Enseñanza-aprendizaje de la lengua de la sociedad de acogidamindfulness como recurso didáctico en el aula de español como segunda lengua

  1. Vila Carneiro, Zaida 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
RESED: Revista de estudios socioeducativos

ISSN: 2341-3255

Year of publication: 2020

Issue Title: Radiografía de la innovación educativa en el SXXI

Issue: 8

Pages: 250-265

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_ESTUD_SOCIOEDUCATIVOS.2020.I8.18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RESED: Revista de estudios socioeducativos

Abstract

This article will discuss the pedagogical potential of mindfulness in the Spanish (L2) classroom in Primary Education. First of all, the many benefits of its practice will be provided. Subsequently, we will focus on the field of education, and to conclude, a proposal for the Spanish for immigrants classroom will be presented in order to demonstrate that it is possible to work with language contents while improving the attention and mental concentration of the students.

Bibliographic References

  • Alves, P. (2016). A Meditação Como Instrumento Eficaz de Aprendizagem. Experiências da Meditação Como Prática Educativa nas Escolas.[Conference]. VII Congresso mundial de Estilos de Aprendizagem: libro de atas (pp. 3147-3153). Bragança: Instituto Politécnico de Bragança.
  • Arguís Rey R., Bolsas Valero, A. P., Hernández Paniello, S. y Salvador Monge, M. M. (2011). Aulas felices: puesta en práctica. Revista Amazónica 6 (1), 88-113.
  • Barraca Mairal J. (2011). ¿Aceptación o control mental? Terapias de aceptación y mindfulness frente a las técnicas cognitivo-conductuales para la eliminación de pensamientos intrusos. Análisis y modificación de conducta 37 (155-156), 43-63.
  • Bisquerra Alzina, R. y Hernández Paniello, S.(2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del Psicólogo38 (1), 58-65.
  • Celayeta Gil, N. (2013). La enseñanza del E/L2 a lusohablantes en primaria y secundaria: una experiencia docente en un contexto multilingüe. En B. Blecua, S. Borrell, B. Crous y F. Sierra (Eds.) Plurilingüismo y enseñanza de ELE en contextos multiculturales: XXIII Congreso Internacional ASELE (pp. 270-280). Girona: Universitat de Girona-ASELE.
  • Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para la enseñanza de las lenguas. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • El-Madkouri Maataoui, M. ySoto Aranda, B. (2012). Escuela e inmigración: la experiencia española. Varsovia: Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos.
  • Hanh, T. N. (2015), Plantando semillas. La práctica de mindfulness con niños. Barcelona: Kairós.
  • Hayes, N. (2013). Los estereotipos culturales como obstáculo para la convivencia en la escuela inclusiva, Tejuelo, 18, 101-114.
  • Hyland, T. (2011). Mindfulness and Learning. Celebrating the Affective Dimension of Education. Dordrecht: Springer.
  • Instituto Cervantes (2006). Plan Curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Instituto Nacional de Estadística (2019). Nota: Estadística de las Enseñanzas no universitarias. Datos avance 2018-2019. Recuperado de: https://cutt.ly/qyo4co8
  • López González, L. (2013). El Programa Treva (Técnicas de Relajación Vivencial aplicadas al Aula): aplicaciones, eficacia y acciones formativas. ISEP SCIENCE, 4, 26-32.
  • López González, L., Álvarez González, M. y Bisquerra Alzina, R. (2016). Mindfulness e investigación-acción en educación secundaria. Gestación del Programa Treva. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 87 (30.3),75-91.
  • Martín-Peris, E. (2009). Formar para enseñar lenguas a no nativos. La preparación del profesor de segundas lenguas a inmigrantes. [Jornadas] II Jornadas sobre Lenguas, Currículo y Alumnado inmigrante (pp. 13-31). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Moñivas, A., García-Diex, G. y García-De-Silva, R. (2012). Mindfulness (atención plena): concepto y teoría. Portularia, 12, 83-89.
  • Mourão Terzi, A., Leonardo de Souza, E., Pires Alves Machado, M., Konigsberger, V. M., Copstein Waldemar, J. O., Irigoyen de Freitas, B., Matarazzo-Neuberger, W. M., Migliori, R. de F., Kawamata, R. N., Ribeiro Alvarenga, L. F., Barbosa Ferreira, M. Q. y Demarzo, M. (2016). Mindfulness en Educación: experiencias y perspectivas desde Brasil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 87 (30.3), 107-122.
  • Níkleva, D. G. (2012). Apoyo lingüístico para el alumnado extranjero: programas y características. Marcoele: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 14, 1-7.
  • Níkleva, D. G. (2018). Enseñanza de español como segunda lengua a alumnos escolarizados en aulas de apoyo lingüístico. Doblele. Revista de lengua y literatura, 4, 159-175.
  • Nikleva, D. G. y López-García, M. P. (2016). Introducción a la enseñanza del español a inmigrantes: dimensiones didácticas e interculturales. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 9(19), 31-43.
  • Núñez Pereira, C. y Valcárcel, R. (2013). Diario de la gratitud. Madrid: Palabras aladas.
  • Núñez Pereira, C. y Valcárcel, R. (2016). Emocionario: di lo que sientes. Madrid: Palabras aladas.
  • Parra Delgado, M., Montañés Rodríguez, J., Montañés Sánchez, M. y Bartolomé Gutiérrez, R. (2012). Conociendo mindfulness. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 29-46.
  • Sainz Vara de Rey, P. (2015). Mindfulness para niños. Barcelona: editorial Planeta.
  • Sandín-Esteban, M. P. y Sánchez-Martí, A. (2015). Resiliencia y éxito escolar en jóvenes inmigrantes. Infancia y aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 38 (1), 192-211.
  • Snel, E. (2015). Tranquilos y atentos como una rana. Barcelona: editorial Kairós.
  • Soriano Carpena, L. (2019). Análisis comparativo de la normativa específica del español como segunda lengua en las comunidades autónomas españolas. Revista de Educación, Innovación y Formación (REIF),1,116-145.
  • Vargas Delgado, J. J. (2014). Creatividad Mindfulness: transformadora metodología de estimulación conceptual del proceso de ideación publicitaria del siglo XXI. Historia y Comunicación Social, 19, 695-709.
  • Vila Carneiro, Z. (2019). Educación literaria y práctica lingüística en Educación Primaria a través de mindfulness. Campo Abierto. Revista de Educación, 38 (1), 131-138.
  • VV. AA. (2008). Destrezas lingüísticas. Diccionario de términos clave de ELE. Recuperado de: https://cutt.ly/8yo4bsB