
- Sarasa, M. C. (2015). Narrative research into the possibilities of classroom-generated stories in English teacher education. Profile, 17 (1), 13-24.
- Torres, J. y Perera, V. H. (2009). Cálculo de la fiabilidad y concordancia entre codificadores de un sistema de categorías para el estudio del foro online en e-learning. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 89-103.
- Valdemoros, M. Á., Alonso, R. A. y Codina, N. (2018). Actividades de ocio y su presencia en las redes sociales en jóvenes potencialmente vulnerables. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 71-80.
- Valdemoros, M. Á, Sanz, E. y Ponce de León, A. (2017). Ocio digital y ambiente familiar en estudiantes de Postobligatoria. Comunicar, 50, 99-108.
- Vargas, M., Pérez, A. B., Pérez-de-Guzmán, M. V. (2014). La inadaptación social como resultado. En A. De-Juanas y A. Fernández (Coords.), Educación y jóvenes en tiempos de cambio (pp. 71-79). Madrid: UNED.