Impacto emocional y crianza de menores de cuatro años durante el COVID-19
-
1
Universidad de La Rioja
info
ISSN: 1885-8996
Année de publication: 2020
Titre de la publication: Etnografías de la pandemia por coronavirus
Volumen: 25
Número: 2
Pages: 74-87
Type: Article
D'autres publications dans: Perifèria: revista de investigación y formación en antropología
Résumé
Upbringing creates learning opportunities and interactions, and family has a direct influence on socio-affective development during childhood. This research analyses 682 responses from a survey carried out on family members of children under four years old, in a confined situation, during the COVID-19 lockdown in Spain. The goals are to discover several parenting practices and inquire about its emotional impact. The main findings show the utility of routines and the performance of playful-educational activities, and resilience in infants. Confinement makes it difficult to find a balance between work and family life, but it is considered an opportunity to be with family.
Références bibliographiques
- Cuervo Martínez, A. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121.
- Ekman, P. (2003). El rostro de las emociones. Barcelona: RBA Libros.
- El País (2020). ¿Quedamos esta noche? La cita que nadie en España quiere perderse. Extraído de https://elpais.com/sociedad/2020/03/21/actualidad/1584791870_864523.html
- Infante Blanco, A., & Martínez Licona, J. F. (2016). Concepciones sobre la crianza: el pensamiento de madres y padres de familia. Liberabit, 22(1), 31-41.
- Maslow, A. (2001). Visiones del futuro. Barcelona: Kairós.
- Muñoz, A. (2005). La familia como contexto de desarrollo infantil: dimensiones de análisis relevantes para la intervención educativa y social. Portularia, 5(2), 147-163.
- Oliva, A., Parra, A., & Arranz, E. (2008). Estilos relacionales parentales y ajuste del adolescente. Infancia y Aprendizaje, 31 (1), 93-106.
- Piaget, J., Inhelder, B. (2007). Psicología del niño. Madrid: Morata
- Sannino, A., & Ellis, V. (2014). Learning and Collective Creativity. New York: Routledge.
- Save The Children (2020). Save The Children recomienda para las salidas infantiles que sean de una hora en un radio de un kilómetro. Extraído de https://www.savethechildren.es/notasprensa/save-children-recomienda-para-las-salidas-infantiles-que-sean-de-una-hora-en-un-radio
- Simkin, H., & Becerra, G. (2013). El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, Docencia y Tecnología, 24(47), 119-142.